Nå er jeg bare litt forvirret....:confused:
Vet at på induksjonen til Atkins skal det jo ikke være lov å spise barene fra Atkins....men...på barene står det at de passer til fase 1,2,3 og 4....Er ikke fase 1 det samme som induksjon? Betyr dette at jeg KAN spise bar på induksjon?
Hvordan blir det med 99 %-sjokolade da? Jeg liker godt 86 % men synes grensa går der, for meg blir 99 så beskt at jeg brekker meg, det er svært få som klarer å SPISE den ren. Men jo mer kakao det er i den jo sunnere er det jo. :D
Jeg elsker den mørke bitre smaken og kan godt finne på å putte en liten bit 99 % i munnen. Men kan i grunn liksågodt helle kakaopulver i gapet, samme smak.
99 % blir jo tynnet veldig ut, men man kan ha vaniljedråper eller litt splenda for å gjøre den søtere. Det er lurt med 99% er at man trenger mye mindre av den og da reduserer man antall karber tilsvarende.
Atkins selv tillot aldri barer i fase 1. Han sa klart og tydelig "lay off the frankenfoods - if it´s not on the list, don´t eat it". Barene har ikke endret seg, men da Atkins døde og enka solgte selskapet som ble Atkins Nutritionals, ble det penger som styrte og ikke akkurat sunnhet. Det ble "plutselig" tillatt med barer i fase 1. (I tillegg til at de kom med en hel haug andre søppelprodukter som erstatning for skikkelig mat). Det ble faktisk så galt at de måtte gå ut i amerikanske media og presisere at barene IKKE er ment som måltidserstatter OG at om en spiser for mange for ofte så kan det resulere i at man legger PÅ seg.
Å ta en bar i ny og ne som "krisemat" om en ikke har tilgang på noe annet er OK, - kun som mellom måltid, ikke som måltidserstatter og absolutt ikke 3-4 pr dag, som enkelte har trodd er OK. Om man kan spise dem betyr det ikke at man SKAL og rådene som blir gitt er max et par stykker i uka.
Alle må prøve seg frem å se hva de tåler/ikke tåler. Men om vekta går sakte ned eller står stille - om man i verste fall legger på seg - og man siser en del lavkarbo/sukkerfritt, ja da vet man hva så er årsaken.......
Tusen takk for svar alle sammen, og NILLE, hva du ikke vet! Supert! Da pakker jeg sammen barene og gjemmer dem langt vekk, så får jeg heller lage Georgines sjokolade-godbiter:) Har hørt cocosa nevnt i utallige sammenhenger, men enda ikke helt skjønt hva det er og hvor det kan kjøpes??
Cocosa kan kjøpes på helsekosten. De har to typer, en til steking (brun etikett) og en til å spise (på et eller annet vis) (grønn etikett). Det er den siste du skal bruke, selv om den er dyrest.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.