< Tilbake til oversikten

Ostechips

Toots sa for siden:

..høres fristendes ut!
Jeg har søkt litt rundt i forumet for å finne en oppskrift, men finner ingen KONKRET, bare litt sånn snikk/snakk rundt omkring :D
Fant også en plass hvor det var henvist til Isets ostechips, men fant ikke dette i søkemotoren.

Noen snakker om å kutte osten opp i terninger,mens andre snakker om tynne skiver :confused:

Noen som har en oppskrift på dette for "dummies" ? ;)
Obs: grader på stekeovnen og hvor lenge er også viktig :D

Millsi sa for siden:

Disse får jeg aldri til..fikk de til EN gang at de ble sprøe og deilige,men når de bare blir klisete og brent er det ekkelt..hehe

Gerd sa for siden:

Høvle osteskiver, del dem i 2-3 biter og legg dem på en papirkledd stekeplate. Dryss over det krydderet du liker, men vær litt forsiktig med salt siden osten jo er litt salt. Stek dem på 200 grader til de er blitt LITT brune i kantene og boblete. Ta dem ut og la dem ligge på platen i ca et minutt så de er litt fastere. Når du kan ta dem opp med en stekespade uten at de "ramler sammen", legg dem på en tallerken eller en rist til de er helt sprø. De blir skikkelig chipsaktige, knasende sprø. Smaker kjempegodt.
:)

Toots sa for siden:

Tuuusen takk, Gerd :) Kanskje prøver jeg dem i kveld? Definitivt i morgen!
Og Millsi, bedre lykke neste gang ( om det blir noen ) :)

Safir sa for siden:

Jeg prøvde disse i kveld, og de var veldig gode :sikle:!

Jeg skar de ganske tynne, og flyttet bakepapiret med osteskivene over på rist straks de var ferdige. Etter et par minutter var de skikkelig sprøe.

terry sa for siden:

Hvilken ost er det dere bruker?
Prøvde dem her om dagen men jeg syns ikke de blev noe særlig. Men jeg brukte en billig coop ost så kanskje det har noe med det å gjøre.
Må kanskje krydre godt på begge sidene også?

Safir sa for siden:

Jeg brukte Norvegia, og hadde på et Jamie Oliver krydder på den ene siden.

torun sa for siden:

Jeg har brukt billig ost fra coop og vanlig norvegia, de blir like gode..
Skjærer de tynne og har paprika, pepper og chili krydder på... Litt forskjellig..
Har og tatt de over på rist med engang, kjempegode og sprø. Men de må stekes til de bobler skikkelig...

SusieBlues sa for siden:

Ja, dette er en skikkelig slager hjemme! Barna elsker de! Jeg også!

MorStine sa for siden:

Det er knallgodt! Men man må følge med, for det smaker pyton om de blir FOR godt stekt...:erfart:

megselv sa for siden:

Kanskje mine ble stekt for lenge?
Æsj helt grusomme greier, men svigermor og mannen spiste de opp da, så kanskje det bare er meg :D
Sikkelig ekkelt og vondt var det.

Lilly sa for siden:

Jeg bruker Synnøve skivet lettost, og det blir knallgodt! Bruker paprikakrydder og urtesalt på. Yammi!

MorStine sa for siden:

Men er det ikke karber i lettosten da?

megselv sa for siden:

Mener det er 0.5 akkurat som i fetosten ?

MorStine sa for siden:

Okei, jeg liker ikke lettosten, brukte kun det da jeg hadde anorexi for 10 år siden. Levde på ett ostesmørbrød med lettost om dagen. Så smeltet lettost bringre de drittminnene tilbake;) Får trøkke i meg fetosten;)

Torkil sa for siden:

Hei
Lettost er best! fordi den tørker greit opp uten å bli svidd. (Dog -pass på) Fet ost egner seg dårligere.
Jeg bruker synnøve finden lettost skivet, kutter opp i 4 og steker med krydder.
Vennlig Hilsen
Torkil

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.