< Tilbake til oversikten

Soyaprotein og proteinpulver

Selma sa for siden:

Er det noe forskjell på disse? Ser at det i noen oppskrifter står proteinpulver, mens det i andre står soyaprotein. Kan de brukes om hverandre? Kan jeg bruke sånn pulver som kjøpes på helsekostbutikker (de store dunkene)?

janine75 sa for siden:

og i samme omgang lurer jeg på om det kan erstattes med soyamel,,, tenkte bake brød i kveld og fant ut at det bare var litt bakemiks igjen.,,,, kan jeg erstatte resten med soyamel??

Valeriana sa for siden:

Du kan ikke erstatte soyaprotein med soyamel. Soyamelet har et karbohydratinnhold på ca. 20 % i motsetning til soyaproteinet som bare har 2-3% karbohydrater.

LMPH sa for siden:

Det kommer litt an på soyamelet, da soyamel kan inneholde alt mellom 3% og 20% karbohydrater.

Vet f.eks. om Spielberger soyamel som inneholder 3,1g karbohydrater pr 100g. Dette er jo mindre enn Ketolyse bakemiksen, dessuten blir brødene mye bedre!

Selma sa for siden:

Men er det ingen som vet om det er noe forskjell på disse to? Og om jeg kan bruke de om hverandre? Lurer veeeeeldig nå :)

Torkil sa for siden:

Hei
Du kan bruke dem om hverandre og kan blande dem om du vil. Bakeegenskapene er så like at resultatet blir tilnærmet det samme.
Vennlig Hilsen
Torkil :)

Selma sa for siden:

Så bra:D Tuuusen takk for svar. Da skal jeg BAKE:D

Selma sa for siden:

Jeg har nå vært å kjøpt meg soyaproteinpulver på helsekost, Multipower. Er det HELT sikkert at jeg kan bruke dette til baking av brød, vafler, pannekaker osv?? Tør ikke åpne det og begynne å bruke før jeg er helt bombesikker :D

Distrea sa for siden:

hvis den er nøytral på smak, så er det bare å starte å bake.

Altså. UTEN smakstilsetninger

Sweetflower sa for siden:

Jeg brukte denne for første gang i går, gikk som smurt. Forrige gang brukte jeg soyamel fra Spielberger. Proteinpulver = 0,6 g karbo, Soyamel = 3,1 g karbo.

Men, det dumme med proteinpulveret fra Multipower er at det inneholder aspartam av en eller annet grunn. Så jeg kjøper ikke det neste gang.

Selma sa for siden:

Jepp, den snille damen i butikken sa at den har nøytral smak :D

Hmmm....men tror ikke jeg får stagnasjon av det...eller jeg håper det. Drikker ihvertfall pepsi max i store doser, og tror jeg fremdeles går ned (har ikke veid meg siden 29.10), cm minker ihvertfall :D

Det er jo flott at du går ned :) Jeg tenkte mer på den helsemessige biten, aspartam er rett og slett ikke bra for kroppen i det hele tatt... en kjapp google bekrefter dette langt på vei.

Selma sa for siden:

Åååå......sånn ja..tenkte ikke på det i det hele tatt jeg :o

Det er jo ikke akkurat lett å orientere seg i jungelen av hva som finnes der ute synes jeg :) Man kan i alle fall ikke stole på hva egne myndigheter råder en til Må vel finne sin egen overbevisning og måte å gjøre ting på..

En ting jeg også har tenkt litt på, er hvorvidt man kanskje bare bør kjøpe økologisk kjøtt. Tenker på storfe som får veksthormoner for å vokse seg svære fort. Ikke ålreit å få i maten..

Selma sa for siden:

Det klarer jeg helt fint selv...har aldri hatt behov for noe hjelp der nei:o:lol:

:lol: :ku:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.