< Tilbake til oversikten

Linfrø

Ratata sa for siden:

Knuser dere linfrø selv eller kjøper dere knuste linfrø? Og hvorfor skal de være knuste? Lurer og lurer på masse om dagen jeg :D

Ratata sa for siden:

Ingen som vet? :)

Smula sa for siden:

Knuser dem ikke, jeg. Hvorfor det? De er jo så små fra før av.

Max sa for siden:

Fordi kroppen ikke fordøyer dem når de er hele? Altså, brukes de hele i bakst, gjør de ingen nytte for seg.

Valeriana sa for siden:

Linfrø inneholder den essensielle omega-3 fettsyren alfa-linolensyre. Men for at kroppen skal kunne ta opp denne viktige fettsyra, må frøene knuses før de blir spist. Hele frø passerer ufordøyd gjennom kroppen, og kommer ut like hele i avføringen.

Men hele linfrø er ikke helt uten nytte. Når linfrø blir lagt i bløt, dannes det et slags slimlignende stoff. De som har lagt linfrø i vann har sikkert sett det. Dette slimlignende stoffet vil også bli dannet i magen, men det dannes mer hvis linfrøene bløtlegges før de brukes. Bløtlagte linfrø er et godt gammelt kjerringråd mot forstoppelse.

Jeg har ikke sett at det går an å kjøpe knuste linfrø, og det ville ikke vært særlig bra heller fordi alfa-linolensyre harskner lett hvis den kommer i kontakt med luft. Selv pleier jeg å kjøre linfrøene i food-prossesor, men en god gammeldags morter hvor du støter og kruser frøene for hånd er minst like bra.

Iset sa for siden:

De selger knuste linfrø i helsekosten (Risenta), men av samme grunn som du nevner kjøper jeg det aldri. Knuste linfrø skal iallfall alltid oppbevares i kjøleskapet og helst ikke for lenge. Det samme gjelder forresten nøtter, noe mange ikke er klar over. Alle mine nøtter ligger i kjøleskapet (fryseren går også bra).

Ratata sa for siden:

Ok, det er sånn det henger sammen :), så hvis jeg tar en skje linfrø om dagen for å få fart på magen, kan jeg likegodt tygge de i munnen før jeg svelger de da, det bør jo gjøre samme nytta. Takk for svar.

Valeriana sa for siden:

Ja, det stemmer at nøtter haskner lett, spesiellt valnøtter som også er rike på alfa-linolensyre. Hele nøtter med skall holder seg bedre en knekte nøtter, og nå som det nærmer seg jul er det lett å få tak i nøtter med skall. Det kan derfor være lurt å benytte sjansen til å hamstre litt og oppbevare de i fryseren.

Smula sa for siden:

For en del av oss så er det faktisk det som er hele vitsen.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.