< Tilbake til oversikten

Marsipan

LMPH sa for siden:

Hallo!
Har hørt snakk om at det går an å lage marsipan med søtstoff i stedet for melis. Er de noen som vet noe om hvordan dette gjøres? I så fall, hvilket søtstoff bør man bruke og hvor mye?

Mange takk for svar :)

Bee sa for siden:

Eller enda bedre: Kjøp Odense sin sukkerfire marsipan.

Jeg har laga marsipan med erythritol. :p Anbefales IKKE!!! :urk:

Ludviginne sa for siden:

`Hvor finnes sukkerfri marsipan?

Gerd sa for siden:

I vanlige dagligvarebutikker.( her i bygda har de ikke fått den eller hørt om den ennå) Inneholder 37 gram karber pr 100g. Hvor mye av det som er sukkeralkoholer (som kan trekkes fra) har de ikke svara på ennå.... :)

BiB sa for siden:

Sukralose (Splenda) er i VOLUM likt sukker, så da er da bare å regne ut hvor mye 250 g sukker er i dl, og ta det samme av Splenda. Imidlertid har jeg erfart at det er smart å øke mengden eggehvitte når man bruker Splenda, den "suger" fukt på en annen måte enn sukker. Når jeg bake rmandelbunn må jeg doble mengden eggehvitte i fht det jeg brukte da jeg benyttet sukker.

Nille sa for siden:

Hjemmelaget marsipan I

200 g mandler
75-100 g fruktose (eller f.eks. 1,2 dl eller 8 ss Splenda)
1-2 ss rosenvann (fra apoteket eller innvandrerbutikk) eller evt. 1 ss eggehvite

1. Skåld 200 g mandler. Legg dem i ett lag på en bakeplate og la dem tørke ca. 10 minutter i en 100 grader varm ovn.

2. Kjør fruktosen/splanda i hurtigmixer til melis

3. Finhakk mandlene i en food processor og tilsett frukosen/splenda mens maskinen er i gang.

4. Tilsett 1-2 ss rosenvann mens motoren kjører og la den kjøre til det har dannet seg en jevn, sammenhengende marsipandeig. Ta opp deigen og elt den med hendene. Om manikke har rosenvann kan man bruke 1 ss eggehvite som piskes litt først

Formes som ønsket. Oppbevares i kjøleskap.

Opprinnelig postet: forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=29007&postcount=46

Hjemmelaget marsipan II (denne er min favoritt)

500 g mandler
350 - 450 g fruktose (eller f.eks. 4-5 dl Splenda)
1 ts tragant (fra apoteket) (kan utelates)
1-2 ss eggehvite (1 ss om du bruker fruktose, 2 ss om du bruker Splenda)

1) Skåld 500 g mandler. Legg dem i ett lag på en bakeplate og la dem tørke ca. 10 minutter i en 100 grader varm ovn.
  1. Kjør fruktosen/splanda i hurtigmixer til melis

2. Finhakk mandlene i en food processor og tilsett frukosen/splenda mens maskinen er i gang.

1. Tilsett tragant mens motoren kjører og la den kjøre til det har dannet seg en jevn, sammenhengende marsipandeig. Ta opp deigen og elt den med hendene.

Formes som ønsket. Oppbevares i kjøleskap.

Opprinnelig postet:
forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=21255&postcount=1

[font=Comic Sans MS][/font]

Valeriana sa for siden:

Foreløpig har jeg sett sukkerfri marsipan på Ica og Ultra. Den er søtet med sorbitol, er sukkeralkohol som ikke anbefales for de som følger ketolyse. Jeg har smakt på den sukkerfrie marsipanen, og syntes den var god, men jeg tror jeg heller vil satse på marsipanen til Nille. Synes det er litt tryggere å lage den selv for da vet jeg mer hva jeg får i meg.

LMPH sa for siden:

Tusen takk:)
Da er alt klart til julemarsipanen:D

dBy sa for siden:

Abonerer!! :D

Tusta85 sa for siden:

Hallejula! :lykkelig:
Denne må man abbonere på!

terry sa for siden:

Hvordan "skålder" man mandler?

BiB sa for siden:

Å skålde er å få skinnet av. Jeg tar ønsket mengde mandler i kaldt vann, koker det opp og siler vannet av. Så kan du velge: En og en mandel smuttes ut av skinnet, eller alle mandlene legges på et kjøkkenhåndkle (rent så klart) og du lager et "knytte" som du knar og dytter på for å få skinnet til å gå av. Jeg foretrekker den første metoden, ungene elsker den! Enjoy!

Millsi sa for siden:

Oohh,nå ble jeg lykkelig :D :D Så bra med en "egen" marsipanoppskrift!

Valeriana sa for siden:

Å skålde mandler er faktisk ganske gøy. Klem på mandelen, og svupp! så går den ut av sitt gode skinn.

BiB sa for siden:

Bedre det, enn en kokk som gjør det samme :p

Bee sa for siden:

Helsikes sorbitol! Grrrr!!!

Og tusen takk snille Nille for oppskrifter! Skal prøves til jul! :D

MorStine sa for siden:

Mmmmm, herlig, jeg lager marsipan hver jul, og hadde trodd at det skulle bli unntak i år, men neida, Nilles oppskrift ligner helt på min, bare bytte ut melis med fruktose:hurra:

Nille sa for siden:

Ang. Skolding av mandler. Et tips lyder slik:

De kan tørkes i ovn også altså.

:rodme: glemte å skrive at oppskriftene jeg har postet er basert på oppskrifter tidligere publisert her på forumet. Jeg som maser sånn om dette har glemt det selv !

En kommer fra Marianne som fant den i Bo Bede ukeblad og skrev den om: forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=29007&postcount=46

Den andre kommer så vidt jeg husker fra Guro:
forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=21255&postcount=1

Sånn.... da er de rette kreditert !

JenJen sa for siden:

Men dersom man ikke er så streng med ketolysen i jula, kan sorbitolmarsipanen være et alternativ da? Selv om den man lager selv er best såklart.

Bee sa for siden:

Jeg ville ikke brukt den. Går jo fort og lage selv da. :D

JenJen sa for siden:

Hadde jeg bare hatt no' kjøkkenmaskiner så..
Jaja, får se hva jeg får til :D

Cyan sa for siden:

Skjønte ikke helt denne ... sammen med eggehviten da eller? For splenda er jo i pulverform ..? :confused:

Valeriana sa for siden:

Nei, ikke sammen med eggehvite. Hensikten med å kjøre i hurtigmixer er å gjøre splenda eller fruktose enda med finkornet så det blir som melis.

Bee sa for siden:

Har noen prøvd denne med splenda?

Når jeg miksa den ble jo bare halvparten igjen etter at lufta forsvant. Skal den det?

Bee sa for siden:

Bare glem det. Den ble helt perfekt. :D Måtte bruke litt mer eggehvite da.

terry sa for siden:

Mitt første forsøk på laging av kransekake (fingre) blev helt strålende!
Kjempegodt!:D Fikk 15 "fingre" med tilsammen 5 karbo.
Håper det ikke er for godt...

Men jeg tenkte bare å informere noe om mandler.
Var å leita etter skoldede mandler for å slippe å gjøre det selv men de eneste skoldete jeg fant (fra Harlem Foods) hadde 8,7 karbo. Forørvrig det samme antall karbo som vanlige mandler (også fra Harlem Foods)(?)
Men hos Coop fant jeg vanlige hele mandler med 4,5 karbo pr 100.
Så da blir jeg å prøve skolding sjøl :eek: :p

Bee sa for siden:

Jeg skolda 500 gram selv i går, og det gikk bare flott. :D

MorStine sa for siden:

Nå står de skoldede mandlene i ovnen til tørk, fruktosen har blitt til melis, gleder meg til marsipan. Men er det greit å bruke fruktose når man lever lavkarbo? Det er jo 100 KH... Noe i meg stritter i mot, vet det har lav GI, men er ikke på fedon enda, liksom...

michij sa for siden:

Hva med den marsipanen vi finner på helsekosten? Det er 50% mandler og ca46% maltitol. Resten er andre middler, hvorav sorbitol er en av disse. Det vil jo si at det ikke er med enn max 4g pr 100g. Det kan hende den som selges i butikken gar samme forhold. Kanskje skrive en mail til odense. Siden det ikke står % maltitol på den.

Eilan sa for siden:

Mmmm! Må prøves

michij sa for siden:

Ja, den er utrolig god:D Har selv spist den,og håper det går bra:S
Må jo kose seg litt ekstra i julen da:D

BiB sa for siden:

Jeg venter fortsatt på svar fra dem, Har bedt om deklarasjon som angir hvilke type rkarber det er , hvor mye som er sukkeralkoholer og hvilke. Ca 2 uker siden.

mvh
BiB

Valeriana sa for siden:

Jeg prøvde å lage marsipan i dag, men æsj, det var ikke så godt som jeg hadde trodd. Det var ikke noe galt med marsipanen, det var nok heller meg det var noe "galt" med. Jeg har ikke spist noe søtt på ei stund, hverken med sukker eller søtstoff, så jeg syntes marsipanen var altfor søt og ikke noe særlig god. Men strengt tatt burde jeg vel være glad til for at det ikke smakte så godt med marsipan som jeg hadde trodd.

Eplekjerne sa for siden:

Noen som har hørt noe mer fra Odense?

michij sa for siden:

Jeg fikk ett svar, men det var helt tullete. Vet at det ikke stemmer en gang. Er det mulig å gi ett slikt svar...
Hun skrev: Här kommer ett svar om hur mycket sorbitolsirup den innehåller omkring 40%.Hoppas att detta svar hjälper dig.

Det er 50% mandler i marsipanen, og det er mer maltitol enn sorbitol. Hvordan kan det da være mulig. Tror denne personen har en litt vel dårlig innstilling:D

Drømmeren sa for siden:

Kan en bruke sukrin eller sukrinmelis istedefor splenda/fruktose?

Bee sa for siden:

Det gjør nå jeg i alle fall. :D

Drømmeren sa for siden:

Ok da må nok dette testes ut... bruker du sukrin eller sukrinmelis da?

Bee sa for siden:

Sukrinmelis.

Bestemamma sa for siden:

Kanskje en kan bruke Tagatesse og Stevia? :) Det må jeg prøve :D

Marina sa for siden:

Gleder meg til å prøve disse :)

Yonah sa for siden:

En kan brukes det søtningsmiddelet man vil. Jeg synes sukrin gir en kald smak. Men i fjor tror jeg at jeg blandet sukrin og splenda, da ble det bra. Også bruker jeg mye mindre enn oppskriften sier. Jeg husker jo ikke helt fra år til år hvor mye, men ca halvparten, også smaker jeg meg frem. I år tenkte jeg å prøve en splæsh cognac i, det må bli bra. også lage marispanbrød dekket med mørk sjokolade, og strødd med hakkede pistasjnøtter, det er skikkelig digg. Skjæres opp i tynne skiver og serveres til julekaffen.

annannanna sa for siden:

"Abonerer" sier et par i tråden. Hvordan gjør jeg det?

Til nå har jeg bookmarket samtaler jeg vil følge, men det bare kludrer til bookmarks-lista mi (den i nettleseren min altså).

tess81 sa for siden:

Gå inn på trådverktøy -øverst i d første innlegget ;)

nednoenkg sa for siden:

Litt gammelt innlegg..men prøver og spørre her jeg så jeg slipper og starte en ny tråd.

Har prøvd meg på marispan i dag da jeg skal lage troika biter.
Men marsipanen ble litt brun/rød...hva kommer dette av?
Mandelmelet er vel ganske brunt det å?
Brukte oppskriften her

Ellers ble "deigen" god og jobbe med...

lucifine sa for siden:

Åh dette var noe som må testes!!

Bestemamma sa for siden:

Kanskje mandelmelet er laget av uskoldete mandler?

lille_trille sa for siden:

Prøvde denne, men fikk bare en tørr melete masse :( Hva har jeg gjort galt?

Yonah sa for siden:

Brukte du ekte malte mandler( skoldede) eller avfettet mandelmel? Bruk vanlige mandler som er skolded og malt.

Og alltid må man tilpasse mengden eggehvite. Derfor skal man ikke helle i alt på en gang, for da kan man få for våt marsipan.

Brukte mandelmel, men hadde oppi 5 stk. eggehviter. Likevel ble det bare en tørr masse :(

Og nå ligger det i en pose i kjøleskapet. Må prøve å finne på noe lurt å bruke det til...

Yonah sa for siden:

Marsipan av avfettet mandelmel kan du umulig bli hverken godt eller en bra masse, for det er lite fett i og massen BLIR tørr.Den er ikke egnet til å lage marsipan. Bruk hele mandler, skold, tørk et døgn og mal og ha i søtstoff og eggehvite.

Beatrixie sa for siden:

Du kan trille kuler,og trykke dem flate så steker du dem som kjeks,og vips så har du mandelkjeks:)

svingstangdeluxe sa for siden:

Har du oppskrift på kransekakefingrane?
Har forresten nettopp laga 400 g marsipan (med sukrinmelis) vart faaaaaarlig god. Noko skal i Delfiakake (har også laga funlight-gele) som skal gjerast ferdig i morgon. I tillegg så dypper me noko i sjokolade og forsøker å ete sivlisert..

Marlykk sa for siden:

Jeg laget marsipan for noen dager siden..(for første gang)
250g mandler (som jeg skoldet selv) Malte dem i mandelkvern..
2ts fruktose
1pisket eggehvite

Syntes det ble litt tamt..og de malte mandlene var litt grovkornet..
Røra/deigen virka veldig tørr..

Jeg hadde så i 2-3ts til med fruktose, 1t vaniljesukker, en dash cognac,
Kjørte det en stund i kjøkkenmaskin.. Deigen ble seig og fin å forme..
Laget marsipankuler satte de i kjøleskap..
De smakte nydelig neste dag.. :D

Takk for tips. Det skal jeg gjøre :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.