cilemora sa for siden:
hva skal det ligge på normalt (sånn ca?)..
både fastende og kveld??
og skal det øke rett etter et måltid eller
tar det en stund??
og hvor mye skal det normalt (ca) øke da??
håper noen kan svare meg :):)
cilemora sa for siden:
hva skal det ligge på normalt (sånn ca?)..
både fastende og kveld??
og skal det øke rett etter et måltid eller
tar det en stund??
og hvor mye skal det normalt (ca) øke da??
håper noen kan svare meg :):)
kilo sa for siden:
Hos folk uten diabetes ligger det ca mellom 5-6... Skal ihvertfall være under ca 10.5 eller 11. Får du høyere enn dette er mulighet stor for at du har diabetes....... dette uansett om du nettopp har spist eller ei.. får du lavere enn 4 må du få i deg noe sukker/mat av noe slag for da har du for lavt blodsukker
cilemora sa for siden:
takk for svar :)
mitt ligg nå, på lavkarbo og lav gi, på mellom 4,5 og 5,6 uansett om
der fastende eller ikke... det er vel normalt da?
kilo sa for siden:
helt perfekt!!! når jeg tenker meg om er det vel ca mellom 4,5-5,5 som er helt max.. du trenger ikke å bekymre deg
Trolljenta sa for siden:
Fastende blodsukker mellom 6-7 er i grenseland.
Over 7 har du diabetes.
Jeg har målt fastende blodsukker to dager på rad nå, det var 5,9 og 5,8, så jeg lurer på om jeg kanskje burde gå litt ned på karbene igjen.
Noen synspunkter?
janmesi sa for siden:
Jeg har hatt fastende på 5,2/5,6/5,8 og en gang 7,2 - men da hadde jeg ikke sovet mer enn et par timer den natten og var ganske utslitt ... Det er mange ting som påvirker blodsukkeret, kosthold og trening er de viktigste elementene.
Blodsukkeret skal optimalt ligge på mellom 4,5 og 5,0 (langtidssukker) - og under 6 fastende.
En måling over 7 holder imidlertid ikke til diagnosen diabetes, du må også sjekke fastende insulin.
Moa sa for siden:
Etter å ha lest boken "Spis deg slank..." med Thor Foseid ble jeg nysgjerrig på dette med blodsukker og blodsukkerstigning. Hans påstand er at vektoppgang skjer når blodsukkeret stiger over et visst nivå, tror det sto over 9 mmol,(kan sjekkes senere, men jeg har lånt bort boka). Noen av oss er genetisk disponert for å få rask blodsukkerstigning ved inntak av karbohydrater, sto det. Det er visst derfor noen av oss legger på oss, mens andre ser ut til å kunne spise hva de vil og likevel beholde reim-fasongen livet ut....
Greit,- dette ønsket jeg å sjekke ut.
Jeg lånte et blodsukkerapparat og målte hver halve til hele time i noen dager, hele tiden holdt jeg meg til lavkarbo mat.
Fastende bl.s. var fra 4,0 til 4,8. I løpet av dagen lå bl.s. relativt jevnt, fra 4,0 og opp til 6,2 som det høyeste ca 1 - 1,5 time etter måltid.
Etter noen dager var det på tide å provosere, og som den seriøse forskeren jeg er tok jeg dette alvorlig. Jeg inntok da en halv pose potetgull (som faktisk smakte vondt,- det som jeg eeeeelsket før) og en 1/5 l sterkøl (som ikke smakte vondt i det hele tatt:D).
Bl.s. startet da på 4,9 mmol, og steg til 7,8 i løpet av en halv time. Etter ytterligere en halv time var bl.s.på 9,1 mmol!!
Etter enda en time, dvs to timer etter inntak av raske karbohydrater var bl.s. nede på 5,7 for å nå bunnen med 4,1 mmol etter to og en halv time. Da var jeg blitt fryktelig sugen på noe å spise.
Konklusjon: Rask stigning ga også raskt fall, som igjen ledet til lyst/sug på noe å spise.
Lavkarbo-kosthold gir lite svingninger i bl.s., og dermed mindre sult/sug.
Forøvrig: et normalt fastende blodsukker ligger på mellom 4,0 og 7,0 mmol. Et provosert blodsukker (med glukosebelastning) skal ikke overstige 11.0 mmol.
Det er individuelle forskjeller, mitt virker å være plassert nede på skalaen. Jeg har likevel ikke fått noen fordeler i forhold til fettlagring av den grunn:nedfor:
Moa_stadig_nattaktiv
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.