Innen jul kommer har jeg vært på ketolysekuren i ca. 3 måneder. Men hva skjer da med alle godsakene som er på julaften? Skal jeg bare kose meg og nyyyyte alt den dagen, eller blir det noe skikkelig galt i systemet da?
Jeg går jo ikke på ren ketolysekur men mer Lindberg, MEN den ene dagen i året faller alle hemninger for min del iallfall. Jeg er et utpreget julemenneske og er som en femåring i hele desember. Akkurat den ene dagen i året er målet mitt å ikke tenke kosthold eller helse, den dagen skal jeg kose meg så mye jeg kan. Men kun den dagen, de andre dagene prøver jeg jo å begrense meg så godt jeg kan. Blir nok litt allikevel men på julaften er ernæring (med vilje) så fjent fra min tankegang som det er mulig å komme! Hvis man vet med seg selv at EN dags utskeielser vil ødelegge slik at man ikke klarer å overholde dietten etterpå, bør man kanskje revurdere.
JEg har heldigvis aldri være noe glad i julekaker så der kommer jeg ikke til å møte problemer.
Jeg har heller ikke tenkt noe særlig over hvordan jeg skal gjøre det med julematen. Er jo sukkerkulørte poteter o.l hos oss, og desserten er ris og tyttebær. :rolleyes: Men jeg har opp til vurdering om jeg rett og slett skal "drite" i ketolysen eller om jeg skal kjøre hardt.
I mine øyne så er det jo bare en helt vanlig dag, så hvorfor jeg skal spise så mye rart får jeg liksom ikke til å passe inn.
Jeg aner ikke hva jeg kommer til å gjøre enda, men jeg kan bare ikke i min villeste fantasi skjønne hvordan jeg skal greie å gå gjennom en førjulstid uten clementiner! :eek: Jeg som normalt gjerne kan dytte i meg 2 kg om dagen etter at Cevitaen inntar markedet... :sukk:
Synes at man skal kunne nyte på julaften, men husk at kroppen ikke er vant til masse karbo, så faren for å bli dårlig er stor dersom man bare guffer innpå!
Min planlagte meny er pinnekjøtt, så da blir det en dæsj kålrabistappe attåt, samt pølser og rødkål. Så den er grei - her er det kun poteten som må vike, og det er no biggie.
Når det gjelder dessert og snop, på julaften, og resten av julen, skal jeg lage kake som jeg kan spise (feks ostekake, fedons franske osv) samt konfekt og småkaker (nøttetopper uten sukker, og kokosmakroner uten sukker).
Gjennomførte dette i fjor, og det gikk som en lek! Eneste jeg virkelig savnet var kaldt øl til maten... :rolleyes:
eg har allerede bestemt meg for å gå litt høyere i karbo i jula,
men poteter og sånn klare eg meg uten og skal bake lavkarbo
kaker og sånn.. men jula er spesiell for meg så eg vil kunne unne
meg litt og slippe å tenke over hver lille ting eg putte i munnen...
er jul bare 1gang i året jo :p
Hva middager angår så kommer jeg til å styre unna poteter, men ellers av grønnsaker og sauser kommer jeg ikke til å være så streng med meg selv.
Hva kaker angår, så tenker jeg slikt at jeg heller får skeie ut litt hva alkohol angår så klarer jeg å holde meg vekke fra dem.
Eneste er kransekaka som kanskje vil bli et problem, men der får jeg heller finne frem til en god oppskrift her inne.
Blir nok mer karber enn ellers i året, ja...men, skal ikke fråtse...ser for meg at jeg tar litt komler til pinnekjøttet..eventuelt står over det..men, vil unne meg 1 øl(kjøpe øl med mindre karber i) til maten og litt vin om kvelden.
Julekaker liker jeg ikke,men sjokolade er veldig godt da. Så, kanskje en liiiiten...:)...men, skal være flink i forhold til hvordan jeg ellers har brukt å være...alkohol blir prioritert..ikke for å bli full eller noe, men fordi det smaker godt med litt godt i glasset i godt lag!:D
Hei
Vi har vært innom dette flere gaanger før. Planlegg sprekk i jula, men ikke hiv innpå totalt uhemmet. Kjenn hva de raske karbohydrater gjør med kroppen og velværet ditt. Når du sitter i sofaen, stinn og oppblåst, trøtt og deppa, da kan hele sprekken ha vært en tankevekker for deg og dermed ikke helt bortkastet.
God jul
Torkil :)
De to siste årene har jeg lagd lavkarbogodis. marsipan av fruktose eller splenda, og sara bernhard i tilegg til kokosmakroner. Har vært veldig vellykket... Men jeg er ikke så veldig glad i søte ting, så det er mere slikt som potetgull og popcorn som er mine favoritter. De frister jo ellers i året også...
men samtidig så vil jeg ikke ødelegge jula med å være kvalm og uvell pga at jeg ikke holder meg til den maten jeg tåler... spiser jeg masse snop julaften, blir jeg oppblåst, sur med lavt blodsukker og kvalme første juledag, og det er ikke så hyggelig for familien...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.