< Tilbake til oversikten

Brun saus

Tittentei sa for siden:

Okei, nå har jeg søkt en stund her og får opp så utrolig mange poster. Bare en setning har saus i seg så kommer den jo opp......

Så da spør jeg her, hvilke brun saus kan jeg bruke til ribbe? Er det en oppskrift på en god lavkarbo saus eller kan jeg bare bruke pose saus?

lokkebiff sa for siden:

Kan du ikke bare lage av smør, joh.mel og vann? Samt løk og salt/pepper?

Tittentei sa for siden:

Det kan jeg sikkert ja:) Men jeg er ikke noen veldig god kokke når det gjelder å lage noe uten oppskrift, du vet ikke tilfeldigvis hvor mye johannesbrødmel jeg må ha i f.eks i 5 dl vann?

megselv sa for siden:

Ikke no kokke her eller :knegg:
Men blander smelter jeg smør og bruner johannesen sammens med det da eller?

lokkebiff sa for siden:

Prøv med en halv teskje.

Iset sa for siden:

Jeg ville bare laget en fløtesaus eller peppersaus og jevnet den med johannesbrødkjernemel. Det har du bare oppi sausen når den koker. Det går vel an å ha litt sukkerkulør i? Det kan vel ikke være mange karbene i 1-2 dråper?

nalana sa for siden:

Jeg synes brun saus er lettest å lage hvis man steker noe kjøtt først. Da koker man bare ut panna med litt vann, litt mer fløte og kanskje litt joh.mel i forhold til væskemengde. (Væskemengde får du vurdere ut i fra hvor mye god kjøttkraft du synes du har i panna)
Tror det står 1 teskje pr 5 dl på glasset, men når man bruker fløte kan man klare seg med ca halvparten.
Sånn pleier jeg å gjøre det, og smaken varierer jo ut i fra hva slags kjøtt man bruker, og så får man tilsette sine yndlingskrydderier.:)

PS: Du kan begrense søket ditt til å gjelde bare for oppskriftsforumet for eksempel. Eller så tror jeg også det er eget kapittel for saus der inne...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.