< Tilbake til oversikten

På grensen til diabetes

Avalo sa for siden:

Hei!
Jeg er altså helt ny i jungelen av kostholdråd.... Jeg lurer veldig på hvilken retning jeg skal gå, noe må jeg gjøre ihvertfall. Jeg ligger helt i grenseland da det gjelder diabetes type 2. Jeg blir veldig slapp/kvalm/uvel av mat med mye karbohydrater, spesielt av de "raskere" typene, og diabetesen puster meg i nakken. Jeg spiser meg syk omtrent hver dag. :eek:
Jeg vil prøve å føre et kosthold lavt på karbohydrater, samt få av meg noen kilo, men i jungelen av kostholdsråd der ute, så spør jeg dere - hvilke retningslinjer vil dere anbefale meg?

Noen med lignende erfaringer der ute? Eller noen som tror deres kostholdsfilosofi kan hjelpe meg?

Tusen takk for oppmerksomheten:)

Dilly sa for siden:

Hei :)

Jeg har nettopp begynt på Eurodiett. Det er en slags pangstart som brukes av bl.a. dr. Lindbergklinikkene. Jeg er glad for å ha begynt på et opplegg hvor jeg blir fulgt opp av en lege.

Etter at jeg er ferdig med denne startfasen så skal jeg lære å spise riktig. Ha ha, det kan jeg jo, jeg vet selvsagt "alt" om å spise riktig.. slik som de fleste andre med vektproblemer. Men det flotte er at jeg skal gjøre det via legeoppfølging og kurs. Kost i balanse med Fedon Lindberg er det kostholdet jeg skal forsøke å gå over til etterhvert. Det er et fornuftig lavkarbokosthold som man kan leve på resten av livet. Sunt og godt, med passe mengder grønnsaker og naturlig mat.

Det er mitt opplegg, og jeg anbefaler det gjerne for andre. Det passer nok for de fleste, men starter forskjellig etter hvor overvektig du er. Man anbefaler jo ikke slik pulvermat (eurodiett) hvis man ikke er ganske stor.

Dette kan du lese masse om på disse sidene:
www.drlindbergs.no/page/index.php?structid=30&joinid=-1&parentid=14

Ellers så vil du finne masse nyttig info rundt på lavkarbo.no og her er mange som følger Ketolysekuren, Atkins, Skaldeman og Lindberg mv. Så det beste rådet jeg kan gi deg er vel å se deg rundt og spørre folk som har klart å gå ned på de forskjellige kostholdene.

Lykke til.

Eva sa for siden:

Jeg tror det er viktig at du følger en bestemt kur/filosofi. Det er ikke enkelt å styre med dette på egen hånd, blir ofte mye feil. Jeg personlig vil anbefale deg Ketolysekuren. Les mer her. www.ketolyse.no/index.php :)

Linn H sa for siden:

Jeg startet med Fedon og gikk over på Ketolysekuren da blodsukkerstigningene og ubehaget ikke roet seg ved fedonkost. Hvis du vil ha en pangstart vil jeg anbefale Ketolyse eller Atkins. Ketolyse er en kur, mens atkins gir det et helt opplegg fra a til å der du til slutt spiser noe tilnærmet fedon.

Lykke til :)

Torkil sa for siden:

Hei
Ketolysekuren vil trolig være mitt i blinken. Selv om jeg er inhabil, tør jeg foreslå dette. Du har trolig insulinresistens, dvs at du har mye insulin i blodet og derfor vil du ha vanskelig ved å slanke deg med slankekurer etter prinsippet sppis mindre. Med kostindusert ketose vil insulinresistensen forsvinne og fettcellene åpne seg for fettforbrenning.
Når du har sanket deg 10 kilo eller hvor mye du trenger må du være klar over at du skal fortsette på et generellt lavkarbo kosthold (fedon etc)
Sukkersyken vil forsvinne som dugg for solen og sukkersyken utsettes i mange år !!!! :D
Dettte kunne jeg skrive en bok om, men jeg anbefaler deg å lese "slank med ketolysekuren" også de eksempler i boken som omhandler diabetikere. Lån boken på biblioteket hvis du ikke vil kjøpe den.
Men husk jeg har skrevet boken og tjener på salget, så jeg er inhabil uansett hvr rikitg jeg mener dette er. Faktisk et ketolysekuren særdeles velegnet som startbehandling for overvektige type II diabetikere og " nesten diabetikere".
Vennlig Hilsen
Torkil. :)

Joika sa for siden:

Jeg har akkurat det samme som deg Avalo.

Jeg har tatt xenical i kombinasjon med lavkarbo i en mnd nå og har sneglet meg med 2,4 kg. Det er veldig vanskelig å slanke seg, så man må bare basere seg på å spise riktig og smøre seg med tålmodighet.
Jeg har bestemt meg for å ikke ta mer Xenical fordi det er vanskelig å spise "riktig" i fht lavkarbo, så skal prøve uten en mnd nå og se om vekten fortsetter nedover.

Det jeg har funnet ut at er det viktigste for meg er å kutte sukker fullstendig.
Jeg har spist karbohydrater ellers, men veldig mye mindre enn før og bare unntaksvis i større mengder. Formem er mye bedre. Slapphet, hodepine og "sukkerhungeren" er borte.

Lykke til. Håper du finner noe som passer for deg.

Avalo sa for siden:

Tusen takk for svar!!!!:) Hvor "vanskelig" er det å holde en ketolysekur egentlig? (Om det ikke er et alt for dumt spm..). Jeg spiser til vanlig masse salat og grønnsaker f.eks, kan jeg fortsette med det? HVa med sauser/dressinger? Frukt har jeg hørt man skal unngå (og jeg blir forsåvidt uvel av mye frukstukker også). Hvor lang tid tar det å komme i ketose, og hvordan er det å kombinere med hard styrketrening og boksing?

Avalo sa for siden:

Nå har jeg lest meg opp litt ang ketolysekuren, og TROR jeg vil følge den. Lettet fant jeg at jeg kan spise blomkål og brokkoli:) Noen ting lurer jeg fortsatt på, og er litt "redd" for:
-Om jeg ikke klarer å ligge stabilt i ketose, vil vel vekten øke? Og hva med vektøkning etterpå? Hvordan reagerer kroppen da den får karbohydrater igjen?

-Jeg trener en del, og kan godt legge meg litt moderat i en kort periode, men klarer ikke å gå så altfor lenge uten å trene skikkelig. Her er det hovedsaklig vektløfting det er snakk om, og også noe kick boksing. Hvordan kan jeg trene dette under kuren? Får jeg kun vedlikeholdt muskler, eller kan jeg bygge noe?

-Og ang. mat - spinat? Kesam? Tunfisk i olje? Tunfisk i sataysaus(1g karb)? tunfisk i karrisaus(2g karb)? Kjøttpølse?

Mye spm her, men føler noe er avgjørende for om jeg skal klare det.

Eva sa for siden:

Du kan spise så og si alt av kjøtt og fisk. Litt salat (kinakål er det få karber i) samt blomkål og broccoli er vel det det går mest i på Ketolysekur (max 15-20 karber pr dag). Men hvis du vil ha det beste utgangspunkt for å lykkes med ketolysekuren, MÅ du lese boken. Det står svar på alle dine spørsmål. Du vil ha bruk for å slå opp i boken igjen og igjen, så de penger er godt investert! Og så kan den jo også lånes på biblo.

Og som Torkil skriver i sin bok, du kan ikke være litt på ketose. Det er enten eller! Sløver du litt, fyker du lynhurtig opp i vekt, så man skal virkelig mene dette hvis man vil i gang.

Lykke til!:cool:

Avalo sa for siden:

Takk:) Men hva med tyngre styrketrening?
Og hva skjer med kroppen da den får karber igjen?

Eva sa for siden:

Ang. styrketrening har jeg lest herinne at mange fortsetter med det og at man trener det man orker. Kroppen/musklene bruker sukker som forbrenning og siden det ikke er til stede, vil noen føle utmattelse ved hard trening, men det er utrolig individuelt.

Jeg hadde et lite kaber-flipp hvor jeg spiste for mye - ganskevist hjemmelaget - lavkarbois, og skulle prøve å drikke to lavkarboøl (Tuborg Lite) for å se hvordan spriten virket (forberedelse til snarlig julebord:rolleyes:). Det kostet 1,1 kg + på ett døgn!:eek:

Når man har vært på kur, skal man trappe meget, meget langsomt opp igjen med kaber, ellers eksploderer vekten! Les Nilles innlegg her.

Eva sa for siden:

Glemte jo å svare på hva som skjer. Når man spiser karber utskilles hormonet Insulin. Det igjen gjør at fettet lagres. Motsatt når man ikke spiser karber, men protein, utskilles et hormon kalt Glukagon. Dette får fettet ut fra lagrene/fettdepotene. Siden hjernen må ha sukker og det da ikke er der, må den bruke fettet som da omdannes til ketoner - og dette kan hjernen leve av. Det å spise fett gjør at du forbrenner fett. :p

Avalo sa for siden:

Takk for svar. Er veldig usikker egentlig. Kjører ganske tung styrketrening + er redd for vekteksplosjon etterpå.
Samtidig er jeg nødt til å få orden på blodsukkeret mitt, insulinfølsomheten (vil jeg tro) og vekten. Er ikke veldig overvektig, men likevel 12kg over trivsel.
Og det med diabetes var virkelig en vekker. Søtsuget mitt er enormt, men blir syk hver gang jeg gir etter.
Jeg har vært på sjokoladefylla for siste gang!!!

Begod sa for siden:

Hvis du skal holde diabetesen i sjakk så må du leve lavkarbo for alltid.
Jeg fulgte Atkins og etter første uka så gikk det greit for med hard styrke trening, dog er det induvidielt hvordan kroppen reagerer. Du må lytte til kroppen og tilpasse treningen etter den. Jeg fikk forøvring enorm fremgang styrkemessig når jeg gikk fra lavkalori til lavkarbo.

Kula sa for siden:

Du har enkelt og greit valget mellom å leve på lavkarbo-kosthold eller å utvikle diabetes.

Hvor lavt du må ned i daglig karbo-inntak for å holde diabetesen i sjakk må du finne ut av ved å prøve deg frem.

Avalo sa for siden:

Jepp, diabetes er jo ikke et alternativ, tror jeg er litt forvirret egentlig - og derfor høres litt umotivert ut;) Det er jeg ikke, men usikker på hvordan jeg skal gå frem.

Da det gjelder ketolysekur er jeg usikker.

Kutte ut/kraftig ned på karbohydratene skal jeg helt klart.

Jeg skal kutte ut de åpenlyse tingene som ris, pasta, potet, søtsaker osv. Brød spiser jeg ikke, og knekkebrød bør jeg vel også kutte ut. Frukt har jeg til nå spist daglig, og ser at det er en ting jeg må fjerne fra den daglige rutinen.
De siste dagene har jeg heller tatt en kopp te da jeg har hatt lyst på frukten, og det har føltes mye bedre!!!!:)

Det som bremser meg fra ketolysekuren er faktoren med trening, det er veldig viktig for meg.. + angsten for å ikke holde meg konstant i ketolyse. Enten/eller ikke sant?

Får i meg gjemte karber i sauser, grønnsaker(spiser alle grønnsaker, men rosenkål, spinat og brokkoli er favorittene), og sånn. I tillegg er jeg glad i innmat, vet ikke hvordan det er ? Drikker sukkerfri brus, og ofte melk... Heldigvis ELSKER kroppen min kjøtt, og jeg går ikke en dag uten kjøtt eller fisk.

Skal prøve å sette meg inn i de forskj metodene før jeg tar en avgjørelse, det er vel bedre å føre en bestemt filosofi enn å bare kutte ned på de åpenlyse karbene selv?

Hmm. Mye å tenke på. Noen fler som har erfaring med trening og lavkarb?

Manina sa for siden:

Heisann!
På sikt vil jeg anbefale deg å lese boka "Bedre uten brød" av Lutz og Allan. Den gir gode forklaringer på hva som skjer i kroppen med et kosthold med masse karbohydrater, og fordelene med å redusere disse.

Og det som Eva skriver om hva som skjer i kroppen med forhøyet blodsukker og insulin, er viktig. Tradisjonelt gis folk med diabetes masse insulin, til å demme opp for alle karbohydratene deres anbefalte kosthold inneholder.
Her er en ganske interessant og forklarende utskrift av et australsk radioprogram om hva som skjer med for mye insulin: (Trykk på Show transcript)

www.abc.net.au/rn/healthreport/stories/2007/1969924.htm

Langt, men godt forklart.

Joika sa for siden:

Ettersom jeg har forstått så er diabetes 2 reversibel? Eller?

Veggpryd sa for siden:

Yepps! Men, hvis man følger Diabetikerforeningens anbefalinger må du leve med det resten av livet, og sykdommen forverres gradvis. Nå har det heldigvis kommet en ny forening for diabetikere: KOS www.kostreform.no Der får man de rådene og den hjelp man trenger.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.