< Tilbake til oversikten

Bort i jula

Ratata sa for siden:

Jeg har nå begynt å leve dette lavkarbolivet og har allerede tatt av 3-4 på de første 10 dagene, meningen er å følge Atkins, mens siden boka jeg har bestilt drøyer md å komme, har jeg startet opp litt før på egenhånd og med masse info herfra.

Så til problemet mitt. Jeg skal bort en uke i jula, og kjenner de ikke så godt at jeg føler for å stå å kokkelere på kjøkkenet deres med min egen "sære" mat.
Hva vil skje med kroppen min i løpet av denne uken hvis jeg spiser vanlig mat? Vil alt være forgjeves da?

Ratata sa for siden:

Skal selvsagt stå 3-4 kg

Gerd sa for siden:

Ja, hva skal man si til det, du... Blir du levende høykarbo hele uken, er nok det meste bortkasta ja...

Hva med å bake et eget brød å ta med? Da er du redda ved flere måltid.
Ved middagen er jo det bare å kutte ut poteter/ris/pasta. Og holde seg til reint kjøtt, fisk, grønnsaker... Minimalt med saus, viss du ikke vet hva den er laget av.
Og styre unna godteri...

Forreste, grattis med vektnedgang :heia:

sirimor sa for siden:

Siden dere ikke kjenner hverandre så veldig godt, tror jeg det er mere forståelse å hente i forhold til det å f.eks. si; " Jeg tåler ikke melprodukter så godt, så jeg håper det er greit at jeg har tatt med meg mitt eget brød?"
Eller ved desserten og og kakebordet; Jeg tåler dessverre ikke sukker særlig bra, så jeg må nok takke nei". Det blir stort sett akseptert uten ytteligere spørsmål. Bortsett kanskje fra et "åh, har du diabetes?"
Da kan du jo bare si at nei, men du blir dessverre så uvel og dårlig av de matvarene, og det er jo ikke noe særlig stas når man er i hyggelig lag. For eksempel.

Og så tar du med deg matvarer du kan spise om det blir for lenge mellom frokost og middag. Nå vet ikke jeg eksakt hva som går på Atkins, men det finner du ut. Ihvertfall noe lavkarbo av noe slag;)
Jeg pleier alltid alliere meg med hjemmebakt lavkarbobrød, valnøtter, macademianøtter, baconsvor, men jeg vet ikke hvorvidt du kan velge disse matvarene.
Bare et lite innspill fra meg:)

Ratata sa for siden:

Tusen takk :)!
Ja, det var lurt å bake med seg et brød. Har ikke kommet så langt at jeg har begynt å bake lavkarbo ennå jeg, har noen en bra oppskrift å anbefale? Hva spiser dere til pålegg?

Og forresten, takk for at dere er så hyggelige her inne! ;) For det er dere virkelig.

Gerd sa for siden:

Ligger en del oppskrifter på lavkarbobrød under oppskriftsforumet :)

Sier som Sirimor, ta med deg litt snacks du kan spise.

For mange erfarer at har man først skeia ut over flere dager, så er det så vanskelig å hente seg inn igjen...

Det er ikke lett hele tiden, det er en del utfordringer. Og man må ofte forsvare kostholdet sitt for folk som rett og slett ikke har peiling...

Lykke til i vertfall :D

sirimor sa for siden:

Jeg er sikker på at du vil klare utfordringen. Cluet er å være forberedt, ha med deg noe eget. Og det at du sjekker opp her på forhånd viser at du vil klare det;)

Sånne situasjoner møter vi "lavkarbere" hele tiden. Og hvis man i tillegg ikke liker å hevde seg, eller stikke seg fram, er disse utfordringene kanskje ikke så veldig hyggelige å tenke på. Men om vi snur på det, så er de egentlig veldig fin selvterapi. Man blir flinkere for hver gang.
Så jeg ønsker deg lykke til, og håper du får en kjekk julefeiring. Husk at maten forøvrig i jula er jo midt i blinken for oss;)

Lindabtn sa for siden:

Hei du :D

Du burde prøve mitt brød om du virkelig vil ha BRØD!!! Det er veldig godt og uten nøtter :p
Lykke til :klem:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.