< Tilbake til oversikten

Søtt er roten til alt vondt - var det for meg ihvertfall ...

Eva sa for siden:

Har hatt en flott start på Ketolyse og har ikke rørt sødt eller sukker. Kake spiste jeg ikke i over en måned før jeg startet på ketolyse. Har aldri vært noen sukkergris, og til folks store forbavselse, har jeg aldri spist sjokolade eller annet godteri. Her på mine "modne dager" har jeg dog fått sansen for kaker, også noe jeg aldri har spist. Men de siste 3-5 år har det gått en del ned av det. Og som mange er inne på, sukkerhunger er noe som kan trikkes, noe man kan læres opp til.:o

Godt inne i min fjerde uke på Ketolyse, fikk jeg så lyst på is. Fant en oppskrift her og laget is av åtte eggeplommer og 3/4 l. fløte. Her har jeg til mange, mange måneder tenkte jeg. He, innen få dager hadde jeg nesten spist alt.:spisesnak Ble helt grådig og spiste og spiste og spiste. Tror det var "sukkeret" (natreenen) som gjorde det. Tenkte også på julen og riskremen. Måtte bare øve litt herhjemme, og innen jeg hadde sett meg for, hadde jeg laget "riskrem" med masse søtemiddel i. Bare en jernhånd gjorde jeg jeg ikke kjøpte riktig jordbærsaus. Kunne vel ikke skade med en liten skvett tenkte jeg... Ble helt redd for meg selv. Da jeg en av kveldene så meg selv sitte og drikke to øl (Tuborg lite, måtte jo sjekke innen julebordet), innså jeg at jeg var fanget av karbotrollet.:sikle::eek: Da ble alle de søte godteriene hevet rett ut. Nå er jeg heldigvis på ret kjøl igjen.

Skriver alt dette bare for å si at kunstig søtemiddel ikke er så uskyldig som man skulle tro. Det fòr ihvertfall noe av en sukker(karbo)-djevel i meg, en som fikk meg til å synde noe enormt, og fikk meg nesten til å tro at det var helt i orden. Heldigvis vant jeg!!!:cool:

Max sa for siden:

Godt å høre hvordan du opplever juksesukkeret. Det er derfor jeg har vært så tilbakeholden ovenfor det hittil, for jeg kjenner kroppen min såpass at den driter i om det er ekte vare eller ikke - får den litt, vil den ha mer.

Eva sa for siden:

Exactly!:p

BiB sa for siden:

Det er bare så sant! En skikkelig vekker for deg og påminning for oss!

:ja: det er derfor jeg nå praktiserer totalvhold. Det blir noen ting til jul, men bruker bare splenda, det gir ikke meg samme søthunger og abstinenser som øvrige søtningsmidler.

sirimor sa for siden:

Det er så sant så sant....og jeg har vel visst om dette lenge egentlig, men det var først nå jeg virkelig SKJØNTE det.

Hele tiden har jeg brukt lakerol, ekstratyggis mm. som en substitutt for gotteri. Det betyr bare at jeg overhodet ikke er fri for slikkerier slik som jeg kanskje trodde. Jeg må stoppe med det nå!
Noen ganger går det veeldig lang tid før ting synker inn:o

SusieBlues sa for siden:

Huff, jeg er så enig! Føler meg mentalt mye bedre uten søte ting, da er ikke det konstante suget og savnet der.

Eva sa for siden:

Hei alle.

Så enige vi er!:D Ja sukker/søtt medføre egentlig ikke noe godt, bare problemer. Tror det er viktig å se på avhengighetsfaktorien i sukkertypen. Sådant søtt som er i frukt blir man ikke avhengig av, men det jo ikke noe vi kan spise akkurat nå uansett.

Noe helt annet jeg tror man bør se på er den følelsesmessige side av saken. Fyser man på et eller annet kan det være greit å spørre seg selv hvilken følelse som dominerer. Er det kjedsomhet, angst, usikkerhet eller ensomhet... Dette er lett å si, men hadde sikkert vært gavnlig en gang i blandt. Se på dyrene. De trøstespiser aldri - ikke dem i naturen ihvertfall. Tror mange husdyr (hunder og katter) er avhengige av sukker fordi de er tilvent det.

Når jeg spiser helt "rent", altså ikke noe som helst som minner om sukker, har jeg det som dere mye bedre som du SusieBlues, og savner ingenting. Tror jeg skal finne meg en dessert til juleaften uten noen form for søtning i. Noen forslag??:rolleyes:

Eva sa for siden:

Interessant! Brukte Natreen da jeg laget min is, men kjøpte en pakke Splenda da jeg har lest mye om det. Hva er det med Splenda som gjør at man ikke "vil ha mer"?

BiB sa for siden:

Det vet jeg ikke, men vet at de er laget av forskjellig søtstoff som vel også da virker forskjellig på kroppen. Så er det ingen bismak av Splenda som jeg klarer å kjenne i alle fall, men andre søtstoff synes jeg fort smake rsåpe. Splenda fungerer som sukker v oppvarming (baking) og det synes jeg selvsagt også e ret pluss.

Når jeg skal lage "sukkerbrød" (m malte mandler i stedet for mel) pisker jeg eggedosis UTEN Splenda, og vender inn finmalte mandler og finmalt Splenda til slutt (kjører det sammen i foodprocessoren). Lykke til!

Eva sa for siden:

Takk for svar BIB og desserttips. Prøvde i går og ta litt CC (75 g) med en ss fløte oppi og litt hakket valnøtter, og så bitte litt Splenda. Det smakte kjempegodt, men ikke på den måte at jeg - bare måtte ha mer...

Men som du sier, nok best å holde seg mest mulig fra sukkerholdig mat, uansett hvor søteerstattet det så enn er. Tror det er godt på sikt å venne seg av med å kose seg med søtt, og kanskje bare venne seg til å gjøre helt, helt andre ting. Det kan være å gå en liten tur, spille et spill på PC-en, kose seg med et håndarbeide, kose seg med vibratoren, lese en god bok, se noe godt på tv. Mange andre ting man kan "trøste" seg med, hvis følelser som kjedsomhet, ensomhet, angt eller stress er dominerende. Vi er en kultur som har lært at mat, og helst søtt er løsningen på alt mulig, kanskje vi skal finne helt andre løsningsmodeller.

Bare litt tanker fra meg.....:rolleyes:

0,1 tonn sa for siden:

Er veldig i enig, Eva. Dette kunne like gjerne stått i et forum for stoffmisbrukere, bare ved å bytte ut "sukker" med "f.eks. "heroin".

Tror at mange overvektige kan sammenligne problemene sine med rusmisbruk (til en viss grad hvertfall).
En overvektig, sukkerspisende person som kanskje har både diabetes, høyt blodtrykk og andre livsstilssykdommer, kan ha minst like store problemer med å få livet sitt på rett kjøl som en narkoman.

For en som prøver å holde seg unna sukker, vil kanskje søtningsstoff være like ille som hasj vil være for en som har slutta med heroin.

So. let's face it folkens: We're all junkies on rehab! :D

Eva sa for siden:

Flott sagt 0,1 tonn, gode metaforer! Jeg er igang med å lese til Tankefeltterapeut, og der kaller man det å "bytte avhengighet". F.eks. en som slutter å røyke, går istedet berserk i kjøleskapet, eller begynner på tyggegummi i stor stil. Her er avhengigheten bare byttet. Tror at ved enhver avhengighet må man gå inn å se på årsaken, det følelsesmessige for å bli kvitt misbruket. Men det er det ikke alltid en løsning som er veldig fristende, og da finnes det som sagt mange ting man kan gjøre, som man ihvertfall ikke legger på seg av.:D

BiB sa for siden:

:ja:!!!
Så bra at du ikke fikk slikt sug på den desserten du lagde!

Signeres! Sjøl uten diabetes og høyt blodtrykk sleit jeg fælt de 2 første mnd med skikkelig abstinens! Skulle ønske både leger og allmenheten kunne se det som deg! Jeg ser på mit forhold til sukke rsom alkoholikerens forhold til alkohol, og det har jeg gjort i nærmere 1 år nå.

Det er så sant, så sant!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.