< Tilbake til oversikten

Gerds "røsti-poteter"

Gerd sa for siden:

Gerds ”røsti-poteter”

3-400 gram grovraspa fersk blomkål
1-2 egg (jeg brukte 2)
2-3 ts JBK
Salt, pepper

Bland alt godt i mixer og la stå 15-20 minutt
Røra blir ganske "fluffy" og løs. Men de trekker seg sammen og suger til seg smør under steking. Pass på at de ikke blir brent (det smaker ikke godt :rolleyes:)

Formes som kjøttkaker og stekes i stekepanna i godt med smør,5-6 minutt på hver side , på middels varme. Uten lokk, så fuktigheten får dampe bort.

Kjempegode!!!

Georgine sa for siden:

JBK er.... Johannesbrødkjernemel! Tok litt tid før jeg så den :p

Gerd sa for siden:

:lol:

Georgine sa for siden:

Er litt blånn innimellom, men oppskriften din høres utrolig god ut og skal prøves i helgen :)

Gerd sa for siden:

He he... Jeg er født blond men er nok blånn innimellom jeg og ja.. knegg

Jeg syns det var veldig godt.... :D

Valeriana sa for siden:

Oppskriften høres god ut, blir omtrent som mine ikke helt vellykkede komper. Men jeg brukte også revet sellerirot, det ga god smak.

Gerd sa for siden:

Var utfra det du skrev at jeg ville prøve :D

terry sa for siden:

øh.. hva smaker det som? Blomkål?:p

Gerd sa for siden:

Neeei... Ikke veldig blomkål i vertfall. salt, pepper og ikke minst smør setter sin smak også :)

Linnmk sa for siden:

Hørtes utrolig godt ut :nam: men vil ikke blomkålen bli mer moset dersom man kjører alt sammen i en mikser? Eller hva slags mikser bruker du?

Gerd sa for siden:

Jeg bruker en foodprosessor. Og jeg bruker røre-redskapen som hører til der. Ikke kniven, den vil nok mose det. :)

Linnmk sa for siden:

Ja stemmer, vi har også en sånn røre plate...en bølgete plastdings...

Men nå lurer vi på en ting til...gjelder både denne og mos o.l.
[b][/b]
Bruker dere "stammen" på blomkålen eller brokkolien også eller bare "skrukke-knollene" liksom
[size=3][/size]

Gerd sa for siden:

når jeg lager mos og jukseris, bruker jeg stammen også :ja:

Ja, jeg og har sånn bølgete plastdings/plate.... :ja:

StineK sa for siden:

Aha! Sikkert det jeg gjorde feil med røsti-oppskriften til Amatøren - moste blomkålen for mye. Bra med flere innspill. :ja:

Gerd sa for siden:

Og i denne er det jbk, ikke bakemix ;) Tror nok jbk binder bedre enn bakemix :) ( har ikke prøvd med bakemix )

StineK sa for siden:

Tror jeg også Gerd. Men mine rösti-sveler ble greie nok på sitt eget vis. :p

xeena82 sa for siden:

hei, blei inspirert av denne oppskriften så jeg lagde min egen versjon... ;) takk for ideen...:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.