< Tilbake til oversikten

Hvorfor er det sånn?

Kokkosbolla sa for siden:

At noen går ned masse med ketolyse mens andre ikke opplever et vekttap de er fornøyd med? Har det noe med utgangsvekt å gjøre? Hormonsammensetning? Er det noen denne kuren fungerer på enn andre?

:)

Lindabtn sa for siden:

Den er jo regnet for dem som har 15 eller mer kilo og ta av (sånn ca)
jo mer å ta av jo fortere går det.
Så kommer det sikert an på hvor sterkt man ønsker det. Om man følger kuren til punkt og prikke vil man nok se fortere resultater enn hvis man lusker til seg litt ekstra karbs innimellom, eller kanskje litt for ofte
Jeg er en av dem :p

Summer sa for siden:

Alle mennesker har forskjellig behov, og det finnes ingen Den o`store ene kur som fungerer på alle. Lavkarbo-kosthold er en retning som inneholder veldig mange forskjellige filosofier, der alle tar sikte på å stabilisere hormonene i kroppen. Hva som skal til for å stabilisere er individuelt, og kommer også til dels an på hvor insulinressistent en er. (Er man veldig insulinressistent, så må man noen ganger beregne lengre tid på å oppnå noen resultater når man går i gang med en ketogen diett, - da får bukspyttkjerten hvile, og det tar litt tid å reversere ressistensen. Men for noen, så vil det at en ikke oppnår noe på en ketogen diett bety det at de enten spiser for lite og/eller feil, eller at deres kropp trives på et nivå med høyere karboinnhold. Hva den enkeltes nivå er, det varierer veldig, og er noe en må prøve seg frem til.

Jeg er ganske begeistret for Atkins sine faser, der man først er i ketose og har luket ut alle ting som kan hindre vektnedgang, for så å gjeninnføre en og en for å se hva som skjer (og finne ut om en har godt av det), og så deretter gradvis øker opp karbene med noen g i uken for å se når en stopper vektnedgangen, og når en går opp. Går en opp, så må man ned igjen et hakk, og da har en funnet sitt eget nivå, der kroppen trives best.

Lollypop! sa for siden:

Jeg aner ikke hvorfor det funker på noen og ikke andre.
Jeg er an av de som har fulgt kuren til punkt og prikke, og som virkelig jobber for det og ønsker denne nedgangen. Alikavell går jeg omentrent ikke ned i det hele tatt. Jeg gikk bittelitt ned, og gikk så litt opp, og litt ned igjenn, og litt opp igjenn.
Etter tre mnd stod jeg på minus 2 kilo...
Ketolyse er nok ikke det rette for meg da, så jeg slutter nå.

Så har jeg en venninne som er like høy som meg og veier ca det samme (hun er 1-2 kilo lettere enn meg). Første uka gikk hun ned to kilo. Andre uke ned to til. Og etter det har hun ruslet ned over en halv kilo i uka. Hun har drukket brus og spist baconcrisp, mistet kilo, og hun er naturlig nok kjempefornøyd.
Sukk. Noen faller det lettere for enn andre. :-)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.