Er blitt distrikssjef for Cambridge kuren i Troms og Finmark og søker da endel betrakninger om denne kuren. Er litt interessert i tilbakemeldinger fra de som har erfaring me denne kuren.
Det som jeg har lest fra brukerne er ymse karakteristikker. En del dreier seg om fasen som kommer etter at brukerne har kommet seg ned til idealvekten. En annen er at pulver (som ikke jeg vil kalle diettene siden mange av dagligvareproduktene er pulver) ikke er å anbefale i det hele tatt osv.
Det som er litt viktig for meg, når jeg og mine fremtidige konsulenter, begynner å jobbe med dette er å få skikkelige konstruktive tilbakemeldinger på denne kuren. Hvordan var oppfølgingen under kuren? Virket den? hvordan opplevde dere de forskjellige fasene? og ellers positive og negative problemstillinger. Vil også ha en konstruktiv diskusjon med dere siden mange av dere sitter med mye kunnskap om forskjellige dietter. Det er viktig for kunder, selgere og produsenter og ha en dialog med forbrukerne, slik jeg ser det.
Alle tilbakemeldinger ønskes velkommen. Håper dette blir en lang tråd.
Det er vel det de fleste ønsker. Nå er jo Cambridgekuren en kur som hjelper deg i å gå ned i vekt. Når du er kommet ned til idealvekten har du bedre helse og føler deg bedre. Det er i forhold til dette oppfølgingen skal begynne slik at du kan forandre dine holdninger til mat og begynne på nytt igjen. Gjerne kombinere Cambridge med annen mat. Begynne og trene, noe man har mulighet til siden man ikke har så mye ekstra å "drasse" på for å si det sånn.
Hey lokkebiff, gi nå mannen en sjanse da. Han er jo ikke tjukk i hue heller, og dessuten ber han jo om å få skikkelige tilbakemeldinger, både positive og negative.
Du bør lese om lavkarbo, for eksempel boka Bedre uten Brød, Atkinsk og Ketolyse.
Så kan du forklare hvorfor vi skal drikke pulver når vi heller kan spise ordentlig mat mens vi går ned i vekt og mens vi har stabilt blodsukker og de beste kolesterolverdier.
Virker som dere er litt agressive med henhold til kurer som er ganske veldokumenterte. Sykehusene bruker disse produktene til pasienter som har et fedmeproblem. Når pasientene når sin idealvekt blir de bygget opp igjen slik at de får en sunn holdning til mat. Cambridge inneholder vitaminer slik at kroppen får det den trenger under kuren.
Det nytter ikke å begynne å samme holdninger til mat som før kuren. Da virker det naturlighvis ikke.
Det har ingenting med om kuren er veldokumentert. Det er veldokumentert at man kan sulte seg ihjel og.
Det er mange veier til Rom blant annet pulverkurer, Grete Roede og Atkins.
Spørsmålet mitt var ikke aggresivt, det var rett og slett ett spørsmål om hvorfor man skal bruke pulverkurer når man går ned i vekt på riktig mat for kroppen. Hvorfor skal man kjøpe poser med pulver når man heller kan gå i butikken og kjøpe næringsrik mat.
Fint at kuren inneholder vitaminer, men om man spiser vanlig mat så er de samme vitaminene allerede inkludert i maten...
Og enda så vil du anbefale Cambridgekuren fremfor lavkarbo???
Hva er det som gjør at en person som mener han har kunnskap om lavkarbo, anbefaler pulverkur?
Om du har vært her så lenge så har vel du og sett alle introduksjonene som starter med: Hei, jeg heter *** og jeg er ny. Jeg har tidligere forsøkt Grete rode og all verdens pulverkurer som Nutrilett, Camebridge sov. Men jeg går opp igjen så fort jeg slutter.. nå er jeg desperat.
At man selv må velge sin vei til vekttap er greit, men du vil oppdage at de fleste her inne har vært innom pulverkurer og har svært lite positivt å si om dette, mange er her nettopp fordi slik ikke virker på dem. Og med all den kunnskapen jeg har tilegnet meg om lavkarbo de to siste årene så kan jeg ikke forstå at man heller velger pulverkur fremfor mat, og jeg kan heller ikke se at du har argumentert med hvorfor.
Tror ikke dette forumet er rette stedet for å få positive tilbakemeldinger om pulverkurer. Mange ender på lavkarbo etter å ha drevet med jo-jo slanking i lang tid, gjerne med hjelp av slankepulver.
Jeg har selv slitt med tvangsspising og bulimi i mange år, og dessverre tror jeg gjentatte pulverkurer har vært med på å ødelegge det naturlige forholdet til mat. Å leve på pulver er ikke naturlig, kroppen trenger mat og ikke diverse pulverdrikker. Mens jeg levde på slankepulver måtte jeg hele tiden undertrykke sultfølelsen. Dessverre tok sultfølelsen grundig hevn og jeg utviklet en sult som ikke lot seg tilfredstille samme hvor mye jeg spiste.
Pulverkurer kan kanskje fungere for personer som må gå raskt ned i vekt av helsemessige årsaker, for eksempel før en operasjon. Det kan kanskje også fungere for den som ikke har tuklet med spisemønsteret slik jeg har gjort. Men i det store og hele vil jeg ikke anbefale slankepulver til noen, enten det heter Cambridge, Nutrilett eller andre typer.
Ja nå får vi enderlig en konstruktiv diskusjon her.
Det er en del som sliter med fedme. Mange har prøvd forskjellige kurer deriblant "Lavkalori" som gjør det slik at man går ned i vekt men likevel synes mange det er vanskelig og holde oppe motivasjonen. De fleste (ikke alle) gir opp. Eksempelvis Atkins inneholder så mye fett i dietten at folk blir sjuke. Noen synes selvføgelig det er en bra diett. Det er helt individuelt.
Cambridge er en kur som er testet, dokumentert og har gått igjennom flere krav som er satt av mattilsynet. Det er egnet for de som sliter med fedme og som raskt vil gå ned til idealvekten. Underliggende er sammensetningen av vitaminer som er forsket frem ved kliniske tester, slik at man fort går ned i vekt uten mangel av vitaminer som kroppen trenger.
Hvis du tror at du får den rette næringsrike maten ved å kjøpe bestselgerne innen norsk mat tror jeg mange er uenige med deg. Det som ofte står i emballasjen i norske varehus stemmer som regel ikke med virkeligheten. (Eksempelvis sukkerbransjens inntog i norske matvarer, forbrukerinspektørenes inntog i ICA butikkene hvor svanemerket er profilert) m.m.
Så over til det som du kaller for pulver. Det første leger gjør når deres pasienter har nådd idealvekten med suppekur og milkshakekur er å sette opp en gradvis sunn diett av frukt og grønt, sunn fiskefett (omega 3) og sunne proteiner. Dette gjøres gradvis etter en slik kur. Det er utrolig holdningsmotiverende for personer med fedme og nå sin idealvekt og samtidig bygge opp en normal forbrenning. Det kan jeg love deg. Men det må gjøres riktig og under god veiledning.
Hvor god veiliedning har man fått egentlig ved bruk av Cambridgekuren? Det søker jeg svar på. Hadde vært fint og fått noen tilbakemeldinger om dette.
Jeg får ta tak i det andre du skrev senere i og med at jeg nå egentlig står og lager mat.
Men jeg lurer på om man hadde hatt behov for å være her for å gå ned i vekt med lavkarbo om man hadde fått god veiledning og at det hadde vært bra med pulvermat. Da ville jo behovet for å gå ned i vekt ikke vært til stede lenger.. eller hur?
Jeg rekker denne og. Det blir noe rart å dra inn sukkerbransjen på lavkarbo i og med at vi holder oss fullstendig borte fra mat som inneholder sukker. At sukker ikke er bra er vi 100 % enig om, men jeg kan ikke se at det finnes noe dokumentasjon på at pulverkur er bedre enn ren mat.
I stedenfor å lære seg nytt kosthold etter en pulverkur så må det være bedre å lære seg nytt kosthold fra dag 1.
Jeg beklager virkelig at du har hatt problemer med Bulimi. Men dette tilbakeviser jeg på det sterkeste. Bullimi eksisterte lenge før slankepulverets inntog i det norske markedet. bullimi er faktisk en av de store mysterier inne psykologisk forskning. Ingen vet hvorfor jenter spesielt i tenårene får bullimi. Og det er stor uenighet om dette spørsmålet i forskningskretser. Og skylde på slankepulver blir derfor søkt.
Samtidig består ikke Cambridge av slankepulver som Nutrilett. Men av vitaminer som det lages suppe og milk shake av.
Ok ok... beklager, men dette oppfatter jeg som snikreklame. Jo mer oppmerksomhet rundt denne tråden, jo mer PR rundt Cambridge-kuren. Og salgsargumentene kjenner jeg igjen, jeg er i nesten samme bransje.. ;)
Tror ikke du har helt skjønt poenget mitt med mine innlegg og det beklager jeg. Pulverkur hjelper deg i å gå ned i vekt. Men det er ingen erstatning for ekte næringsrikt mat. Etter 3 uker skal du gradvis gå over på norsk mat igjen. Maten du skal spise har jeg nevnt ovenfor. Men jeg tror for mange at dette er mer motiverende enn og spise feite matvarer og sakte gå ned i vekt.
Vet at dette er et forum for Lavkarbo (har vært medlem siden 2004) Men dere har prøvd disse kurene og jeg vil finne ut hvorfor de ikke virket. Og jeg tror jeg har fått et greit svar allerede.;)
Jeg har prøvd både Nutrilett og Cambridge, og begge deler besto av pakker med pulver som skulle blandes med kaldt vann til shake eller varmt vann til suppe. Det så ganske likt ut for meg. Men det er noen år siden nå, så dette er kanskje forandret?
Det at jeg har slitt med spiseforstyrrelser har en ganske blandet årsak. Men i mitt tilfelle gjorde bruken av slankepulver det hele mye verre.
Å kjære deg!!! Styr unna....... Mange kilo vekk, muligens, men du verden så stusselig etterpå..... Mat, ordentlig mat er det som trengs! Man blir seriøst gal, jeg mener gal av pulver. Hilsen en som har prøvd:confused:
Jeg er en av de som har prøvd pulverkurer, ikke Cambridge men andre. Det har gått max 2 uker, så har jeg lengtet så ekstremt etter å spise normalt mat - at jeg har forkastet hele kuren.
Jeg kan ikke skjønne at ikke mennesker kan lære å spise sunn og god mat UTEN at de må starte med pulverkurer? Det høres helt absurd ut, det er jo MAT vi er laget for å spise - ikke pulver.
Jeg tror det norske helsevesen har veldig mye å lære av å lese igjennom den voksende mengden av lavkarbo bøker når det gjelder å legge opp til et fornuftig og sunt kosthold for pasienter.
Jeg har ALDRI følt meg så vel som etter at jeg startet med lavkarbo mat; vekta går ned, fettet forsvinner, søtsuget er borte, jeg spiser normalt (ingen overspising, minimalt med behov for snacks-spising.
Sorry, INGEN skal fortelle meg at pulver kan være bedre enn dette!
Her er vi enig, det er ingen erstatning for mat og ergo har ikke kroppen behov for det.
Jeg har ikke misforstått deg, du er ute etter tilbakemelding fra medlemmer her inne enten de er positive eller negative. Jeg er paranoid og lurer på om du har en skjult agenda (det er mine ord, du har ikke på noen måte gitt inntrykk for at du mener det).
Jeg vil ikke legge meg oppi en diskusjon om Cambridgekuren eller andre pulverkurer, MEN - om du skal si noe om andre dietter/kurer, bør du iallefall ikke komme med feilinformasjon. Atkins inneholder IKKE så mye fett i dietten "at folk blir sjuke". En slik påstand er jeg bare nøt til å kommentere før diksusjonen går videre. Du får det til å høres ut som fakta - at de fleste blir sjuke. Det vet du vel ikke er riktig. Vi tåler alle forskjellige ting, og noen tåler ikke fett i maten uansett hva slags mat de spiser.
De som ikke har noen fettitoleranse, men allikevel blir sjuke - blir ikke sjuke fordi de følger Atkins. Jeg tør påstå at de absolutt IKKE følger Atkins. De har sannsynligvis ikke lest boka engang. (Og da mener jeg ikke den utdaterte norske utgaven basert på 1992 utgaven av Atkins, men den NYE reviderte 2002 utgaven). Når slike tilfeller dukker opp -enten her, eller i pressen, er det unten unntak folk spm har lest i avisa eller i ukebladet at de kan gå ned masse kilo ved å bare spise egg & bacon etc. De kjenner kanskje noen som har lest avisa eller ukebladet, - og på det grunnlag stapper de i seg med egg, bacon og drikker smelta smør til frokost og kremfløte til lunch. Om du leser her på sidene burde du vite at virkeligheten er en helt annen.
Det var min kommentar signert meg selv -
Nille.
Her er min kommentar signert meg som - Admin:
Dette er et rent lavkarbo forum - ikke et generelt kostholdsforum. Her diskuteres lavkarbo retninger, - ikke lavkalori eller pulverkurer.
Søk gjerne informasjon fra tidligere brukere av Cambridge kuren her inne, men om du vil lage reklame og fortelle om kurens fortreffeligheter må du nok kjøpe deg reklameplass som alle andre.
Hvis jeg skulle begynne med snikreklame ville jeg nok begynt slik:
Jeg har prøvd noe som fungerte veldig bra for meg....... osv.osv.
Ikke presentert meg selv med full opplysning om hvem jeg var i begynnelsen av innlegget.
Men reklameinntekter det er du nok tydligvis interessert i Nille selv om det er slanking med suppe og milk shake.;)
Jeg har heller ikke kommet med feilinformasjon ang. Atkinsdietten. bare så du har det helt klart for deg.
Jeg gjentar: Det er helt greitt å innehente erfaringer fra tidligere brukere av Crambridge her inne, så lenge du ikke reklamerer for produktet.
Alle har lov å kjøpe seg reklameplass på internett, men reklamen er ikke en del av forumet. Og JEG har ingen personlig interesse eller inntekter av internett reklame. Det går igjennom google og det er forumets eiere som evt. godkjenner slikt.
Å si: "Eksempelvis Atkins inneholder så mye fett i dietten at folk blir sjuke" - er feilinformasjon. Det har jeg helt klart for meg.
Enkelte forskere mener at dietten ikke bare gjør folk sjuke. Men de hevder at dietten kan være dødelig. (Er du sånn ekspert at du kan motsi dem). Det tviler jeg på. Saken er at når du får så mye fett i deg spiser du mindre. Derfor går mange ned i vekt. Det som er forvirrende er at man har ennå ikke klart å dokumentere at Atkinsdietten er helseskadelig. Det er problemet...
Fint om du kan dokumentere påstandene dine? Jeg spiser IKKE mindre nå enn jeg gjorde før, heller mer! Hvorfor viste de siste blodprøvene mine hos legen at jeg hadde lavere kolestrol enn noen gang, hvis jeg spiser feil??
Enkelte forskere? Som?? Er det de samme som mener at pulverkurer er den beste måten å gå ned i vekt på?
Det vil alltid være forskere som mener det ene mens andre mener noe annet. Det kommer an på hvordan man stiller spørsmålene og hva man i utgangspunktet forsker på!
Det er helt riktig at man ikke har greid å dokumentere at Atkins-dietten er farlig, nettopp fordi den ikke er farlig. I motsetning til pulverkurer så finnes det dokumentasjon på at å spise lavkarbo (under 130 gram per dag) er bra for helsen. Man har flere ti-års erfaring med lavkarbo og vet hva den gjør med helsen på sikt... Kan man komme med samme forsking på pulverkurer?
Å bruke at man har vært medlem siden 2004 som argumentasjon på at man vet hva man snakker om blir rart, i og med at det å være medlem aldri har vært noen garanti for at man har tilegnet seg kunnskap om emnet.
Det er trist når journalister og forskere ikke vet forskjell på ketoacidose og ketose. Ketoacidose er noe diabetikere får. Ketose er kroppens forbrenningsystem når den ikke får karbohydrater.
Damen hadde diabetes... og da skal man ha tett oppfølging av lege når man går på kuren.
Det som er bevist og som er korrekt er at langt de fleste med diabetes II kan slutte med insulin på lavkarbo, inkludert min mor.
Lite vektig med en artikkel som er feil og fra "din side". Damen var syk pga diabetes, hun var ikke i diettindusert ketose. Det er to forskjellige ting.
Slike påstander har gang på gang blitt tilbakevist av eksperter med adskillig større ekspertise enn de "forskere" som uten dokumentasjon har hevdet at dietten "kan være dødelig". Grunnen til at de ikke har klart å dokumentere noe er at det ikke finnes noen bevis. :rolleyes: De største og mest respekterte legevitenkap publikasjoner har alle skrevet om at Atkins hadde rett hele tiden....
Atkins Center i USA behandlet i løpet av tiden Atkins levde over 70.000 pasienter, mange med overvekt og diabetes. Millioner av mennesker over hele verden lever etter prinsipper han skrev om i sine bøker.
Over 40 kontrollerte studier har vist at et kosthold med lite karbohydrat (og mere fett/proteiner) virker mer slankende enn kosthold med mye brød og poteter, samtidig som det motvirker diabetes, hjerte- og karsykdom, mange autoimmunsykdommer og kreft. Et lavkarbokosthold gir større vektnedgang og bedre blodfettverdier enn et kosthold med mye karbohydrater fra sukker, mel og poteter. Ti tusenvis av positive pasienterfaringer er dokumentert av leger som Wolfgang Lutz, Richard Mackarness, Blake Donaldson og Jan Kwasniewski.
Med så mange pasienter/så stort pasient/bruker grunnlag finner jeg det noe underlig at ingen har klart å fremskaffe beviser på hvor skadelig/dødelig denne dietten liksom skal være ?
Med Kimmer/Kimkins tok det ikke et år engang år før resultatene av hennes lavkalori, lavfett, lavkarbo diett på [url]www.kimkins.com[/url] ble avslørt som århundrets store diettbløff, og det verste som skjedde der var at folk mistet hår og tenner. Det begynte med et par misfornøyde brukere. Om man følger med på amerikanske nyheter ser man hvor stor plass dette har fått. Om Atkins hadde vært så skadelig og ikke misnt dødelig, ville det ikke vært naturlig at det var blitt iallefall EN sak av det ? I saksøkerens paradis USA ?
Hvor er de syke og hvor er de døde som har blitt syke eller dødd fordu de har gått på Atkins ? Dette faller på sin egen urimelighet
Jeg vet ikke hvor du har denne infoen din i fra. Men uten dokumentasjon blir det litt vanskelig å forholde seg til slike påstander. Det finnes imidlertid masse dokumentasjon for det motsatte. Og jeg velger derfor å ikke diskutere dette ytterligere.
Jeg har prøvd Camebridgekuren for en del år siden. Jeg vet ikke om produktene er endret i forhold til da - men jeg håper oppfølgingen av de som bruker produktene er endret til det bedre.
Jeg fikk ingen annen oppfølging enn veiing.
Jeg ble bedt om å 'bite tenna sammen' og kjenne på valkene rundt midjen når jeg syns det var tøft og jeg var segneferdig av svimmelhet.
Jeg fikk ingen råd eller veiledning i forhold til kostholdsomlegging eller tilrettelegging (på den tiden kunne jeg ikke noe om kosthold heller)
Et rask nettsøk dokumenterer at jeg ikke farer med feilinformasjon om Atkinsdietten som jeg ble kritisert for av Administrator. Jeg har selv gått på Atkins men jeg savner objektivitet og ydmykhet for kritiske røster f.eks Atkinsdietten
Jeg kjenner flere (5-6 stk) som har gått på Cambridge kuren. Ingen av de er slankere nå enn før kuren.
Jeg skjønner ikke hvorfor man skal gå på pulver for å gå ned i vekt, når man kan gå ned i vekt ved å spise sunt, dvs lavkarbo. Jeg spiser ikke usunt. Jeg bare holder meg unna sukker, mel, poteter, mais og ris. Det er ikke noe sunt i dette som jeg ikke kan få fra andre naturlige matvarer. Jeg vil heller kjøpe økologiske råvarer på butikken, enn pulver..
Ja, nå er det litt annerledes med hentydning til oppfølging etter kuren. Du har forskjellige faser og opplæringsprogram som skal hindre at du går opp i vekt igjen. De hevder at 60 % opplever varig vektstabilitet men dette skal jeg sette meg inn i når jeg får programmene.
Derfor er den tilbakemeldingen fra deg "Fedonisten" veldig nyttig. Siden jeg ikke har den erfaringen med Cambridge som bruker.
Det jeg synes er trist er at jeg blir kritisert for at jeg er feilinformert når jeg indirekte prøver å hevde at lavkarbokurer er like kontroversiell som andre kurer.
Jeg vil kun ha tilbakemeldinger og hvis de kun er negative vil jeg finne ut hvorfor. Det er den agendaen jeg har. Thats It!
Nille Heter hun. Vi er flere Administratorer. Men jeg kan godt stille meg bak Nilles påstand. Å komme med en påstand om at Atkinsdietten har så mye fett i seg at man blir syk av det, kan ikke kalles annet enn en feil påstand uansett hvor mye du vrir og vender på det. Med mindre argumentene er synsing. Det finnes mennesker her inne som lever veldig godt og ikke er det minste syk, som har blitt ganske så frisk faktisk av å spise etter Atkins filosofi. De har blodprøver som beviser det, og noen har også levd på dette kostholdet i nærmere 30 år. (Dessuten, er det flere faser i Atkins filosofi, og det er ikke meningen man skal leve på induksjonsfasen i åresvis heller.)
Jeg har enda tilgode å lese seriøs dokumentasjon på at å spise grønnsaker, nok proteiner og riktige fettsyrer skal være skadelig. Når det gjelder kildene dine, så er ikke et kjapt internettsøk den beste referansen for en vitenskapelig sannhet.
Lurer på hvordan samene har overlevd... :rolleyes:
Det er litt rart at hverken inuiter, samer eller andre kulturer som lever kun på animalsk mat, ikke har hatt kreft, hjerte- og karsykdommer, diabetes, tannråte, alzheimer, psoreasis, høyt blodtrykk, slag osv osv, siden media skriver så mye om at aminalsk mat/mettet fett forårsaker akkurat dette?
Du har vel hørt et uttrykk som er i ferd med å bli glemt nå: Det er de feteste stykkene som er best?
Det er bare snakk om å reflektere litt rundt temaet, så forstår du sikkert at du har blitt kraftig feilinformert når du påstår at noen blir syke av å spise mye fet mat.
Joda, jeg har prøvd pulver jeg også. To dager. Det smakte vondt, og jeg var sulten fra første slurk.
Det der var ikke et argument, det var en påstand. Problemet er ikke at en ikke har nok kunnskap Robert, problemet er hva en gjør med kunnskapen, hvilke spørsmål en stiller er avhengig av svaret en får.
Klart det er skadelig å spise mye fett. Det finnes masse forskning som dokumenterer dette, og det er ikke feil. Men det er ikke skadelig å spise fett dersom en ikke spiser sukker, det er det andre som har kommet frem til gjennom å stille andre spørsmål. Det er sukkeret som gir stive årevegger og kolesterol, - ikke egg. Osv.
Bare se på feks diabetesbehandling i dag. Man kan fortsette å spise det som gjorde en syk, og ta insunlin (medisineres), noe som er nedbrytende på sikt, og så er det noen som mener man kan regulere gjennom kosten, og leve fint uten sukker, og uten overvekten man får av insulin osv. Det er til og med blitt dannet et nytt diabetesforbund pga dette. Det er snakk om et valg man tar.
Sånn er det med Cambridge og Lavkarbo også. Jeg tviler ikke på at Cambridge er virksomt dersom man gjør det under rette forutsetninger (og også sikkert helst på mennesker som ikke enda har har ødelagt forbrenningen osv), det er nok sikkert bra dokumentert. Men jeg på min side vil heller spise ren mat, holde blodsukkeret mitt stabilt, samt at den kroppskunnskap jeg har forteller meg at det må være sunnere av mange grunner, men også av den enkle grunn at jeg leste en plass (lærebok) at det er vanlig med et vekttap på 25% muskler ved en slankekur. Dette får man ikke ved lavkarbo fordi man tilfører kroppen alt den trenger.
Av og til er ikke dokumentert virkning godt nok. Noen ganger vil vi ha beste og sunneste løsning også.
Så du mener at Atkins er vitenskapelig dokumentert??
Jeg har master fra universitetet og jeg vet hva en virtenskapelig artikkel er for noe. Men jeg kan si og det klart. Det finnes ikke vitenskapelig dokumentasjon for at Atkins er ufarlig og heller ikke farlig. Men det som jeg reagerer på er at jeg får servert at jeg er feilinformert. Just like that! Når jeg med et kjapt nettsøk viser at dette ikke stemmer.
Jeg vet meget godt at disse kildene ikke er vitenskapelig. Men det sier noe om at forskeren er uenig om vitenskapen i dette. Jeg har ikke hentydet til noe annet.
Hvis det er måten dere argumenterer for med en som vil ha tilbakemeldinger om en viss diett synes jeg det er mangel på objektivitet i rekkene. Jeg er kun ute etter tilbakemeldinger om en viss type diett. Og det får jeg av et par stykker her inne og det er bra. Resten er bare svada om hvorvidt Atkins er farlig eller ikke.
Men jeg har fått hva jeg er ute etter og jeg skjønner at dere brenner for dietten deres. Det skal ikke jeg ødelegge. Men jeg var egentlig ute etter en annen diskusjon.
Håper vi kan droppe denne diskusjonen med respekt for de andre.
Og du kan desverre ikke styre hvilke tilbakemeldinger du får på det du sier. ;) Du kan ikke forvente å komme med en slik påstand på et lavkarboforum og ikke få svar tilbake. Å si det du sa betyr jo at ca 70% av brukerne her inne lyver. At de fabrikkerer gode (og fantastiske) blodprøver og vektnedgang, og lyver om helsemessige og utseendemessige gevinster. Samt at du også dømmer kunnskapen deres nedenom og hjem. Selvfølgelig får du svar på det. Du kan ikke påstå at man blir syk av Atkins (særlig ikke understøttet av en artikkel av en som ikke engang forstår forskjellen mellom ketoacidiose og kostindusert ketose). Og av "Atkins" som om det bare er en ting liksom, og ikke flere ulike faser. Snakk om generalisering. Jeg tror du må ta deg en runde til i tenkeboksen dersom du ikke skjønner at det er provoserende. Her er forresten mange andre også med høyere utdannelse altså (siden du følte for å trekke det inn i bildet som et argument.) Håper du får de tilbakemeldingene du ønsker. :)
:rolleyes: Han har nå iallefall uttalt seg mot bedre vitende og tydelig på feil grunnlag. Og jeg har fremdles ikke sett noen dokumentasjon fra den kanten (heller) ?
Som sagt har jeg sett masse dokumentasjon og vitenskaplige beviser på at det er bra for kroppen (forskningsrapporter kan bestilles) - OG erfart det selv.
Jeg ber bare om dokumentasjon jeg - VITENSKAPLIGE BEVISER - ikke bare løse påstander og synsing (SVADA som det også kalles)
Man blir ikke mett. Og man raser ned i vekt.. for så å bli så drittlei av maten og pulveret at man sklir tilbake til gamle synder.. og legger på seg igjen. En tur opp og en kjapp tur ned igjen. Kalles "jo-jo" og ødelegger kroppen din etter mange nok ganger.
Jeg tror på varige endringer og ikke på å gå fort ned. Veien blir til mens man går. Bruker man tid på å omstille vaner og kroppen så er også oddsen for å holde seg nede større.
Cambridge er ikke en livsstil. Kort og godt.
Men det er en ting jeg ikke skjønner. Hvordan skal det kunne følges opp osv. osv. når man får kjøpt produktene 'overalt'? Jeg er av den oppfatning (og nå kommer mange til å bli provosert her sikkert) at Camebridge og andre tilsvarende kurer kan ha en misjon for en bestemt gruppe mennesker. Sikkert fungere bra også. Men det avgjørende er jo oppfølgingen, og hvordan man skal få til det hadde vært morsomt å få vite noe om.
Eurodiett er jo egentlig en kur i ganske lik retning i den forstand at det heller ikke er normal mat - men erstatningsprodukter. Men Eurodiett er jo reseptpliktig - og det syns jeg er en god sikkerhet.
Ellers må jeg bare kommentere noe du skrev litt tidligere i kveld ang. pulverkurer og bulimi/spiseforstyrrelser. Jeg har ikke noen faglig dokumentasjon på dette, men det er min oppriktige mening. Om ikke pulverkurer kan få skylden for bulimi/spiseforstyrrelser, så tror jeg sånne kurer kan være den berømmelige 'dråpen' som får begeret til å renne over. Hvis du har 'anlegg' for å få spiseforstyrrelser, og har et vanskelig forhold til mat og vekt - så er det lurt å holde seg unna pulverkurer og andre 'snarveier'. I de tilfellene vil en psykolog med spesiell interesse for mat og mestring eller en coach med samme interesse være å anbefale.
Og en tilbakemelding til..... Har gått på Camebridge to, jeg gjentar to ganger, dessverre. Ingen har det godt med slik næring. Har aldri hatt det bedre med lavkarbo-kosthold. Er ikke av de som vet alt i faget "ernæring". Men jeg kjenner hva pulver gjør med meg, - og jeg kjenner hva lavkarbo-kosthold gjør. Ikke i tvil! Pulver suger :confused:
Jøssenann her har det vært liv..... synes det er så godt å høre motstanden mot den type pulverkurer jeg at jeg nå sitter her å smiler for meg selv.
For noen år siden hadde jeg masse mennesker rundt meg som gikk på cambride deriblant min beste venninne og min mor. Og jeg så jo hva det etter hvert gjorde med dem. Joda de gikk ned i vekt men alt kom på igjen med mere.....Jeg opplevde skuffelsene og frustrasjonen på nært hold.
Så sitter jeg her med de samme menneskene og flere rundt meg og de har gått ned mange kilo med forskjellig lavkarbo kosthold. Og på grunn av den kunnskapen de nå har, har de klart de å unngå vektøkning igjen......
Og jeg var antagelig en av de største skeptikerne til lavkarbo også, men da jeg etterhvert skjønte at jeg kunne spise god mat, ha masse energi og gå ned i vekt samtidig ble jeg frelst....:D
Det er jo slike kurer som i utgangspunktet har fått oss fete! Det er mange her som har slanket seg på pulverkurer, helt sikkert! Jo-jo slanking med pulver fucker opp forbrenningen. Det er jeg ett eksempel på. Vi er ikke skapt for å drikke denne guffa.
Et av problemene med pulverkurer er at man ofte mister muskelmasse. Vekta går nedover på slike kurer, men dessverre er det ikke bare fettet som forsvinner, kroppen mister også muskelmasse. Siden musklene er viktig for forbrenninga er dette med på å gjøre det lettere å gå opp i vekt etter kuren.
I tillegg vil et så lavt energiinntak som det er i pulverkurene gjøre at kroppen innstiller seg på sparebluss for å spare energi. Selvsagt kan man prøve å øke den fysiske aktiviteten for å motvirke at kroppen kommer i "sparemodus", men det er jammen meg ikke lett når en lever på så lite energi. De gangene jeg har prøvd pulverkurer har jeg blitt fryktelig trøtt og all bevegelse føles som et ork.
Robert snakker om at det er viktig med oppfølging i forbindelse med Cambridge-kuren. Men hvor god oppfølging får de som bruker Cambridge? Og hva slags kvalifikasjoner har de som skal følge opp slankerne? Siden jeg selv studerer ernæring ser jeg hvor komplisert dette er, og at det er viktig å huske på at mat og følelser henger tett sammen. I denne sammenhengen syners jeg det er veldig bra at Fedon Lindberg stiller som krav til sine kursholdere at de må ha en helsefaglig utdanning.
rekker opp hånd
Har prøvd. Det er riktignok ti år siden men dog.
Joda, kuren funker den, men det forutsetter hovedsakling to ting:
At man følger kuren mer eller mindre slavisk. Og siden vi snakker om rent pulver her (det gjorde man iallefall før i tiden), kan man bare tenke seg hvor utfordrende det er.
Det hjelper heller ikke at samtlige smaker død og fordervelse. Jeg mener, hvis du synes drikkene smaker tålelig bra i begynnelsen, klarer du garantert ikke smak og lukt etter et par måneder. På slutten måtte jeg bare hive drikkene innpå mens jeg holdt meg for nesa, og da jeg til slutt brakk meg, ga jeg opp hele greia.
Snakk om å kverke gleden ved et måltid.
Det forutsetter også at man kjører et vedlikeholdsprogram, men jeg tror de aller fleste blir så drittlei såpass fort at man ikke orker å kjøre fult løp, rett og slett. Resultatet blir da at man raser opp det man har gått ned på halvparten av tiden man brukte på å gå opp.
Hæ? Har JEG gått glipp av en saftig diskusjon? Nå står ikke verden til påske, er nesten litt snurt her jeg nå. :mumle:
Jeg syntes Robert fremstod som saklig helt frem til Atkins-påstandene. Da ble det for dumt. Han har tydeligvis ikke lest all den informasjonen og linkene som er blitt lagt ut, mens han oppriktig stoler på sine egne tabloide artikler. Jaja, han er jo ikke alene om det, desverre. De fleste kritikerne har jo fått sin feilinformasjon fra blandt annet VG og Dagbladet. Huffameg.
For å svare på hovedinnlegget; jeg har prøvd Cambridge. Ja, jeg klarte å holde ut i en hel uke. Da fikk jeg beskjed av sjefen min på jobben om å kutte ut, for jeg stod og holdt meg i disken mens det svimlet for meg. Jeg fulgte kuren til punkt og prikke, men drømte om mat hele døgnet, og holdt på å svime av flere ganger daglig. Jeg måtte slutte før jeg ødela meg selv. Har også flere venner (faktisk de fleste) og familie som har prøvd den. De aller fleste med veldig godt hell, faktisk, og i samråd med lege. Helt til de sluttet etter 3-4 uker (og noen enda lenger, faktisk). De ble enda fetere etterpå.
Husker godt en sterkt overvektig person som sa til meg: "du må prøve Cambridgekuren, den funker helt fantastisk. Jeg har gått på den maaange ganger og gått ned 30-40 kg hver gang". :lol:
Lurer på hvor mange karbo. det er i en pakke cambridgepulver!!!
Iset sa:
Hæ? Har JEG gått glipp av en saftig diskusjon? Nå står ikke verden til påske, er nesten litt snurt her jeg nå. :mumle:
Jeg syntes Robert fremstod som saklig helt frem til Atkins-påstandene. Da ble det for dumt. Han har tydeligvis ikke lest all den informasjonen og linkene som er blitt lagt ut, mens han oppriktig stoler på sine egne tabloide artikler. Jaja, han er jo ikke alene om det, desverre. De fleste kritikerne har jo fått sin feilinformasjon fra blandt annet VG og Dagbladet. Huffameg.
For å svare på hovedinnlegget; jeg har prøvd Cambridge. Ja, jeg klarte å holde ut i en hel uke. Da fikk jeg beskjed av sjefen min på jobben om å kutte ut, for jeg stod og holdt meg i disken mens det svimlet for meg. Jeg fulgte kuren til punkt og prikke, men drømte om mat hele døgnet, og holdt på å svime av flere ganger daglig. Jeg måtte slutte før jeg ødela meg selv. Har også flere venner (faktisk de fleste) og familie som har prøvd den. De aller fleste med veldig godt hell, faktisk, og i samråd med lege. Helt til de sluttet etter 3-4 uker (og noen enda lenger, faktisk). De ble enda fetere etterpå.
Husker godt en sterkt overvektig person som sa til meg: "du må prøve Cambridgekuren, den funker helt fantastisk. Jeg har gått på den maaange ganger og gått ned 30-40 kg hver gang". :lol:
Synes det er merkelig å finne en tråd om Cambrigdepulver her inne på et lavkarboforum og synes ikke det er så rart at folk reagerer på det.
For min egen del så gikk jeg på Cambrigdekuren et par måneder i 1994.
Holdt meg på ren pulverkur de to månedene og ja, jeg gikk ned ganske mye. Hele 29 kg faktisk, men så var jeg da også rundt 150 kg når jeg startet.
Årsaken til at jeg holdt ut i 2 mnd på pulveret var rett og slett det faktum at jeg skulle gifte meg og ville ned en del før bryllupet.
Spiste jo vanlig mat på bryllupsdagen min og kom meg aldri mer i gang med Cambrigde.
La på meg alt og enda mer etter at jeg kuttet ut pulveret.
Nå skal det være sagt at jeg gjennom årene har prøvd det meste av pulverkurer og andre kurer og har kommet fram til at pulver er en idiotisk måte å gå ned i vekt på.
Sulte seg ned i vekt på pulver når man heller kan spise god mat og med det ha større sjanse for å holde vekta i ettertid. :)
Du finner det sikkert ut om du googler på det. Cambrigde er sikkert som de fleste andre pulverkrer: fulle av karber fra sukker(fruktose ofte, noe som går rett til fettlagring i levra).
Hold deg langt unna.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.