Kan man bli syk (få langvarig diare) av kosten til Skaldmann?Jeg har tidligere hatt irritabel tarm. Nå føler jeg det anderledes. Jeg har vondt og er oppblåst øverst i magen. Gikk over til lavkarbo med grønnsaker. Da ble tilstanden enda verre. Akkurat som det gnager i magesekken etter at jeg har spist og det kommer ganske mørk vanntynn avføring rett etter at jeg har spist. Det har jeg hatt i 3 uker og har vært hos lege for jeg trodde jeg var matforgiftet. Tok blodprøver og avføringsprøve.Men han fant ikke noe på dette. Hva kan det være?
Jeg veit ikke hva som er normalt...men jeg er ialf konstant løs i magen...vet att det er for att jeg tåler fett dårlig...men jeg har lært meg å leve m det.
Jeg hadde mer vondt i magen før lavkarbo faktisk men mer diare nå.
Smerter i den regionen låter litt magesåraktig synes jeg...tatt gastroskopi?
Jeg har også tenkt at det kan være magesår, men kan ett slikt kosthold utløse det? Har ikke tatt gastroskopi, men vurderer å gå til lege å bli henvist for det, eller bare vente litt til å se om det går over av seg selv. Det utrolige er jo at jeg ikke har gått ned i vekt, selv om jeg har diare. Jeg spiser som normalt, selv om jeg har vondt, det er kanskje dumt. Har alltid hatt litt forkludret mage, men nå er det ille. Kan jo ikke gå en tur engang før jeg må på do. Så sitter bare hjemme på do nå da.
Å, jeg er spent på hva som kommer av svar her.. Selv har jeg hatt diare i flere måneder og det er fullstendig uvanlig for meg. Det er forferdelig plagsomt.
En hjelp i nøden er piller uten resept "imodium" på apoteket, og hver dag tar jeg Probiotika500 naturmedisin.
Jeg har blitt anbefalt å ta noe de kaller MSM og Glutamin daglig. Selvsagt drikke masse, og fylle på med bl.a. B-vitaminer, da dette tappes pga diare.
Nå er det faktisk slik at jeg lurer på cøliaki?
Neida, jeg vet ikke. Lurte på om det skyldtes lavkarbo/høyfett, eller stoffskifteproblemer eller cøliaki. Fint med tips til hva man kan spørre legen om.
Det låter ikke deilig..du burde ta en tur til legen din synes jeg...jeg bruker Imodium om jeg skal noe spes...håller tett av det...og det er godt med en pause...synes du skulle få sjekket deg jeg...kan jo være noe du ikke tåler også.
Cøliaki som blir aktivert når du kutter ut hvetemel låter jo rart...det er jo nettopp hvete og gluten du reagerer på da..
jeg tror fettet har skylden...ialf hos meg..jeg er desuten lacktoseintollerant, men har grei kontroll på det.
Noen reagerer m diare på mye kunstig søtstoff...kanske kan du prøve å ta vekk en og en ting av det du spiser...se om noe hjelper:)
Ja, kan godt være fett her også, det får jeg se nå som jeg begynner på Eurodietten, for der er det ikke mye fett. Det blir spennende.
Jeg har fått beskjed om å kutte ut melkeprodukter og savner ost og rømme. Erstatninger med soya og ris, havre mv. er ikke det samme nei. Men selv om jeg kuttet ut melka så sliter jeg fortsatt med diare. Ellers har jeg jo ikke kuttet ut hvetemelet ennå, så dette kan fortsatt være mistenkt.. nå slutter jeg jo med det også for en stund. Det kan godt være at jeg reagerer på det. Og søtstoff ja, det er ikke noe stort problem da jeg ikke liker brus.
De fleste tilfellene med cøliaki blir visst oppdaget hos voksne mellom 30 og 60 år...
Nei da, jeg tar det helt med ro og stoler på at legen finner ut av det, var bare litt spent på hva slags teorier eller råd som ville komme frem her sånn.. Hva med gallesykdommer? Med tanke på fett altså?
Dette har jeg svart på tidligere en gang husker jeg. Det kan være mange årsaker til løs mage/diarre.
FETT
Det er som regel fettet i kosten folk reagerer på når de får diarre i begynnelsen. Men det betyr ikke at du ikke skal fortsette å spise fettet. Det er som sagt en omstillingsprosess. Og i løpet av en uke eller to pleier det å bedre seg. Om det IKKE bedrer seg må en vurdere om en er en av de som ikke tåler fett. Det er jo enkelt og greitt å kutte ned på fettet for å se om det hjelper.
GRØNNSAKER/FIBER
Det er ikke sikkert det er fettet alene. Om du ikke er vant til å spise mye grønnsaker og plutselig setter i gang, kan det også være hardt for magen å fordøye. Spesielt salatgrønnsaker/råe grønnsaker. I begynnelsen er det kanskje lurt å spise mer kokte/forvellede grønnsaker. Men nå spørs det jo hvilkenSkaldeman versjon du følger - den med eller den uten grønnsaker (også kaldt Skaldeman ektrem - og egentlig ikke anbefalt av ham heller)[font=Comic Sans MS][/font] Men man må gi kroppen tid til å venne seg til kostholdet !
Ellers er det uvanlig med diare problemer på Atkins, Ketolyse og de fleste lavkarbokurer - om man følger boka. Nettopp fordi man spiser masse fiberrik mat, drikker vann og beveger på seg...
MEIERIPRODUKTER
Om man opplever/har diare problemer kan årsaken også være at man spiser for mye ost og meieri produkter. Mange reagerer på disse og det kan være lurt å kutte litt ned om man spiser mye og se om det hjelper.
KOSTTILSKUDD
Om man har begynt med masse nye kosttilskudd - alle på en gang.... Da kan det godt være en av disse man reagerer på. Masse nytt for en stakkars kropp å forholde seg til på en gang ! Det man bør gjøre da er å kutte ut alle en uke. Hvis diareen gir seg, gjeninnfører man et og et tilskudd en uke imellom, - for å se hvordan kroppen/magen reagerer.
KUNSTIG SØTSTOFF
Kunstig søtstoff bør man også sjekke om man reagerer på....:o Luft i magen, magesmerter/kramper og/eller diarre som skyldes søtstoff; Det kommer av at når maltitol/sukkeralkoholer kommer ned i tykktarmen koser bakteriene seg med dem og nedbryter dem. Litt opptas, det er det vi kaller netto karber. Resten nedbrytes av bakteriene, det medfører produksjon av gass ( magesmerter og luftplager) samt tiltrekker væske ( diarre).
Noen tåler dem godt, - andre tåler dem mindre....:o[font=Comic Sans MS][/font]
[font=Comic Sans MS][/font]GODE RÅD
Et godt råd er å spise psyllium husk (loppefrø). Dette virker som en "svamp" og suger opp overflødig væske tarmen. Hvis dette ikke hjelper kan en se på om man rett og slett får i seg for MYE fett. Som jeg skrev ovenfor, - hvis man tidligere har gått på lav fett diett kan det ta en tid før kroppen klarer å omstille seg og bli vant til fettet.
Når man har diare er det ekstra viktig å drikke nok vann - fordi man blir dehydrert. Har ikke hørt om at man får diare av å drikke mye vann, men det er viktig å ikke drikke alt på en gang. Minst 2.5 liter pr dag - spredd utover hele dagen. Det kan også lønne seg å kutte ut koffeinholdige drikker som kaffe, te eller Cola.
Uansett er det absolutt IKKE naturlig å gå slik i månedsvis. Da MÅ man få en grundig undersøkelse av lege og evt. gastroskopi. Som sagt er det så mye det kan være, også allergier......[font=Comic Sans MS][/font]
Hadde det sånn bare i begynnelsen. Nå er alt helt normalt. Jeg hadde også en svært hissig halsbrann de to første månedene. Det er også helt borte. Det tar sikkert litt tid før kroppen venner seg til den nye kosten. :) Ikke gi opp! :klem:
Ja, mageproblemer er kjent stoff hos meg også. Og etter som årene går viser det seg at det er flere og flere matvarer jeg ikke kan spise.
Her er det mye prøving og feiling er jeg redd:)
Gubben har vært syk med diare og sterke magesmerter øverst i magen i et års tid nå. Vi var veldig bekymret da han endelig tok kontakt med legen. Nå er han undersøkt på alle bauer og kanter:) uten at de finner noe som er veldig galt. Det som mest sannsynlig er et alt for høyt syrenivå i mage/tarm. Dette kan gi smerter og diare. Nå får han medisin som roer dette, og er snart helt frisk.
Så dette med plager i mage/tarm er ingen enkel greie. Håper du finner ut av det:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.