< Tilbake til oversikten

Egg

Ratata sa for siden:

Har dere ingen begrensninger på hvor mange egg dere spiser? Har i kveld stekt meg 3 egg til kveldsmaten og sitter egentlig md følelse av å begå en forbrytelse, hehe, har jo fått inn md morsmelka at man maks skal spise ett egg i uka, mer enn det er usunt.

Iset sa for siden:

Hehe skjønner deg godt, men det der er gamle myter som er avkreftet for endel år siden nå. De fleste leger og ernæringsfysiologer sier det er greit å fråtse i egg, selv om enkelte ikke er helt oppdatert enda, desverre.
Selv spiser jeg vel 4-5 egg daglig og har gjort det i mange år, for jeg ELSKER egg. Min datter også (hun er 4 år), jeg ser på det som en supersunn matvare, en riktig ernæringsbombe. :D

Ratata sa for siden:

Det er godt å høre! Hva lager du av eggene du spiser? Hva spiser du til dem?:)

Iset sa for siden:

Åh det er så forskjellig, alt etter hva jeg har lyst på. Jeg bruker feks. 2 rå egg i smoothiesen min, drikker halve og fryser ned rester i ispinneformer til min datter. Vi er også VELDIG glade i bløtkokt egg, begge to, så det prøver vi å spise hver dag (ett hver). Hardkokte egg bruker jeg mye på brødskiven (lavkarbobrød eller Lindberg-brød) eller jeg lager Djevleegg som smaker fantastisk godt (oppskrift lenger nede i tråden). Eggesalat lager jeg også endel. Omelett kan vi godt ha til lunsj eller middag. Jeg bare elsker egg, altså!

Djevle-egg:

Hardkok egg, så mange du vil (de kan godt oppbevares kokte i kjøleskapet i noen dager). Legg dem i iskaldt vann så fort de er ferdig kokte, da er det mye lettere å få av skallet. La dem avkjøles helt og skrell dem. Del dem forsiktig i to med en kniv dyppet i vann (da henger ikke plommen på kniven). Grav forsiktig ut plommen fra halvdelene med en skje, pass på så ikke hviten går i stykker. Ha plommene i en liten bolle, tilsett 1-2 ss majones, litt karri, 1-2 ts rømme, salt, pepper og annet du liker. Kapers eller hakket sylteagurk er godt. Bland alt til en masse og ha massen tilbake i eggehvitene. Dette er små himmelriks munnfuller. :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.