< Tilbake til oversikten

Når man er ferdig med ketolyse ...

MorStine sa for siden:

... og skal over til feks Fedon, som meg, hva slags karber innfører man først? Mer grønnsaker? Frukt? Eller feks ett knekkebrød? Er så usikker på hvoe jeg skal begynne for å komme i gang med å innføre 5 karb. Og ma jeg da samtidig kutte ned på fettet og begynne å regne ut det? Fjerne fete meieriprodukter?

Nille sa for siden:

Anbefaler vedvarende stigen til Atkins, den har vist seg å funke flott for de fleste. Det er riktignok kun en anbefaling, men ved å tilføre matvarene i denne rekkefølgen og bare en gruppe om gangen, vil man finne ut om det er noen matvaregrupper man reagerer på og bør vente med. Mange hopper over trinn. Jeg er ikke noe glad i ost og gikk til nøtter isteden. Noen blir også på et trinn lenger enn en uke.

Rekkefølgen er ikke tilfeldig valgt, men satt opp etter karboinnhold og GI belastning. Følger man denne listen er sjansen bedre for å unngå blodsukker svingninger, siden man går så gradvis oppover.

Uke

1. (25 karbohydrater pr dag) Mer salat og grønnsaker fra tillatte matvare lista
  2. (30 karbohydrater pr dag) Friske oster (som cottage cheese etc)
  3. (35 karbohydrater pr dag) Frø og nøtter
  4. (40 karbohydrater pr dag) Bær og visse meloner
  5. (45 karbohydrater pr dag) Vin & andre lavkarbo spiritus
  6. (50 karbohydrater pr dag) Belgfrukter, bønner
  7. (55 karbohydrater pr dag) Frukt (utenom bær og meloner)
  8. (60 karbohydrater pr dag) Stivelsesholdige grønnsaker
  9. (65 karbohydrater pr dag) Korn

Gamla sa for siden:

Jeg har bare første utgaven av Slank med ketolysekuren og der står det ingenting om at en skal innføre 5 g KH,- men gjør det det i 2. utgaven?:confused:
Det jeg synes har vært viktig er å være fast bestemt på at jeg skal fortsette med lavkarbo, - men jeg valgte å ikke følge Fedon.
Vanlig brød, knekkebrød, poteter, ris eller pasta inngår fremdeles ikke i min daglige kost, men spiser det en sjelden gang. Jeg baker diverse lavkarbobrød,muffins o.l. fremdeles. ;)
Det jeg først begynte å spise var mer av alle slags grønnsaker , Yoplait youghurt 0,1, % og lettis. Jeg reduserte fettmengden betraktelig, men steker fortsatt i smør og spiser vanlig fet ost(den er jo best!). I tillegg spiser jeg også litt oppspedd kjøtt- og fiskeprodukter, men er alltid glad når jeg finner noe som er lavkarbof.eks. Den stolte hanes karbonader (2g KH)eller Den Norske Isbilens lakseburgere (0 KH) Frukt spiser jeg svært sjelden da jeg får sug (lest: lyst på mat:p) når jeg spiser det. Det er flere mnd. siden jeg egentlig avsluttet kuren, og har faktisk tatt av nesten to kilo siden det. Fortsetter med trimmen som før.
Det viktigste, tror jeg, er at en finner et kosthold som en trives med, uten at en må stresse med veiing og måling for å følge en diett, og at en ikke legger på seg igjen.;)
Lykke til med dine valg MorStine!:)

Aquarius sa for siden:

Syns dette var en flott pekepinne!! Har selv tenkt på hvordan man kan føre flere karbos tilbake i kostholdet på en organisert måte!! Føler det kan fort bli hummer og kanari hvis jeg skulle ha lagt en plan selv.. hehe.. :confused:

men har bestemt meg for å gå ut november på ketolyse da.. :) Etter det blir det Lindberg..

Blir så motivert av så mange her inne.. så flott.. :D

MorStine sa for siden:

Kjempefint Nille, takk, jeg skal benytte meg av denne... Men har fler spørsmål:o
Igjen- hva med fettet, kan vel ikke innføre fler karbs og spise like mye fett? Da blir det bækklæsj vel? Og MÅ ris (basmati el vill/naturris) ogpasta feks være endel av kosten? Jeg savner det overhodet ikke...

Aquarius sa for siden:

Jeg har lest i litt i Linberg kokeboka og der er det kun litt ris eller brød som belønningsmåltid.. Ellers går det mye i bønner og grønnsaker og frukt!! Venter selve boka i posten idag da. SPENT!!:o
Det er en del fett i Lindberg også nå men det går mest i oljer, litt rømme og majones og da alt etter som.. Ser ut som kjempegod mat spør du meg..
Gleder meg!!!

MorStine sa for siden:

Fikk boka i går, leste første kapittel. Men jeg har lest den forrige da. Så fedon står egentlig klart for meg, men nå skal jeg jo ta de trappene til Nille (eller Atkins da;) ) før jeg starter på fedon, derfor jeg lurer:rolleyes:

Aquarius sa for siden:

Åkkei, sånn å forstå.. ja da lurer jeg litt med deg jeg:D
Om hvordan man trapper ned på fettmengden:rolleyes:

Summer sa for siden:

Flott Nille! :)

Nei, man må ikke spise ris og pasta, det kan man spise litt av om en har lyst.

Vi trenger fortsatt endel fett, men det kommer jo an på hvor flink en er til å spise fett i utgangspunktet. De fleste er så lite flink til det (fettredde som vi er her i landet), at man ikke trenger kutte så mye ned. Dersom du ikke kommer til å spise noe videre ris eller pasta, så trenger du hvertfall ikke kutte ned. Men det er sammensetningen i maten som bestemmer. Desto mer karber i måltidet, jo mindre fett. Men litt må det alltid være.

MorStine sa for siden:

Så godt da, så det betyr at jeg kan lage fløtesaus og bruke cf videre da?:)

Nille sa for siden:

Om du spiser flere karber er det naturlig å spise mindre fett. Det pleier å falle på plass av seg selv. Men ha i bakhodet at du ikke bruker ubegrenset av melkefett som fløte f.eks. Annet fett som smør og oljer kan du bruke av uten å tenke på mengder.

Og selvfølgelig behøver du ikke å spise hverken ris eller pasta om du ikke vil. Men du kan ha det av og til om du vil/må. Jeg bruker det skjelden selv.
Du MÅ ikke spise ting du har vennet deg av med. Jeg spiser ikke vanlig brød heller jeg.

Det viktigste er å huske på at alle måltider bør og skal inneholde en protein-, en fett-, og en antioksidant (grønnsak) kilde. Fett tilsvarende ca. 1 - 1,5 ss pr måltid er flott.

KrissiFontaine sa for siden:

Hva er forskjellen på melkefettet og f.eks. smør? Siden du sier at smør (og oljer) er OK, men ikke mye melkefett.

Krissi

Nille sa for siden:

Smør (meierismør) og oljer er rent fett - og det er umettet fett. Melkefett har også melkesukker/laktose, i tillegg til at det er mettet fett - og det er det mange som reagerer på. Det er ikke usunt, slik man trodde før, det er bare slik at de fleste tåler mye mindre av dette på vedlikehold. Ja, under slankeprosessen også, for den saks skyld ! Det ser ut til at syrnede produkter tåles bedre enn ikke syrnede.

KrissiFontaine sa for siden:

OK, skjønner! Takk for oppklaringen! :)

nalana sa for siden:

Hvis du vil ha et tall å forholde deg til, så er grensen på ca 70 gram karbo om dagen, for når det er nødvendig å aktivt begynne å redusere på fettet. Dette lærte jeg i "Bedre uten brød", men det kan sikkert lønne seg å føle seg frem, og så blir det jo som Nille også sa helt naturlig noe mindre fett når man øker litt på karbo. Ren matematikk det!:)

Lykke til videre flinke flinke Stine-mor:D

Torkil sa for siden:

Hei
Etter ketolysekuren anbefaler jeg å fortsette med salat til lunsj og grønnsaker til middag, frukt som snack om kvelden.
Fettmengden må reduseres til halvparten av det man inntok på ketolysekuren og det er nå viktig med GODE fettstoffer. Viktigst er omega II fra fet fisk, enten i nesten daglig å spise fet fisk, eller ta tran. Det er mange innlegg om fett, så jeg skal ikke starte en ny debatt men be folket SØKE i forumet. Rapsolje til steking er dog både godt,billig og bra.
Vennlig Hilsen
Torkil :)

Tittentei sa for siden:

Ok, bare sånn for å få dette med fett inn med teskje, hvis jeg kutter ut de to ss med cocosa jeg spiser nå hver dag da er jeg langt på vei til å kutte fettet? Spiser ikke sånn veldig mye fett utover dette. Steiker i meierismør.

nalana sa for siden:

Bortsett fra at det sannsynligvis er det sunneste fettet du spiser, så er det sikkert ok. Ville i hvert fall ikke sluttet før det var tomt.:p

MorStine sa for siden:

En liten oppdatering. Jeg har ikke klart å gi slipp på ketolyse, men nå må jeg jo bare:sukk: Men jeg har innført litt mer grønnsaker, ost og nå nøtter, men er nok ikke oppi 40 karber om dagen. Synes det er litt vanskelig...

MorStine sa for siden:

Nille: Lurer på en ting... Skal man ta ett og ett trinn, feks; når jeg har økt grønnsaksmengden litt, og skal begynne med trinn to med nøtter (er heller ikke spes glad i ost), skal jeg da kutte ned på grønnssakene igjen? Og når jeg skal på trinn tre, skal jeg da kutte ut nøttene? Eller skal man spise alt, mer og mer? Klarer ikke helt å se for meg at jeg skal spise så mye...

elskerketolyse:sukk:

Iset sa for siden:

MÅ man slutte med ketolyse eller lignende da? Skaldeman'ere og slike lever jo på den maten hele tiden, og vi gjorde det jo i urtiden? Jeg mener; dersom man ELSKER det kostholdet og føler seg fantastisk vel med det, MÅ man virkelig innføre flere karber da? Jeg nekter å tro at det er usunt å leve slik hele tiden om kroppen vil??

MorStine sa for siden:

:klemme: Jeg kunne ønske det var så;) Men i følge boka skal man ikke leve på ketolyse i mer 6 mnd... Det er vel ikke bra å være i ketose FOR lenge av gangen...

Iset sa for siden:

Men det sier Torkil, andre sier noe annet. Det er jo folk på Atkins som har levd på induksjon i flere år, og som sagt så levde vi jo slik i urtiden? Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så ille og leve sånn HELE tiden om man faktisk føler seg vel? Noen kropper trives jo faktisk med dette kostholdet hele tiden. Må man virkelig da innføre karber uansett? Er jeg helt på bærtur nå?

MorStine sa for siden:

Svaret du får her skal jeg jammen følge godt med på... For nå er jeg spent;)

Iset sa for siden:

Jeg og, hehe. For alle sier så mye forskjellig. Polezsynski sier jo feks. at man godt kan være i ketose hele tiden, at ketose er en naturlig tilstand for urmennesket. Ja, han anbefalte det til og med til meg da jeg var gravid sist (jeg hadde et spørsmål om svangerskap og Atkins i Mat og Helse som kom på trykk i oktoberutgaven 2003). Vet jo ikke hvem jeg skal høre på lenger, men fornuften min sier jo at siden vi levde på kjøtt, fett og grønnsaker (?) i urtiden, og at vi ikke hadde tilgang på verken poteter, pasta, ris eller korn, så skjønner jeg virkelig ikke hvorfor det skulle være skadelig, iallfall ikke om man faktisk føler seg så utrolig vel i ketose? Føler man seg dårlig blir det jo noe helt annet.

Eva sa for siden:

Jeg tror maten man spiser på ketolysekur/Atkins, er litt sådan "krisemat", og helt sikkert noe man kan leve på lenge, men ikke for ever. Tror de allerbeste karber man kan innta er via frukt og grønnsaker. Potet, pasta og alt det hvite mel tror jeg ikke en døyt på at vi trenger. Hvitt mel er behandlet, så de sunneste karbohydratalternativene må være å innta de så naturlig det overhodet går ann. Og så iøvrig holde seg laaagt vekk fra sukker, men fortsette sin gode vane med Splenda f.eks. Hmm, litt morgentanker fra meg.

Hva er det for noe brød du spier Nille?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.