< Tilbake til oversikten

Ja, nå lurer jeg virkelig ...

Bea sa for siden:

Tror jeg gjør noe veldig galt med dietten min. Eller så har kroppen min rablet helt av her:p
Etter å ha mistet 35 kilo med ketolyse, ble jeg gravid i fjor, og fikk ei lita jente i april i år. Jeg spiste ganske lavkarbo i svangerskapet, men skeiet ut når jeg følte for det. La på meg 12 kilo underveis. Noe som er mye bedre enn tidligere;)
Første dag etter fødselen var jeg tilbake på min gamle diett, som jeg hadde gått ned mange kilo med før jeg ble gravid. Så skjer det utrolige, jeg går opp i vekt!
Nå veier jeg faktisk 8 kilo mer enn etter fødselen, og ligger å vipper på 100 tallet!!!!! Det var virkelig ikke planen, nei! Hadde gleda meg sånn til å sette igang igjen jeg. (Jeg reagerer ganske kraftig på mye karbohydrater, derfor var det deilig å kjenne seg bra).
Det som gjør saken enda mer mystisk er at kolesterolet mitt går opp!:confused:
Det økte før jeg ble gravid, men legen sa ikke noe da. Men hadde time hos legen for en stund siden, og da kunne han fortelle at det har gått opp enda mer enn forrige gang. Aner ikke noe tall her, men han mener ganske bestemt at jeg må endre kosthold.

Uansett. At jeg greier å legge på meg 8 kilo med det kostholdet jeg har er ganske utrolig. Det eneste som er forandret siden sist er aktivitetsnivået. Har ikke greid å være like flink til å gå turer denne gang, på grunn av svimmelhet og blodtrykksplager. Det er kanskje der problemet ligger......?

Fordi jeg har matintoleranse, har jeg en lang liste med nei mat. Menyen min er derfor enkel.
Det går i rent kjøtt og kylling. Salater og grønnsaker. Spiser 3 fiberrik om dagen. Ellers har jeg mange små "måltider". Har jeg lyst på noe snacks kan jeg gomle i meg en halv kinakål jeg altså:o men jeg skal da vel ikke greie å legge på meg av det?

Må skynde meg å legge til at jeg spiser sjeldent nøtter, bare litt hvitost innimellom, og er forsiktig med kunstige søtstoff som i cola light og sukkerfrie sjoklader.

Håper noen har noen tips! Er litt forundret kan man si:)

SusieBlues sa for siden:

Jeg er litt nysgjerrig, hva er fettkildene dine? Jeg kan ikke se at du får i deg fett i det hele tatt...

Bea sa for siden:

Huff da! Jeg visste det var noe..........:o
Det meste av fettet jeg får i meg kommer fra smør:eek: for det bruker jeg til steking å sånn....og på fiberrikene mine:o

Jeg har så vanskelig med å finne andre fettkilder. Jeg greier ikke fett i flytende form, eller som kapsler. Magen slår seg helt vrang. Et problem jeg har hatt siden tenårene. Ikke engang omega3 greier jeg.
Men har du et tips så kom igjen!!
Hvordan får dere andre nok fett?

Likevel...kan jeg virkelig gå opp pga for lite fett? :p

SusieBlues sa for siden:

Jeg har også problemer med å få i meg nok fett. Men jeg elsker "Ziggys rømmegrøt". Den bør absolutt prøves! Jeg likte ikke rømmegrøt fra pose, men denne er fantastisk! Mitt forslag er å tilsette noe flytende søtstoff (under en halv teskje pr porsjon) istedet for å sukre. Jeg har spist dette til frokost i flere uker... Lykke til!! Bare å opprette en egen journal eller stikke innom min hvis du vil ha oppmuntring!

Bea sa for siden:

Tusen takk for tipset!
Men jeg tåler ikke melkeprodukter, jeg......Må kanskje prøve en periode likevel. Rømmegrøt er jo godt da!:p
Jeg kommer nok på besøk når jeg trenger oppmuntring:) tusen takk!
Godt å vita at flere sliter med fettinntaket. (Det høres helt utrolig ut i et slankeforum dette:p)

Nå skal jeg ta frem den gamle tredemølla, sånn at jeg får gått litt skikkelig. Er bedre en ute på veien når man er litt sjanglete vel...hihi:p
Denne kroppen trenger å røre litt ekstra på seg.
Og på fredag blir det veiedag.

Karbosara sa for siden:

Hei, Bea!

Hvis du titter i boken til Torkil Andersen om ketolysekuren står det at en av grunnene til at man ikke går ned i vekt, kan være for lite fettinntak. Skal ta den frem og se om det står noe spesielt rundt dette. Har du den? Den er veldig informativ og grei å forstå. Der kunne kanskje være noen tips til deg om hva slags fet mat du kan spise:)

Er selv forholdsvis ny på kuren, så jeg er ingen guru for å si det sånn, men liker du laks, er jo det en sunn og fet næringskilde...jeg for min del elsker røkt laks og eggerøre! Og hele vår familie rensker alle fat når vi spiser ovnsbakt laks med smørdampet broccoli (ungene og mannen spiser også stekte potetbåter til, selvfølgelig)

I nakkekoteletter og entrecoê er fettet på en måte skjult innimellom i kjøttet og merkes lite...kanskje?

Er du glad i ost? Du tåler ikke melkeprodukter, så da blir det kanskje vanskelig, men ellers er selleristang sammen med et lite ostefat av brie, ridderost, graeddost en helt perfekt kveldskos for meg!:)

Så er det jo sånn, opplever jeg, at når du spiser den fete maten, så orker du ikke så mye, og blir mer fornøyd i magen av mindre...sånn har jeg det, i hvertfall!

Har du sjekket oppskriftene her inne, kanskje det kunne være en måte å få noen ideer på?

Lykke til! Kan legge inn flere tips hvis jeg kommer på fler...

Kom gjerne på besøk til meg!:D

Bea sa for siden:

Hei! Og takk for tips:)Jeg har lånt boka på biblioteket tidligere, men må nok låne den igjen ja. Har tenkt at det var bare å gå rett tilbake til det kostholdet jeg hadde, ettersom det fungerte bra. Minus 35 kg. Men så enkelt er det nok ikke nei:o

Jeg elsker laks! Men tåler egentlig ikke fisk. Likevel er jeg kjent for å spise alt for mye røkt laks....og få svi for det:eek: men jeg kan godt gjøre det litt igjen jeg altså. Hvor mye røkt laks må til for at det skal ha noen effekt med tanke på fettinntak tror du?

Vil det hjelpe å ta CLA? eller blir det helt feil? Prøvde det for mange år siden, da det var veldig moderne. Det hjalp ingenting på vekta den gangen, men jeg kan ikke huske at jeg ble syk av dem.......
Hadde jo ikke oppdaga ketolyse i gamle dager vet du:p

Karbosara sa for siden:

Når det gjelder utregning av forhold mellom fett og proteier, må jeg innrømme at jeg er elendig, jeg prøver bare å passe på at jeg ikke spire mer protein enn fett... håper noen andre kan hjelpe deg med den biten. Virker som bl.a Nille er dreven på det området;). Kanskje du kan spørre henne?

Tok CLA da det var moderne jeg og, og da gikk jeg ned 8 kg på 2 mnd. Men da gikk jeg til og fra skolen 5 dager i uka 45min hver vei, så det er ikke godt å vite hva som hjalp...en kombinasjon, antakeligvis.
Neste gang jeg satte i gang med samme (cla + gåturer) så virket det nesten ikke... det gikk i hvertfall tregt.

Det er jo fett i cla, så kanskje det kan være noe fett å få i seg, men hvis du tenker på kapsler, hva med trankapsler?

Eller: Hvis du kan spise breiflabb, torsk, eller sei, kan du jo legge dt som fileter i en ildfast form, i stekeovnen på ca 200g i ca 15-20 min, og før du legger det inn, kan du ha på kvitseidesmør m/hvitløk(finnes på Rema, er også uten hvitløk). Dette smøret er himmelsk på fisk, kjøtt, you name it...:sikle:Vanlig smør er også godt...og jeg legger litt ridderost på de siste 10 min. og litt Hoffs pommes friteskrydder...å nå ble jeg sulten...

En jeg kjenner som er på ketolysekure drikker kraften som kjøttet er stekt i...det er fett, og godt hvis det er litt krydret...

Må gå, Smurfen min (8mnd) har våknet:p

Lykke til! Stikker innom igjen!

Nille sa for siden:

CLA hjelper ikke særlig. Om du ikke liker fet mat/fet fisk, er det en god ide å ta 2 ss Cocosa pr dag (fordelt morgen og kveld) eller evt. MCT olje. Start forsiktig med 1 ts sammen med mat (ALLTID sammen med mat) og øk slik at du spiser ca. 2 ss pr dag.

Fettmengde bør tilsvare 1-2 ss pr måltid. Så med det fettet du naturlig får i deg i maten + tilskudd skulle dagsbehovet være dekket.

Ca. 200 gram laks er bra pr måltid.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.