< Tilbake til oversikten

HJELP! Gallestein

megselv sa for siden:

Har hatt problemer med gallestein i 2 år nå, anfallene kommer ofte hyppige i perioder og er grusomme- bevimer, kaster opp, hele kroppen vrenger seg og etterpå sovner jeg og enser ingenting.
for 3 uker siden fikk jeg ett anfall, kom overraskende siden det var nesten 1 år siden sist. Problemet var at smerten aldri forsvant etter det anfallet og etter 6 dager med sterke smertestillende sende legevakten meg endelig til sykehuset og det viste jeg at en stein satt fast. Jeg ble lagt inn og dagen etter fjernet de steinen og det som lå i blæren(fikk ikke helt med meg om det var noe der). Lå en dag på sykehuset og fikk reise hjem med beskjed om å være forsiktig med fet mat, ja genialt å begynne å¨ketolysekuren da:rolleyes: Men var så motivert da flere av venninnene begynte( lilly, cilo og safir som har gått på det en liten stund).

Uansett er at jeg nå 2 dager har hatt kollikksmerter på natten slik som Torkil sa jeg kunne få:( Vondt, ja men ikke anfallsvondt.
Det jeg lurer på nå er om disse kolikksmertene bare vil fortsette når de først har begynt eller kan det være at det er en periode og de aldri kommer igjen?

Og en annen ekkel ting:eek: Etter noen måltider så er det akkurat som en stor klump ved galleblæren sklir på plass:eek::eek::eek: Helt forferdelig ekkelt, men ikke vondt eller noe. Bare svup så kjennes det ut som noe sklir der inne.
Hva kan det være for no?

Arg at de ikke bare kunne fjerne hele blæra med engang:rolleyes:

Torkil? Anyone?
Noen andre på ketolyse med gallestein?

Nille sa for siden:

Stakkars deg !
Er operert selv, og etter atlt det jeg leste og lærte før dritten endelig ble fjernet, fatter jeg ikke at de ikke tok blæra de de først var i gang. Det er skjelden at de fjerner steinene og lar blæra bli igjen. Faktisk syns jeg det er så rart at jeg ville ha bedt legen(e) om en forklaring hvorfor. Kanskje det er noe nytt de har funnet ut eller begynt med ? Har du hatt steiner og fremdeles har galleblære vil du sannsynligvis få anfall igjen. Men når og hvr voldsomme de kan være er det ikke godt å spå om. bet bare at kirurgen jeg snakket med (som visst nok var spesialist på dette) sa at om man først var disponert for gallesten så fosvant de ikke av seg selv og sluttet å bli laget. Noen får dem på grunn av for mye fett i kosten. Smerten du snakker om kjenner igjen som en stein som sitter igjen, men som ikke har satt seg fast (enda) eller at gallegangen er innsnevret (med arrdannesle etter tidligere faste stener, evt. arrdannelse etter operasjon) og slipper gallen igjennom støtvis. Uansett er det ikke riktig at du skal ha det slik.

Og har du de slik - bør du iallefall kontakte legen/sykehuset og spørre om hvorfor. Det kan dessverre være sånn at du må være forsiktig med fettet, men du må kjenne på hvor mye du tåler. Jeg endte selv opp med å ikke tåle noe, bare tørt lyst brød og vann, ble operert, lå på sykehus i et par dager, Jeg har et 2 cm arr som syns litt, + et i navlen og et par små som ikke syns (1 sting i hvert). Var en uke sykemeldt og på jobb (var sykemeldt 2 mnd før operasjon også, pga smerter). Og det er IKKE farlig å operere den bort. Både min mormor, morfar, mor, onkel og min bror er operert. Hos oss var det genetisk betinga. Ingen av oss har hatt problemer i ettertid. Vel, untatt mormor muligens, mens hennes gjennomgangstema i alle år var "kan ikkje ha/spisa det for galden". Hun brukte det som unnskyldning for alt hun ikke likte :rolleyes:

Om man har operert bort galleblæren HAR man fremdeles galle ! Skal forklare hvordan det funker:

Galle<em><strong>blæren</strong></em> brukes ikke til å "spalte fett", - om man spiser karber eller ei spiller ingen rolle.

Galleblæren er bare en "porsjoneringssentral" for galle som produseres i leveren og skal ned i magesekken. Når man har galleblære vil det fra den porsjoneres ut galle alt etter hva vi spiser/når vi spiser. Gallen er fettløsende og er nødvendig for at vi skal kunne fordøye fettet. Den nøytraliserer magsyren og øker effekten av saftene som kommer fra bukspyttkjertelen. Det er de saftene som er viktige for førdøyelsen av karber og proteiner. Sitrus, sterke krydder, bitre frukter og grønnsaker som grapefrukt, artisjokk, endevie (sikkori) og bitre salater stimulerer også til utskillelse av galle og dermed utskilling av giftstoffer via galle og tarm. For å unngå at giftstoffer tas opp igjen etter at de er utskilt via galle, er det viktig å spise et fiberrikt kosthold som vil binde galle og giftstoffer som skilles ut via gallen. Et godt og balansert kosthold er viktig altså !

Når man ikke har galleblære vil vi altså ikke ha "lageret" av galle. Men leveren produserer jo som før. Isteden kommer gallen direkte dryppende i en jevn strøm hele tiden. For de fleste uten galleblære er dette ikke noe problem i det hele tatt. Vi kan spise så mye fett, krydder etc. vi orker uten problem. Spiser vi for lite fett er det faktisk flere som får problemer med for mye magesyre. Men dessverre er det noen som selv etter å ha fjernet galleblæren vil ha smerter og problemer med å spise "alt mulig". Han som opererte meg sa at dette dreide seg om ca. 10 % av de opererte. Og jeg ble advart om å tilbakeføre matvarer for fort. Men han så ikke noe problemer med fettrik kost. Jeg gikk rett på Atkins kosthold og har ikke hatt noe problem. Tror kirurgene etterhvert har blitt mer oppdaterte nå.

At man ikke kan spise fett etter fjerning er en myte. Må legge til at de som har problemer ofte har hatt betendelse i gallegangen, at denne er innsnevret av arrvev eller evt. har noen uoppdagete steiner der. Disse steinene kommer fra leveren og kan ligge i fast gallegangen og "vokse". Lå på sykehuset sammen med ei som var der for "utstaking" av steiner som hadde satt seg fast. Var det noe slikt de gjorde på deg tror du ?

Håper du finnet ut av det. Vet hvor grusomme disse smertene kan være. Og dessverre er det nok slik at det kan være slik at ketolysekost blir for fett for deg. Dette må du selv finne ut av.

Lykke til videre !

Lilly sa for siden:

Argh! Jeg blir så sint på dine vegne, og jeg kan bare ikke skjønne hvorfor de ikke fjernet alt med en gang, for så å si at "jo, du skal fjerne den, men det gjør vi om 3 mnd!".

Utrolig kjipt at du har fått kolikksmerter. Ring legen du og forlang operansjon sporenstreks for å bli kvitt den en gang for alle. God bedring, vennen. :klem:

Cilo sa for siden:

Å nei, har du hatt smerter igjen!! :( Hvorfor tok de ikke bare hele galleblæra da du var til utstakning!!

Håper det hjelper at du kutter ned på fettet, og at alikevel går ned vennen! :klem:

megselv sa for siden:

Å tusen takk nille :klem:
Jepp de staket ut steinen med ett slikt rør ned halsen iiik har totalt sykehusangst!
De kuttet litt i åpningen av en eller annen gallegang for at steinen skulle slippe ut fra der den satt fast, så kjørte de visst en ballong opp gjennom gangen til blæren for å dra med seg steiner som eventuelt lå nede i blæren. Vet ikke om det dannes ett vakum eller noe?

Som sagt så har sykehusskrekk til de grader og skulle egentlig operert bort galleblæren i august, men ikke lenge siden keisersnitt når brevet dumpet i postkassen og jeg holdt på å besvime bare tenken på inn igjen, så jeg avbestilt. Skikkelig DUMT! Uansett når jeg kom inn på sykehuset med denne steinen visste alle hvor redd jeg var og ville være minst mulig på sykehuset, det var legen som sjekket meg den dagen som sa at ultralydbildene viste en stein som satt i gallegangen og de ville stake ut denne. Det forklarte han med at var en mer skånsom måte enn å legge meg i narkose og fjerne hele blæren. Dermed trodde jeg at blæren skulle få være! Overlegen som kom dagen etter inngrepet sier liksom i en bisetning etter samtalen at han vil ha meg inn om 2 mnd for fjerning av hele blæren, ja jeg ble sjokkert:( Ble helt satt ut at jeg fikk ikke spurt hvorfor de ikke kunne gjort det med engang.

Så, hadde det ikke vært mer skånsomt å bare fjerna hele blæra med engang når den uansett må fjernes, enn at det nå blir 2 inngrep?

wander sa for siden:

Stakkar deg, med sykehusskrekk og det hele...

Ja, det hadde vært mer skånsomt med én operasjon der de hadde fjernet hele blæren med en gang...

Jeg har også fjernet gallestein og hele galleblæren, og det var ganske smertefritt og greit for min del. Jeg kom på sykehuset og ble lagt i narkose på morgenen, og så var jeg fin igjen på ettermiddagen.

Jeg hadde ei lita snuppe da jeg tok operasjonen og fikk beskjed om å ta det litt med ro, men det gikk kjempefint. Jeg var tilbake med å løfte og bære på henne dagen etter operasjonen.

Jeg tror de fleste opplever det sånn som Nille beskrev over her, og sånn jeg hadde det. Har to bittesmå arr på magen som synes, men som blir svakere og svakere...

Jeg har heller ikke hatt noe problem med fett mens jeg går på Ketolyse. Ikke noe vondt når jeg spiser fet mat...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.