nystolen sa for siden:
Det er vel fler her inne som følger Fedon ?
Hvordan liker dere dette og evnt. går dere ned noe ?
Skal dere ned mye i vekt ?
Dere som tidligere fulgte ketolyse, hvordan er overgangen til Fedon ?
nystolen sa for siden:
Det er vel fler her inne som følger Fedon ?
Hvordan liker dere dette og evnt. går dere ned noe ?
Skal dere ned mye i vekt ?
Dere som tidligere fulgte ketolyse, hvordan er overgangen til Fedon ?
Iset sa for siden:
Jeg er jo en fedonist, selv om jeg nok bruker mer fett enn Fedon selv anbefaler. Jeg skal ikke ned noe nå siden jeg er gravid, går på dette pga. svangerskapet. Fikk nemlig svangerskapsforgiftning sist og er sikker på at det kom av et altfor høyt inntak av raske karbohydrater, noe som også støttes innen fagmiljøet (er vel helst sukker de snakker om da).
Trives veldig godt med å spise slik ja. God fordøyelse, fin hud, mye færre plager enn i sist svangerskap.
Perfekt kosthold for gravide. :D
Lollypop! sa for siden:
Hei. Jeg er en ketolyser som nå har konvertert til å bli fedonist.
Jeg gikk ikke ned i det hele tatt (bare avrundingsspørsmål) åp Ketolyse, og jeg drittlei av å telle og styre, og jeg følte med sulten og i tvangstrøye. Selv om jeg ikke egentlig var sulten så ble jeg det når jeg viste at jeg ikke kunne spise mer enn 100 g salat og 50 g agurk for å ikke gå over på karbene...
Her på fedom trives jeg veldig godt. Søtsuget har forsvunnet HELT nå som jeg kan spise frukt, bær og yoghurt. HERLIG! :D
I tillegg vet jeg at jeg ikke gjør noe VEEEELDIG galt dersom jeg tar EN rute sjokkis eller ET drops en og annen gang. Den friheten gjør at jeg ikke føler det store suget lenger. Hehe. Jeg er litt sånn at jeg bare MÅ ha det jeg ikke kan få. Sier noen at jeg absolutt IKKE kan spise f eks frukt, så er frukt det eneste jeg klarer å tenke på...
Den første uka på fedon gikk jeg opp, men heldigvis bare 200 gram. Uka etter stod jeg stille. Og det selv om jeg hadde noen bommerter fordi jeg missforstod dette C-måltidet (hadde ikke fått boka enda).
Nå denne uka har jeg faktisk gått NED!!!!! Det er VELDIG bra for meg som er vant med sykostreng ketolyse uten vekttap...
Håper du har god effekt av Lindberg da. Lykke til. :D:D:D:D
sjokoman sa for siden:
Jeg har tatt av 16 kg på ketolyse.vekten har stått stille i 2 mnd nå så har Gått over til mer fedon-aktig mat i 3 dager nå. Vil jo ta av mer helst 10-15 kilo. Tenkte å være fedonist til nyttår ,og dersom jeg ikke tar av mer gå tilbake til ketolyse kur. Vet ikke helt hvordan dette går... er mye mer sulten nå, magen rumler å styrer.. men er vel verst i begynnelsen som alltid..?? Må jo være forsiktigere med fettet også, som ost(veldig god mumsemat på ketolysekur)
Og det faktum at man ikke treneger å være så streng kan jo være en felle for svake sjeler..som meg(bare en liten bit,som fort blir til mange små biter)
Ellers er jeg ved godt mot, har ikke spist frukt enda, forresten, de kan jeg jo nå....
Lollypop! sa for siden:
Jeg var også kjempesulten de første 4-5 dagene sjokoman. Det er jo litt uvant for kroppen at man ikke propper innpå med fett. Derfor va rjeg litt bekymret i starten, og så for meg å være sulten hele kuren nesten. Elelr spise mye større mengder enn jeg burde. Jeg spiste meg mett de første dagene (ja det ble ofte), og så gikk det seg gradvis til de neste dagene. Nå såiser jeg mye mindre, og er ikke lenger sulten. Kroppen må vel venne seg av med fettet tror jeg.
sjokoman sa for siden:
å det var bra..
men hva kan vi spise når man har lyst på noe tygg tygg..
før gumla jeg ost når jeg trengte noe i farten og det var en stund til neste måltid. eller på kvelden når jeg var litt fysen.
LilleRosin sa for siden:
Jeg synes det går kjempefint! Jeg skal ned mellom 5 og 10 kg til. Jeg liker dette bedre enn Ketolyse, synes jeg har mer valgmuligheter på Fedon. (kan unne meg en frukt og en youplait. I tillegg så kan jeg spise ett måltid med enten fiberrik, wasafiber plus eller fedonbrød pr. dag. Jeg følger litt menyene i boka, men det blir litt modifisert. Overgangen gikk kjempefint. Jeg har holdt på med Fedon i 3 uker. Den første uka gikk jeg opp litt, men det gikk jeg fort ned igjen. Nå går jeg ned minst like mye som det jeg gjorde på Ketolyse.
sjokoman sa for siden:
jeg må nok følge menyene bedre
Lollypop! sa for siden:
Dersom jeg er sugen på noe så spiser jeg
frukt (husk at du ikke skal spise frukt alene. Spis noen nøttet til, hvis ikke stiger blodsukkeret for fort)
nøtter
ostechips (best av lettost syns jeg, og mindre fett)
dobbel 0 eller 0,1% yoghurt
litt rent kjøtt pålegg
baconsvor
.....
nystolen sa for siden:
Trives også veldig godt med Fedon. Klarer meg ikke uten litt frukt , grøt og yoplait, savnet det på ketolyse. Skjønner ikke at de klarer seg uten frukt i lengre perioder. Spiser fremdeles ikke ris/potet/pasta. Spiser fiberrik eller havregrøt hver dag. Ser for meg at kan leve a la Fedon i lang tid, uten at jeg behøver å savne noe ( utenom masse sjokolade da, men det SKAL jeg ikke ha- fy fy ). Prøver å følge menyene i Fedons metode.
cilemora sa for siden:
eg stor trives på fedon :D
gikk inn 2,3cm første uka, stått stille etterpå..
er snart 3uke siden eg gikk fra ketolyse (inn 11cm rundt magen der)...
ser ikke noe problem me å leve sånn resten a live :):)
spiser gulrot nesten hver dag, men ikke mere enn 1pr dag og ofte
rå eller såvidt stekt på pappa... er det dumt a meg??
ellers har eg spist fedon pasta 1 gang og pølse (ikke mye) 2-3gang...
frukt og bær nesten hver dag :)
hvordag grøt spiser du da nystolen??
regnes den som c-måltid??
nystolen sa for siden:
Spiser havregrøt m/flytende natrena og kanel. Regner den som dagens C måltid,men vet ikke om det er rikitg. Merket er Quaker-Havre quick & easy m/eple. Det er 8 porsjonsposer i pakken. Koker med melk i 2 min. Kjempegod. Kan også lages med vann. 1 porson ( melk kommer evnt. i tillegg) inneholder : 129 kcal,2,9 g prot, 24,1 g karbo og 2,3 g fett.
Trolljenta sa for siden:
Hei,
Havregrøt bør lages på store havregryn. Store havegryn blir ikke tatt opp like raskt som små havregryn. Jeg tør ikke å si det for sikkert, men det greiene du spiser blir vel litt som å spise loff og kalle det dagens C-måltid.
Du kan lage havregrøt selv sånn (kan lages med mindre melk og mer vann):
1 dl store havregryn
2 dl melk
1 dl vann
Proteinberikes ved å røre inn 1 dl cottage cheese til slutt.
I den opprinnelige oppskriften står det at man skal tilsette litt frø og nøtter for å få fett. Jeg pleier bare å ta meierismør siden jeg tar 1 ss udos choice i tillegg.
Hvis du liker den eplesmaken, så kan du vel ha litt eple i også, det er vel ikke de store mengdene som skal til.
I Oslo får du kjøpt noe som heter sukrin, er bedre å ha på grøten enn kunstig søtning. De selger det på naturli'vis (Ullevål stadion og Grønland torg ihvertfall, kanskje andre steder også).
Sugarpill sa for siden:
Bare et tips:
Sukrin fås tak i flere steder i Norge, forhandlerlsten står på hjemmesiden deres, [url]www.sukrin.no[/url]. Det kan også bestilles fra siden.
nystolen sa for siden:
Vet det finnes bedre og sunnere måte å spise havregrøt på enn jeg gjør. Men er litt lat og så lenge det funker så synes jeg det er greit. Spiser det ikke hver dag akkurat.
Til middag i dag ble det pasta for første gang på lenge.Fedon Lindberg pasta med kjøttsaus. Har ikke prøvde denne pastaen før, men den var god og mettende. Smakte godt etter en 1,5 t tur.
Lollypop! sa for siden:
[quote=cilemora;364569]spiser gulrot nesten hver dag, men ikke mere enn 1pr dag og ofte
rå eller såvidt stekt på pappa... er det dumt a meg??
quote]
Haha. Steker på pappa??? Ja det syns jeg er dumt.
LilleRosin sa for siden:
[quote=Lollypop!;364878]
spiser gulrot nesten hver dag, men ikke mere enn 1pr dag og ofte rå eller såvidt stekt på pappa... er det dumt a meg?? quote]Haha. Steker på pappa??? Ja det syns jeg er dumt.
He he. :p
cilemora sa for siden:
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAAAA
bare gjør narr av meg dere ja :p
men må vel si meg enig, å steke på pappa er litt dumt, hehehe....
Lollypop! sa for siden:
Tjihi. Ja vi må jo mobbe når slike enestående muligheter dukker opp.
Herlig, snuppa! :klem:
Fedona sa for siden:
Hei.
Jeg lurer på om det smaker cottage cheese av havregrøten? Jeg liker nemlig ikke smaken...
Mvh Fedona :)
haukhe sa for siden:
Hei hei!
Jeg syns ikke det smaker så veldig mye cottage cheese. Er selv ikke veldig glad i den smaken:P Seff, noe av smaken er der, men ikke i den grad som for eks med litt bær osv :D ;)
Trolljenta sa for siden:
Jeg synes ikke det smaker cottage cheese, men jeg synes cottage cheese er godt så lenge det spises sammen med noe annet. Kanskje du skal mose den litt med stavmikseren før du blander den i grøten.
mamma87 sa for siden:
dytter:)
Hild sa for siden:
Jeg har bare fulgt Fedons kostråd etter at jeg begynte med lavkarbo. Har vært nokså konsekvent, selv om jeg skeiet ut med 4 stk twist i går :flau:. Har holdt på siden juni og har gått ned 36 kg. Den siste måneden har jeg gått ned 3,2 kg. Nærmer meg målet nå, og det føles rart! Jeg trives godt med dette kostholdet og kommer ikke til å gå tilbake til slik jeg spiste før. Syns jeg spiser utrolig mye god mat. Jeg kan nå spise litt mer karbohydrater (2 måltider pr. dag) og 2 frukter pr. dag.
Solange sa for siden:
Fantastisk!! Det gir meg virkelig håp. Jeg går på eurodiett nå, men kuren munner jo ut i Lindberg-kost etterhvert. Jeg skal ned 40 kg.tilsammen, har gått ned 16 av de nå på 2 1/2 mnd, men vet at det går saktere etter hvert. Planen er å være i mål iallefall til jul. Og etter dine erfaringer burde jeg vel greie det? Gratulerer så mye igjen!:)
Hild sa for siden:
Du er veldig godt i gang! Gratulerer :blomster:!
16 kg. på 2,5 mnd. er mye! Selv gikk jeg ned 13,8 kg. på like lang tid. Jeg har som mål å gå ned 44 kg.
Det er riktig at det går saktere etter hvert, men på en måte er det greitt. Da får jeg bedre tid til å få endre mine tanker om meg selv. Selv om jeg er tynnere, så er jeg ennå ikke vant til å se på meg selv som en (ganske) slank person.
Vekta går fortsatt nedover, heldigvis. For jeg har lyst til å nå mitt mål. Det er også en helsemessig årsak til det, jeg har høyt blodtrykk og astma. Blodtrykket er nesten normalt nå, og jeg har halvert medisindosen. Astmaen blir jeg vel ikke kvitt, men jeg er mye mindre plaget av den. Jeg er 50 år og i mitt livs beste form!!!
Det er viktig å huske på at Fedons kosthold ikke er en slankekur, men et kosthold som skal vare for resten av livet.
Stå på! :heia::heia::heia:Du er flink!!!
Solange sa for siden:
Takk,takk:rodme:
Jeg har også høyt blodtrykk, går på to forskjellige medisiner, morgen og kveld. Håper å kunne trappe ned på med., men ingenting har skjedd med blodtrykket enda, dessverre, enda jeg også trimmer mer enn før. Men jeg røyker enda, så det er vel grunnen. Prøvde å slutte å røyke i fjor høst, men gikk da opp i vekt. Innså da at jeg måtte gjøre noe med overvekta en gang for alle, ellers får jeg aldri sluttet med å røyke! Så planen er først å gå ned i vekt, deretter slutte å røyke....Mye å ta tak i her, ja.
smukkas sa for siden:
Flott å lese at dere jobber så hardt for å nå målene deres! Det du gjør nå er uansett veldig bra for blodtrykket ditt, Solange, selv om det kanskje ikke merkes enda så har jeg stor tro på at det kommer :) Og røykeslutten får du helt sikkert til den også, når du har jobba deg opp en så fin motivasjon og viljestyrke gjennom vektnedgangen. Lykke til :)
Solange sa for siden:
Tusen takk, Smukkas! Ja, jeg har tro på at min nye erfaring med at jeg faktisk greier å gjennomføre noe som for meg oppleves som en drastisk endring i livsstil, skal gjøre at jeg også greier å slutte å røyke!
mamma84 sa for siden:
Er på dag 1 idag..=)
sitter å gomler på rå blomkål og tar straks fatt på cottage cheese..liiiiker slik mat jeg!!
Spennende å se hvordan dette går..har planer om å gå ned en del kg,men i hovedsak å komme i bedre form etter 2barn på under 2år:p
Liv sa for siden:
Jah, så er jeg på 3 dagen med Fedon, og har det kjempebra!:D
Kommer nok til å fungere bedre dette tror jeg!:ja:
Litt enklere å kunne ha et brødmåltid til dagen, ihvertfall for meg!;)
SunnhetMedSirrup sa for siden:
skal du bli en fedon-følger? :)
Liv sa for siden:
Ja tror det...
Hvis du har lest de siste dagene i journalen min, så kan du lese om grunnen!;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.