< Tilbake til oversikten

Skriverier i media

Ratata sa for siden:

Kom over denne siden da jeg snuste litt rundt på nettet. Kan jo ikke sluke alt man leser rått, men tar gjerne imot kommentarer på denne.

kk.no/php/art.php?id=386470

Joika sa for siden:

Det står at så lenge man spiser grønnsaker så er det ok.
De fleste lavkarbo-opplegg har grønnsaker om jeg ikke tar helt feil?

Frukt kan man evt spise etter man har nådd ønsket vekt. Det står at dette bare er en fare om man verken spiser frukt eller grønt over tid.

Georgine sa for siden:

Det er feil at det er lite grönnsaker på lavkarbo. Atkins sier at man skal spise grönnsaker, de som vokser over bakken.

Selv spiser jeg bare rå grönnsaker, det startet som ren latskap, men det er fantastisk for magen og kroppen.

Valeriana sa for siden:

Jeg har aldri hatt så god fordøyelse som etter at jeg begynte med lavkarbo. Siden jeg ikke spiser brød, poteter, pasta eller ris får jeg plass til mye mer grønnsaker. Stort sett tror jeg lavkarbospisere får i seg mer grønnsaker enn de som spiser mye brød og andre kornvarer.

Stoffet butyrate som er omtalt i artikkelen er det som på godt norsk heter smørsyre. KK kunne godt ta seg bryet med å oversette riktig, men dessverre er det få journalister som skriver om ernæring som har noen ernæringsfaglig bakgrunn. Smørsyre er en kortkjedet fettsyre. Bakterier i tykktarmen kan omdanne fiber til smørsyre, og denne smørsyra gir næring til tarmcellene noe som har en gunstig effekt på fordøyelsen. Det er altså fiber som omdannes til smørsyre og ikke "vanlige karbohydrater" som sukker og stivelse. Tanken bak studien er nok det at folk som lever på lavkarbo får i seg for lite fiber noe som igjen kan gi utslag i fordøyelsesplager, men dessverre kommer ikke det tydelig nok fram i artikkelen.

SusieBlues sa for siden:

Det som irriterer meg med slike artikler, er at de skriver "Forskere har funnet ut at". Men det er sjelden de referer ordentlig til slike undersøkelser. Alle seriøse lavkarbo-bøker jeg har lest, har utrolig gode referanser og disse går jo over 100 år tilbake i tid. Mange undersøkelser om dietter, har jo sjekket om folk legger på seg når de slutter med den. Det er jo en selvfølge at man kommer til å legge på seg dersom man går fra lavkarbo til høykarbo. Jeg har ikke sett en undersøkelse, der de seriøst har fulgt lavkarbo-mennesker over lang tid, hvor de klarte å finne at disse ble syke på noen som helst måte.
Slike artikler som denne er så lettvinte og overfladiske. De gjør at mange mennesker ikke VIL høre på at det kanskje hadde vært en ide å kutte ut sukker og hvetemel..

Iset sa for siden:

Huff stakkars menneskene for mer enn 8-10.000 år siden. De må ha hatt fryktelige mageproblemer, og så hadde de ikke sikkert ikke ordentlige toaletter eller toalettpapir heller. :(

Sweetflower sa for siden:

Hahaha, utrolig bra perspektiv ;) Takk for bildene!! :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.