< Tilbake til oversikten

Hvordan forklare folk som ikke forstår?

Siljevi sa for siden:

Dette er et innlegg fra en litt overgitt jente, som ikke helt når frem til mine nærmeste venner.

Vi er en gjeng som skal samles til julebord helg om en uke. Dette er noe vi gleder oss veldig til, og selvfølgelig skal det spises og drikkes! Vi skal være hjemme hos en av jentene, og her kommer problemene inn! I begynnelsen tenkte jeg at jeg kan jo skeie ut den helga ang karbohydrater, men nå er jeg så godt inni dette, og trives så godt med dette at jeg har IKKE lyst til å ødelegge en helg. Vekten går nedover, og jeg har ikke lyst til at det skal stoppe opp pga noen "usle" karbohydrater!

Noen med litt mere erfarne som har noen gode råd til meg? Hva sier man feks for å ikke spise hvite baguetter til frokost? Eller poteter til pinnekjøtt?

"Alle" ler litt av det jeg holder på med, og forstår liksom ikke helt, og kan bare tenke meg kommentarene og "vennlige" spydigheter som kommer hvis jeg sier at jeg ikke spiser brød etc.

Sorry for langt og sutrete innlegg, aner bare ikke hva jeg skal gjøre! Ting er ellers så bra og jeg føler meg som sagt bedre enn på lenge!! Det er en super følelse.

Takker på forhånd for innspill!:)

Summer sa for siden:

Hei Siljevi. :)

Jeg tror det første som er lurt å gjøre er å være trygg på at dette er det riktige for deg selv, og så akseptere at det ikke er noe lett å få folk til å forstå. Da er skrittet videre å bare gå inn for å sanke respekt for at slik vil du ha det.

Det blir kanskje ikke helt optimalt med mat den helgen. Men pinnekjøtt er jo enkelt å spise uten poteter. Siden dere skal være hjemme hos en venninne, så er det jo bare å sørge for at du har din mat i kjøleskapet hennes. Ha CC og nøtter og andre ting du bruker til mellommat der, sørg for at det er frokosten du eter der osv. Du må kanskje gjøre en ekstra innsats ifht din egen mat. Men det er verdt det.

Det viktigste du gjør er å sørge for at du har den maten du skal spise, at du har den tilgjengelig/preparert når dere skal spise, og å svare enkelt at du spiser slik fordi du følger en diett. Du trenger ikke å forklare deg, du kan godt si at du ikke ønsker noe fokus på det eller ikke ønsker å snakke om det. Så slipper du å stresse med forklaringer og diskusjoner om du ikke har lyst. :)

Kos deg masse, og hold deg unna søte drikker. ;)

reidun50 sa for siden:

Kjenner meg så godt igjen!
Jeg sier at jeg ikke tåler stivelse, kroppen hovner opp, og det gjør den jo!!! Hele 30 kilo! - og når jeg spiser rett, blir jeg i bedre form, og som en god bivirkning minsker kroppen også!!
Bak bakemiksbrød eller oste/nøtte-muffins og spis til frokost, med masse godt pålegg og grønnsaker. Supert.
Til middag spiser du pinnekjøtt og kanskje broccoli/blomkål-mos?? Vet ikke helt her, sikkert andre som har holdt på med dette i juletida.

Lykke til, og stå på!:)
Jeg har erfart at om jeg ikke snakker så mye om det, men bare gjør som jeg vil, går det greiere. Ikke lag noe problem av dette sjøl, så kanskje de andre ikke merker det. Finn deg litt snacks (bacongull ol og nøtter som du kan spise til vinen om du vil. Øl: lavkarbo!

Kanskje du har ei venninne som du kan alliere deg med, og som kan støtte deg om det skulle bli diskusjoner? Prøv å ikke gå inn i slike diskusjoner med de som alltid vet bedre enn deg, de VIL bare ikke forstå!:mad:

Siljevi sa for siden:

Tusen takk, Lise for et veldig fint svar, og ikke minst gode råd. Skal virkelig ta det med meg! Vil bare ikke ødelegge det jeg er inni nå, men vil jo ikke være vanskelig overfor vertinnen som kanskje har laget i stand noe ekstra. Vil helst ikke såre!

Hmm. Tørr hvitvin blir det i allefall!

Igjen takk for innspillet ditt!

Tusen takk til deg også Reidun, er godt det er flere i samme båt.. Skulle ønske at jeg kunne si at jeg ikke tålte ting( og det gjør jeg jo egentlig ikke for vektens skyld:) ) Problemet er bare at de kjenner meg så godt!:)

reidun50 sa for siden:

Det er klart det er fordi du ikke tålte alle disse karbohydratene. Det var jo derfor du la på deg. Du har bare nettopp funnet det ut!;)

Siljevi sa for siden:

Hehe, ja kanskje jeg bare skal si det reidun!:)

Summer sa for siden:

Hvis man legger på seg mye og fort av karbohydrater, så kan man enkelt si at man ikke tåler det.

Eller legge seg inn på en grundig forklaring om høyglykemiske karbohydrater som blir til sukker i blodet, som gir stor blodsukkerstigning, som øker insulinutskillelsen, som øker fettlagringen, som igjen .... osv. Men man gjør jo ikke det om man sier man har cøliaki heller. Folk har ikke rett på dyptpløyende forklaringer. Det er ikke meningen vi skal måtte forsvare oss heller.

Jeg har oppdaget at det var derfor jeg la sånn på meg, at kroppen min ikke tåler raske karbohydrater og jeg føler meg så mye bedre på veldig mange områder når jeg spiser på en måte som balanserer hormonene mine, og så er jeg veldig glad for at jeg slipper å ta medisiner.

Gode venner vil ha forståelse for det. :ja:

Siljevi sa for siden:

Du har jo helt rett i det, og vi er snart ferdig sykepleiere hele gjengen så teorien burde jo være på plass hos de fleste av oss:)
Tror jeg faktisk tar meg en snakk med vertinnen på forhånd jeg, og forklarer henne litt!

Silje- Glad igjen!:)

Kula sa for siden:

I fjor høst, da jeg la om kostholdet mitt, var jeg blandet inn i mange kostholdsdiskusjoner i sosiale sammenhenger. Jeg syntes det var morro å utfordre gamle "sannheter", og mange "eksperter" spådde min snarlige død.

Etter at jeg gikk ned 30 kg av å spise fettrik mat, er det mer mumling enn høyrøstet diskusjon som kommer fra de samme menneskene.

Noen har til og med justert eget kosthold!

Tenk deg så morro det vil bli om en stund når du kan si "hva var det jeg sa"!

MorStine sa for siden:

Kan bare signere dette... De fleste fnøys av meg og synes jeg var tåpelig som gikk på dette tullet. Nå er alle helt henrykt over at jeg har tatt av 24 kg siden i sommer og er slankere enn jeg har vært siden jeg var i tenårene. Og fler og fler spør om råd og vink for å legge om sitt eget kosthold.

Hadde det slik som deg i starten, men nå er det plankekjøring;) Stå på!

Summer sa for siden:

Høres ut som en bra strategi.

(Jeg hadde forresten en litt morsom diskusjon med min karbo-elskende sykepleier venninne for noen år siden. Der hun i sin emosjonalitet klarte å si at kroppen var jo bygget opp av karbohydrater. Hun ble litt flau når jeg bare så undersøkende på henne og smilte.)

Siljevi sa for siden:

Da har jeg snakket med hun vi skal vær hos, spurte rett og slett om det var greit at jeg bare spiste egg til frokost uten brød fordi jeg var begynt på ketolyse:) Ble positivt overrasket over svaret! Så da er alt i orden, og jeg satser på å være i ketose hele helgen til tross for god mat og drikke!
Tusen takk for støtte og gode råde. Dette forumet er fantastisk!

Ha en kjempe fin fredagskveld alle sammen!

Summer sa for siden:

Så godt å høre! :) Det meste ordner seg oftest med litt kommunikasjon. Kos deg, og god helg.

Zinger sa for siden:

Å, så glad jeg ble av å lese denne tråden. Siljevi åpner med et litt trist og fortvilet innlegg, men ender opp med å være kjempefornøyd og kanskje litt mer selvsikker etter å ha fått gode råd og trøst hos erfarne medlemmer!:)

Det sier litt om dette forumet, folk er så støttende og behjelpelige, det er bare helt utrolig!!!:)

Fnutte sa for siden:

Det at en del mennesker rundt meg er skeptiske mot lavkarbo gir meg egentlig bare enda mere ståpåvilje til å fortsette for å virkelig vise dem at det funker;)

Jobber sammen med ei som meldte seg inn på treningsstudio og i vektklubben på vg.no samtidig med at jeg begynte på lavkarbo.
Nå sitter jeg her 15kg lettere og får masse bemerkninger hver eneste dag på at det virkelig synes. Nå er det flere og flere som kommer bort til meg og lurer på hva man kan spise og gjerne vil starte selv.

Fra å være den som alle skulte på og trodde hadde "klikka" fullstendig har jeg nå blitt informator for alle med noen kilo ekstra:D

Den bermerkningen jeg har hørt flest ganger er: "Går du ned i vekt ved å spise kyllingvinger?????.... he he.:rolleyes:

SusieBlues sa for siden:

Måtte bare si at jeg kjenner meg så godt igjen.
Har opplevd at flere på jobben kommer bort til meg og sier" Oj, så slank du har blitt. Hva spiser du?". Sånt er morsomt!!!

nettan sa for siden:

Diskutere med noen som ikke vil forstå nytter ikke...men det er jo litt artig å da :p.
jeg sier jeg ikke tåler jeg viss noen spørr . Gjør ikke det heller for jeg hovner jo opp...
Ser her at det ordnet seg for deg :) gode venninder forstår , de bruker det:). De som ikke vil forstå ikke diskuter med de... de blir frelst etter hvært når de ser du er blitt super slank;D.
Var hos helsebdrifttjeneste nå for noen uker siden... jeg bare måtte ta opp en diskusjon med legen... endte med at han nesten var ening med meg..lerhan var sikklig imot til og beg med:D.
Man kan ikke basere seg på hva andre mener og tenker men hva som føles riktig for en selv!!
Folk spørr meg om jeg driver og slanker meg.. nei sier jeg, har begynt og spise riktig svare jeg da..
Lykke til og kos deg masse:D

Torkil sa for siden:

Hei
Til alle som skal på Ketolyse-julebord: Ta med en god prosjon ertestuingerstatning ( en god prosjon fordi andre vil smake - og like det)
det passer til lutfisk,pinnekjøtt, og ribbe.
Lag ostekake til dessert, eller formasje med litt friske bringebær rørt med litt splenda.
Gud førjul.
Torkil :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.