Det står 9 g karbo på boksen, men det er jo med sukkersausen.
Hvor mye er det i bare bønnene når man skyller av laken?
Kidneybønner, tomatbønner og limabønner?
Jeg fant limabønner i vann (bare vann, ikke sukker osv), men det står ikke noe om karboinnhold på boksen...:mad:
Seriøst? Hvor finner du den infoen?
Jeg fikk råd her inne om å skylle av den sukkerlaken de ligger i så går det bra...
Hmm. Det er litt rart. Når det er 9 g karbo i hele greia, og man trekker fra sukkeret og vannet så blir det mer karbo? Hvor mye da?
Hvis 100 bønner inneholder 30 gram karber.. 100 gram væske inneholder 10 gram kaber, da blir snittet i boksen 20 gram karber .. Og hvis du da heller bort bare væska, blir jo de fleste karbene igjen..
Ja den er grei, men det er ikke så enkelt.
Hele boksen består av 9 g karbo per 100 g, og jeg så virkelig for meg at laken som består av tomat og sukker hadde mer karbo enn 9 g par 100 gram...
Men det spiller ingen rolle.
Jeg skulle likt å vist hvor mye karbo det er i de forskjellige sortene bønner...
Det eneste jeg finner dær er grønne bønner som har 3,9 g karbo.
Og bønner i tomatsaus da.
Ellers er det jo bare tørkede bønner, og de er det jo selvsagt mye karber i.
Der er jo vesken fjernet.
Det stod at laken inneholdt sukker.
Men det er ikke så vitig å vite hvor det kommer fra. Du trenger ikke bruke tid på å lete dersom du ikke har det i hodet liksom. Jeg bare dropper bønner, eller eventuelt teller det som dagens C-måltid. Ikke noe problem det.
Tusen takk for hjelpa. :-)
Bønnene har 9 karber. Hverken mer eller mindre. Karbene er ikke "bare i laken" da laken ikke er regnet som "spiselig vare". Karbene hverken forsvinner eller øker om man skyller bønnene. Laken trekker inn i bønnene og karbohydratinnholdet gjelder bønner med inntrukket lake. Det som er rundt bønnene av lake (oppi boksen) skal ikke brukes/drikkes uansett.
Men hvorfor henger du deg opp i 9 karber på bønner. Du går jo påLindberg å, gjør du ikke ? Da skal du ikke telle karber o da kan du spise bønner med god samvittighet !
Litt uenig med Nille der. For hvis bønnene ligger i en lake som har MER karber enn selve bønnene, vil karber pr 100 gram "gjenværende" i boksen gå NED hvis laken skyldes bort. Er det MINDRE karber i laken vil antall karber pr 100 gram innhold i boksen øke. For det står jo ikke alltid hvor mange karber det er i væsken og hvor mange karber det er i bønnene. Det står ofte det totale antall karber på 100 gram. Liksom snittet av innholdet.
Teoretisk skjønner jeg hva du mener, men det er ikke riktig. Og du gjør det nå fryktelig vanskelig da ! Du forutsetter at bønnene har et karbetall (f.eks. 9) og laken et annet (f.eks. 5). I praksis funker det ikke slik - siden det ikke er "snittet av innholdet" som regnes og oppgis utenpå. Akkurat det er en viktig forskjell. I dette tifellet vil det alltid være 9 som oppgis.
Fordi:
Karber er i følge EU-standard alltid - og uten unntak - oppgitt pr 100 gram "spiselig vare" - (eller pr porsjon med angitt porsjonsstørrelse). Dvs. er det i f.eks. bønner i lake er det bønnene i boksen (bønner nødvendigvis gjennomtrukket med lake- siden de ikke er hermtisk innpakket en og en oppi laken) som inneholder f.eks. 9 gram - om det er det tallet som er oppgitt utenpå. I de fleste tilfelle er ikke laken regnet som "spiselig vare" da det står på at den skal skylles av. Det er uansett karbetallet står på boksen som skal regnes når en teller karber. Det kan aldri være mer karber i boksen enn det som står utenpå. Er det forskjellige typer grønnsaker i en blanding er det et snitt som oppgis, men der er som regel alt "spiselig vare". På varer som består av to ingredienser der begge er spiselige men med letthet kan skylles (f.eks. bønner i tomatsaus) pleier som regel begge verdier oppgis. (Altså egen for saus og egen for bønner). Men som spiselig vare regner man totalen av sausen og bønnene siden man ikke pleier å skylle av tomatsausen på bønner i tomatsaus. Her kan din teori komme inn, men som sagt - er det merket slik det skal, skal det være spesifisert.
Med mindre en har et laboratorie med nødvendig utstyr tilgjengelig/i huset som kan måle nøyaktig innhold bønnene med/uten lake - eller evt. andre varer man spiser, er det dette ovenfor som om gjelder. Det har jeg for sikkerhets skyld sjekket med Statens Næringsmiddeltilsyn, som forøvrig lurte på om jeg var riktig vel bevart... De SA det ikke men de trodde det var en telefonspøk.....:p
Mitt råd er uansett å IKKE overkomplisere og heller akseptere tallet som står på boksen.
Neida, mener ikke å gjøre noe vanskelig i det hele tatt. Jeg tenkte bare i baner ala det at man blir oppfordret til å skylle vekk tomatsausen hvis man spiser makrell i tomatsaus. Og da kan man da vel gjøre det samme med bønnene i tomatsausen?
Skjønner hva du mener, - men man "sparer" da ikke noe på å skylle vekk sausen i hverken bønner i tomatsaus eller makrell i tomat. På lavkarbo blir man iallefall (så vidt jeg vet) ikke anbefalt å gjøre det. Da er det jo logisk mye bedre å kjøpe dem UTEN saus i første omgang ? Er det noen her inne som anbefaler å skylle vekk sausen :wacko: Snodig ......
Her inne ? Det er jo et typisk Grete R. råd og ikke akkurat lavkarbo.
Hvorfor ikke bare kjøpe makrell uten tomat da ?
Om man gjør det fordi man ikke liker for mye saus er det en ting, men om man gjør det for å spare karber er det jo å lure seg sjøl. Det er marginalt hva man sparer på å skrape av sausen. Det er andre ting man heller bør spare det grammet/de par grammene karber pr boks (på grunn av at vekten blir lavere) på !
Om det får en til å føle seg bedre/sunnere (?) skal jeg ikke legge meg oppi hva folk gjør.
Men fakta er nå iallefall at det som står på boksen er det karbetall man skal regne,- med eller uten saus/lake.
Ja har lest det her inne. Men jeg spiser ikke makrell i tomat selv, så jeg beit meg ikke merke i hvem som som skrev det eller i hvilke det av forumet.
Viss ikke folk tenker at tomater har mer karber enn makrellen og derfor tar bort sausen?? :rolleyes:
På Lindbergs kan du spise en porsjon belgfrukter for dagen, det vil si at du kan spise ca 1/4 boks tomatbønner. På lik linje med c-måltidet kan du droppe det hvis du vil.
Jeg vet ikke om det blir mer karber pr 100 gram når du skyller av sausen, men hvis du tenker på det sånn at du spiser enten: 1/4 boks bønner uten saus, eller 1/4 boks bønner med saus, så er det jo tross alt bedre å spise uten saus selv om det skulle bli mer karber pr 100 gram. Selv heller jeg bare ut en del av sausen. Det beste hadde vel vært å lage sine egne "baked beans", men gidder vi? ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.