Vanskelig å si.
En vekt rundt 55-67 er vel realistisk, men det kommer jo an på hvor mye muskler du har og når du føler deg vel. Jeg er 1.63 og har 70 kg som mål, så får jeg se om jeg vil ned mer når jeg kommer dit.
eg veie 66kg nå, har en bmi på 25.15
MEN, eg har all overvekten rundt magen
og midja, ellers er det egentlig ok...
derfor vil eg heller sette meg et mål i cm,
for trur det blir det mest realistiske for
meg og min kropp...
for eg er enda endel overvektig selv om
bmi'en er nesten på 25..
er 90cm rundt hoftene nå (rett over dusken :p )
og trur ikke der er så mye mere å ta av...
kanskje lettere å sette opp realistiske mål av
mage og midje da?? :p
Bilringer verst
Ved siden av overvekt er det sterke holdepunkter for at bukfedme (opphopning av fett rundt magen) i seg selv er en risikofaktor for mange sykdommer, selv om resten av kroppen ikke er særlig overvektig.
Derfor er det viktig også å ha et mål for bukfettet. De vanligste målene for bukfedme er liv-hofte-ratio (= omkretsen rundt livet delt på omkretsen rundt hoften) og midjemål (omkretsen rundt livet).
Midjemål:
Man kan også vurdere fedme etter midjemålet, eller hvor mye fett som ligger rundt midten. Midjemålet kan måles med vanlig målebånd og skal måles midt mellom nederste ribben og øverste delen av hoftekammen (som oftest i navlehøyde).
Menn med midjemål over 94 cm, og kvinner med midjemål over 80 cm har økt risiko for en rekke sykdommer pga overvekt. Et livmål hos menn over 102 cm regnes som fedme. Det samme gjelder hos kvinner hvis midjemålet er over 88 cm.
Midje/hoftemål: har du eple- eller pæreform?
Det er altså ikke likegyldig hvor på kroppen fettet fester seg. Den såkalte kvinnelige overvekten over baken og lårene (pæreformen) regnes som mindre risikofylt enn den rundt magen (epleformen), som er mer vanlig hos menn.
Hvis du er i tvil hvorvidt du bør gå ned noen kilo, eller om de ekstra kiloene sitter på midjen eller hoftene, kan du beregne ditt midje/hofte mål. Bruk et vanlig målebånd.
Midje/hofte mål = midjemål i cm
hoftemål i cm
Hos kvinner skal tallet helst være under 0.8, og ikke over 1.0 for menn. Ligger resultatet ditt over dette har du for mye fett rundt midjen!
Eksempel : Midjemålet til en kvinne er 75cm og hoftemålet 97cm. 75: 97 = 0.77
Konklusjon: Bra - kvinnen har en sunn fettfordeling.
BMI er nok den vanligste og viktigste metoden vi har for å måle om noen er overvektige, men fordi midjemål eller liv-hofte-ratio kan være et bra mål på helseskadelig overvekt, bør disse målene brukes i tillegg til BMI."
I tillegg så jeg på signaturen din at du har gått ned 3 cm rundt magen per kg, det e r3 ganger så mange cm som det som regnes som "vanlig" i fht det jeg har hørt. Det betyr i alle fall at fettet forsvinner fra der det sitter.
PS: Om jeg nå har klart å regne nogenlunde riktig skal du kunne være opp mot 72 cm rundt midjen og like vel være innenfor det som ikke regnes som helseskadelig.
da har eg litt å gå etter da...
største probleme e enno magen og sidene,
men har litt ekstra cm rundt midja også,
så får håpe magen/sidene blir bra om midja
går ned :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.