Jeg trengte sårt til litt kveldsgodt i helgen, så jeg kjøpte rå peanøtter og rå catchewnøtter og ristet dem i ovnen uten fett på 175 grader - deretter helte jeg på en teskje kaldpresset olivenolje av beste slag og saltet med Seltin. Tok boksen med i stua og spiste sikkert alt for mange nøtter, men de var så gode og jeg mistet styringen.
Hvor mye kveldsgodtnøtter av denne sorten kan jeg egentlig spise? Har jeg ødelagt hele greia og må betrakte det som en sprekk? :riste, skjelve: Jeg håper jeg kan spise maaaasse nøtter, de var så innmari gode.....
For meg er det psykisk best å tillate seg noe av og til, la det være lov. Slik at det blir minst mulig som oppleves som en sprekk. For meg er opplevelsen av en sprekk faligere en det jeg eventuelt spiser 'i sprekken', fordi en det en ordenlig sprekk da er det liksom bare og gi opp. Altså, jeg ville ikke kalt det en sprekk uansett så legne det er på lovlig mat og nøtter er sundt.
Men, akkurat de nøttene du her spiste var kanskje ikke så sunne. Du ristet dem på litt for høy temperatur. Allerhelst bør du spise nøttene rå. Men ristede nøtter (og solsikkefrø) er innmari godt. Oljen i nøttene blir ødelagt ved temperatuerer over 120. Jeg rister nøtter på 100 grader for sikkerhets skyld!
Vi har bare èn innvandrerbutikk her i byen, men han har rå og usaltede nøtter med bare det tynne, brune skallet igjen. Har sett det i mange andre tilsvarende butikker andre steder. I innvandrerbutikken på Kolbotn fikk jeg kjøpt 86% sjokolade, så det kan hende innehaverne av disse butikkene har skjønt hva vi trenger :rolleyes:
Takk! Neste ladning skal på 110 grader, så gjør jeg ikke noe galt. Men "med måte" likner mest på mora min sin måte å overlevere oppskrifter... "sånn akkurat passe".... :p
har dere forresten smakt den 99%-sjokoladen? Det var tortur - jeg har aldri løpt ned trappa hjemme så fort og spytta i do! PFØY! som å stikke tunga i kakaoboksen.
Nope, men jeg har prøvd 86% og den er aldeles fortryllende og helt umulig å la være å ta "bare litt" som min bittelille (22 mnd.) sier. Og mange ganger "bare litt" - kan jo bli et berg av sjokolade.
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
En skje ren kakao gjør jo samme nytten:D . Kanskje en skal prøve å lage en sjæl. Kakaopulver og en dæsj smeltet meierismør, settes i kjøleskap. Uten hverken kunstig eller ekte søtstoff. Kommer jeg over den 99% så skal jeg prøve den:p
:D Kan tenke meg det ja. Selv ihuga sjokolade elskere spiser ikke 99% sjokolade slik man spiser vanlig sjokolade. En bitteliten bete (5 gram eller under) spises i knøttsmå biter og smeltes på tunga. Selv det er for mye for de fleste. En venninde av meg spiser 5 gram 99% når hun har PMS plager. Hun sier det hjelper. Hun bruker 1/2 time på den 5 grams biten......
Jeg spiser 10 gram 85 % (Lindt Excellence) hver dag. Og der er nok til å stagge sjokolade lysten min. :)
Hi hi... tredje gangen jeg går inn på samme tråden nå... Skulle lese om nøtter jeg skjønner dere... og sånn litt i svime, s har jeg ikke fått med meg helt at det er nøttetråden som er snudd ...:p
Jeg blir forresten veldig skjokoladesugen av alt dette skjokoladepratet deres...:p
Jeg synes 70% blir nok jeg... til nød 72%, men mannen spiser 86% og synes det er godt... :eek: Han kan spise to plater i slengen...;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.