1 pk kjøttdeig\karbonade
1 pk bacon
1 løk (jeg bruker rødløk)
1\5 paprika (den grønne har mindre karber enn den røde)
1 boks hakka tomater med hvitløk (landlprd sin har minst kabrer)
2 store ts tomatpure (trengs ikke, men den blir litt rosa uten så gir det kraftigere smak) (landlord sin har nesten ingen karber)
2 store ss seterrømme
1 dl fløte
1 ts hakka chili på glass (eller fersk chili)
1 dæsj flytende kjøttbuljong (evnt en terning)
1 ts cayennepepper
Oregano
Kjøttdeig stekes sammen med løk. Tilsett de øvrige ingrediensene (pluss den stekte baconen og baconfettet) og la dette småputre i en ca 10 min tid.
Serveres med en god salat og\eller Lindabrød (som Gerd kaller det :p)
Denne redda virkelig min første uke på ketolyse.
Håper jeg ikke var dum å spiste denne retten i starten av kuren (vært på siden tirsdag og har vært i ketose siden første dag) :confused:
Som nybegynner har det blitt mye egg, bacon og kylling denne uka, var ganske lei allerede etter 4 dager - og ønsket å finne noe som kunne smake litt av den gamle "fy-maten" :D
Hadde ikke chillipulver som Gerd brukte (var Gerd sin jeg fulgte) og hadde i steden litt tandorikrydder og litt paprikakrydder osv ;)
Ble en meget god middag med salat til - mettet virkelig godt i magen.
Kan jeg fryse resten? Hvordan fryser man gryte? i pose?
:rolleyes::rolleyes:
Nå står det en kjele å putrer hos meg :sikle:
Jeg er redd jeg tok litt mye chilli pulver (hadde ikke annen chilli)
Men det er godt når det brenner litt,...
Jeg hadde ikke rømme, men brukte creme fresh istede.. Sikkert bedre med rømme, for det gir sånn spesiell god smak syns jeg:)
Uansett blir det godt med middag nå :)
Jeg skjønner dere har brukt en ganske liten gul løk. For min standard gule løk veide 206 gram. Og når 100 gram er 5,7 karber så drar det opp betraktelig.
Paprika (rød) er jo nesten like ille. 5,2 pr 100 gram. Nå skulle det riktignok være kun 1/5 del, men alikevel.
Skjønner jeg må finregne på det meste om jeg ikke skal begynne å bruke det meste av karbene på middag. Og med salat ved siden av så kommer jo det i tillegg. :_oppgitt:
Jeg pleier å bruke en liten rødløk. Oppskriften blir forskjellig hver gang. Ikke alltid jeg bruker paprika. Men jeg vet den grønne paprikan har mye mindre karber enn den røde,så går jo an å bytte. Ellers er det jo en veldig mektig rett pga all fette, så man spiser jo uansett ikke mye :)
Den skulle jeg gjerne ha hatt og....:D Og gjerne næringsinnholdet, jeg er så ny ay jeg vet ikke alt dette enda.Skal begynne å veie maten nå i starten, så det er greit å vite hvor mye av dette jeg kan spise.
hahaha, det gikk helt fint. smakte veldig godt. jeg skulle bare ønske jeg var en større fan av kjøttdeig/karbonadedeig. lurer på om den blir god med kyllingfilet eller noe i.
Hadde denne til middag i går, og det er helt sant den var bare HIMMELSK:ja::ja::ja:
Denne må prøves, vi spiste det hele familien og alle syntes at det var kjempe godt :p
Jeg tror det er noen andre som prøvde det med strimlet svinekjøtt og da ble den veldig løs. Men du kan jo kanskje spe på med litt Johannesbrødkjernemel for å få den litt tykkere :)
Dette blir middagen i dag, står alt klar .. namnamnam :sikle:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.