< Tilbake til oversikten

Kikerter og røde linser

cilemora sa for siden:

er det noen som har prøvd dette??

står feks at mos av røde linser smaker nesten som
potetmos??
og kikerter brukes jo i nesten alle rettene til fedon...

og hvor får man tak i sånt?? hehe
fins verken på joker eller ica her iallfall :(

torun sa for siden:

Har ikke funnet de jeg heller. tenkte jeg skulle ta en tur innom helsekostbutikken imorgen...
Der har de veldig mye rart!
Har ikke prøvd noen av de! Hadde vært fint om å variere blomkålmosen litt. Bruker den veldig mye.

Evita sa for siden:

Hei!
Kikerter fås på Meny, både hermetiske og tørre. Røde linser fås på innvandrerbutikker.

torun sa for siden:

Har sett på meny her men fant ikke noe, fant noe som heter splitt erter - er det det samme?

Iset sa for siden:

De selger røde linser og kikerter på Obs her, og egentlig de aller fleste butikkene. Kikertene er hermetiske, og linsene ligger i poser fra Nutana, ligger ved de økologiske varene. Ellers har de tørkede kikerter på helsekosten. Ultra har det også, Meny har det ...
Innvandrerforretninger har både tørkede kikerter og linser i store sekker til en rimelig penge.

Jeg ELSKER kikerter og linser, og ja, linsepure smaker bedre enn potetmos. Nyyydelig, jeg elsker det! Kikerter er en favoritt hos min 4-åring, hun kan godt sitte med en skål varme kikerter med krydder på og se på barne-tv. :D

Elmermor sa for siden:

Jeg lager av og til linsesuppe av røde linser. Jeg syns det er godt, og så er det raskt å lage. Ca en og en halv dl linser, 1/2 vann + to terninger hønsebuljong. Salt og pepper. Lar det koke ca 15 - 20 miin. Man kan også tilsette løk og forskjellige grønsaker - om man vil ha det.:D

teleslynga sa for siden:

Jeg elsker linser, både røde og grønne, og finner dem overalt, tror jeg.

krokodillen sa for siden:

Kiwi har fått hermetiske linser nå. Meny og Ultra har, og jeg tror jeg har sett det på Ica også. Kikerter finnes samme steder. Jeg foretrekker tørre røde linser, de blir kokt på bare ti min, synes de smaker bedre også.

Det hender jeg tar en dl røde linser i ei gryte for å tykne den.

TrillTrall sa for siden:

Joda, både Rimi og Ica har i alle fall her, de står sammen med ertene i små bokser, både hermetiske og i pappkartong.

Mye billigere er det å dra på en såkalt innvandrerbutikk og kjøpe tørre. Linsene er det ikke noe forarbeide med, men kikertene legges i vann over natten og kokes en liten time til de er møre. La dem så renne av skikkelig i et dørslag før du har dem i små poser og hiver i fryseren. Ta ut det du trenger og hiv i kjelen eller stekepanna, tiner på få minutter. :)

Jeg bruker kikerter istedet for poteter/ris/pasta, slenger dem i panna når jeg steker kylling eller laks eller hva som helst annet egentlig. Med andre grønnsaker og litt karri f.eks. er det kjempegodt til fisk.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.