< Tilbake til oversikten

Jerntabletter?

1979 sa for siden:

Hei.
Jeg må ta jerntabletter.
Er det noen som kan fortelle med når på døgnet de er best å ta, og til hvilke andre tabletter kan jeg kombinere de med:confused:

1979

Nille sa for siden:

Det er viktig med vitamin C for at jern skal tas opp, det er derfor lurt å ta tilskuddet sammen med C-vitamin tilskudd (normalt ville en anbefale en frukt eller 1 glass juice, men det er ikke helt lavkarbo !)
[font=Comic Sans MS][/font]
Pass på å ikke ta jern sammen med noe som er kalsiumrikt (f.eks melk, ost og yogurt), te eller kaffe – dette vil hindre opptaket.
[font=Comic Sans MS][/font]
:)

Forveten sa for siden:

Da kan jeg tilføye at det kommer an på hvilken jerntype du tar. Hvis du tar såkalt hem-jern (spør på apoteket!), så er absorbansen ikke påvirket av det Nille nevner. Hem-jern er MYE bedre enn uorganisk, så skaff deg det :)

Torkil sa for siden:

Hei
Ikke ta jern sammen med kromtablettene (ketolyse) de vil hemme opptaket av hverandre Ta jerntablettene til lunsj.
Ketolysekuren inneholder mye kjøtt og grønne grønnsaker, så du får jo en del jern den veien.:)
Hvis du tar C-vitamin sammen med jern øker opptaket. C-vitamin kan hemme utslaget på urinstixen på grunn av kjemisk interaksjon. Så ikke bruk ketolysestix så lenge du tar C-vitamin. C-vitamin har ikke noe å si for ketosen og vekttapet for øvrig.

Vennlig Hilsen
Torkil :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.