< Tilbake til oversikten

Kontrollert utskeiing?

xristina sa for siden:

Er det ingen her som kan si meg noe om følgende:

Hadde jo vært interessant å høre hva dere mener. :)

JenJen sa for siden:

Jeg vet ikke nok om det til å gi noe råd, men jeg kan dele min erfaring etter en skikkelig karbodag.
Spiste middag med potet, gulrot og saus og ble ikke mett i det hele tatt. Måtte begrense inntaket, for jeg kjente at dette gikk gale veien. Så var det kaker, og jeg spiste "bare" to små stykker tropisk aroma. Hodepinen kom med en gang, kvalmen også, men likevel greide jeg ikke holde meg unna stykke nummer 2. Ble kjempedårlig i kroppen, og hodepinen satt i hele kvelden. Så kom jeg hjem og kastet meg over alt jeg hadde av mat :eek: Spiste alt jeg kom over, og ble fortsatt ikke mett! I dagene som fulgte hadde jeg mye hodepine, veldig stort sug etter karbo og søtsaker, og var sur og misfornøyd..

Hvis du går ned, hvorfor tulle med kroppen da..? Det er jo en bra ting å gå ned sakte, sånn at kroppen og hodet greier å følge med. :)

Nille sa for siden:

Dette er et "ikke-tema" for de ketogene dietter og andre lavkarbo dietter som det handler om på dette forumet.

Vet at EAT dietten har en karbedag, et måltid en gang i uken, men da i kontrollerte former med magre stivelseholdige produkter som pasta, poteter og ris. IKKE sukker, sjokolade, brus, kaker og is.

Årsaken til at du IKKE skal spise sistnevnte, er at du skaper ubalanse i blodukkeret. Det fører til sultfølelese, du spiser mer. I tillegg til fettlagring og vannansamling som en følge av økte glykogenlagre. IKKE lurt !

SusieBlues sa for siden:

Eat-dietten oppfordrer ikke til en hel karbodag (vet ikke om det var slik du mente det, Nille). Men de oppfordrer til et måltid (det siste den dagen) hvor man har mest karbo og minst fett. Som Nille sier, man skal uansett ikke spise/drikke sukker, men såkalt naturlige karbo-kilder som bær, grønnsaker, mel (ikke så mye av dette) etc.

Jeg tror de fleste her inne kan si seg enige i at det ikke er noe godt for kroppen å ha et helt karbomåltid basert på sukker og annen junk. Jeg blir i allefall dårlig.

Min løsning på spørsmålet om hvorvidt man aldri skal unne seg karbomat igjen, er at jeg unner meg det når jeg føler at det passer inn med sosiale sammenhenger. F.eks julebord med jobben (da drikker jeg alkohol), besøk hos venninne som har bakt nydelig kake (da tar jeg et stykke), middag hos svigerforeldre (spiser en kakebit til dessert noen ganger).

Det må kanskje sies at jeg nå ikke trenger å gå ned mer enn et par kilo til, så mitt kosthold er slik jeg planlegger å ha det resten av livet. Jeg kan derfor ikke si noe om hvordan dette vil innvirke på vekten dersom man fortsatt har mye igjen å gå ned.

Problemet til mange jeg kjenner, er at man "unner" seg hele tiden, flere ganger om dagen, spiser feil fordi man kjeder seg, skal forte seg..
Dersom jeg spiser "riktig" hele tiden, så koser jeg meg en gang hver uke eller annenhver uke med noe som bare er godt, men kanskje slett ikke sunt. Det deilige er jo at jeg ikke lenger har noe behov for kjøpe-godteri, men gjerne lager noe hjemme som kos, og da kan jeg jo lage lavkarbo-dessert!!:)

Hjalp dette i det hele tatt? Føler jeg rotet meg litt bort fra spørsmålet..

Nille sa for siden:

Er helt enig ! Flott forklarende innlegg ! :D

xristina sa for siden:

Det var en Skaldeman-tilhenger som fortalte meg at dette skulle/måtte gjøres. Jeg klarer meg fint uten det meste jeg, men har skeiet ut med brød eller ris en gang i uka. Jeg har ingen vekt, så jeg vet ikke om det gir noe utslag der, og andre plager har jeg ikke hatt. Tenkte bare jeg skulle spørre jeg...

Nille sa for siden:

Selvfølgelig må du spørre ! Ellers får du jo ikke svar :)

Det er mange som har laget egne versjoner der ute. Kanskje har de stått stille og så har de gitt f*** g spist alt de kom over. Så løsner det og vekta går nedover igjen. Da er det lett å si at det hjalp med karbedag. Og for noen så funker det sikkert, men som sagt ikke på fast basis. Og praksis viser seg som sagt at det IKKE funker på ketogene dietter, for de som er i ketose og/eller spiser mindre enn 40-50 karber til dagen.

Det var noen som spurte Skaldeman direkte om dette med oppkarbing, hvorpå han svarte: "Jo selvsagt kan du ha en karbedag........ men da går du ikke ned i vekt....." :p I boka står det om utskeielser/sprekker. Og det står absolutt IKKE at du skal, bør eller må. Det står at du bør unngå det, men om du ikke kommer unna så må du spise masse fett og proteiner først, da utskeielser gjør minst skade mot slutten av måltidet. Det samme med vin. Best ETTER maten, ikke før eller til.
Men an sier klart at "best er det så klart om du aldri sprekker". Skaldeman tilhengeren din bør muligens lese boka en gang til ;)

xristina sa for siden:

Eller så bør jeg rett og slett ta den for meg en gang til, og lese nøyere. :-)
Takk for svar i alle fall!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.