< Tilbake til oversikten

Chips-erstatning!

Enid sa for siden:

Gjorde en super oppdagelse i dag!

Sprøstekte Birkebeinerskinke til middagen (går sikkert med annen spekeskinke
også). Det var utrolig godt, som vanlig, og midt i middagen påpekte samboer at kald, sprøstekt spekeskinke jo nesten er som chips!
Og sikkert godt med dip også ;)

Mmmmm!

"Oppskrift":
Ta bort fettet på spekeskinken (iallefall om du går på Lindberg :D), stek på høy varme i tørr teflonpanne. Legg dem til kjøling på et fat. Spis!

Paris sa for siden:

forklar :)

Skjønte ikke helt hvordan du laget det.l...

Gerd sa for siden:

Det står her ;)

Iset sa for siden:

Nam, ja det er kjempegodt! Du kan også gjøre det med kylling. Først steke kyllingfileter, så dele dem i syltynne skiver og sprøsteke dem i ovn eller panne. Står i Skaldeman-boka, jeg må prøve. Jeg prøvde med salami og det ble ordentlig chips det og, men det ble for salt for min smak.

Paris sa for siden:

hehe ;) av og til må det inn med teskje ;)

hvor lenge og hvor tynne tenker jeg :p får helt "angst" av å ikke vite tiden - men dette må jeg prøve ;))))

Hvordan lager dere dip? For mye karbs i vanlig "kjøpepakke"!

Iset sa for siden:

Dip lager man feks. av rømme med masse krydder i, akkurat det du vil ha. Og gjerne litt eddik og søtstoff i, det blir bra.

Paris sa for siden:

Jeg har aldri fått til helt dip på denne måten. gubben er alltid like sur:p hehe

Iset sa for siden:

Hehe man må finne en blanding man liker. Jeg synes feks. løkpulver er uunnværlig i dipen, jeg tror det er mye løkpulver i kjøpedip. Det gjør underverker. Og så bør du ha noe søtt i, feks. Sukrin, det balanserer smaken.

Svadadama sa for siden:

Santa Maria har et krydder med hvitløk og pepper, kommer med kvern. Den synes jeg er uunnværelig i dip, sammen med fersk hvitløk, salt og litt sitron.

ples sa for siden:

Har funnet ut at det er (etter min smak) bedre og veldig mye enklere å steke disse i microen på full styrke i 2-3 min, sånn som ostechips:)

Akori sa for siden:

så deilig det høres ut :) da skal jeg prøve dette og lesse godt med rømme på. En av mine favorittsnacks er sprøstekt bacon (helst tulip kjøpt i sverige, liker det best) og så dyppe det i rømme. nam nam nam :):):)

Nerthus sa for siden:

Og hvis du ruller en liten ostebit inn i de før du steker de i panna/mikroen så er lykken komplett ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.