< Tilbake til oversikten

Kjøttdeig ...

Selma sa for siden:

Hvordan er det egentlig med å spise kjøttdeig?? Jeg har fått fullstendig dilla på eggerøre med godt krydret kjøttdeig og fløte. Og spiser det HVER dag til frokost :eek: Er det egentlig så lurt??? I tillegg så er jeg jo tacoman, så da blir det jo litt der også :o

Toyo sa for siden:

Er jo knapt karber og mye fett i kjøttdeig, så det skal være fullt lovlig! Men, om det er ubegrenset mengde vet jeg ikke!

Dadda sa for siden:

nam...det hørtes godt ut! Ikke my karber heller tror jeg...hvordan lager du det?

Selma sa for siden:

"Er jo knapt karber og mye fett i kjøttdeig, så det skal være fullt lovlig! Men, om det er ubegrenset mengde vet jeg ikke!"

Det er det jeg også tenker. Men så mener jeg å ha lest en eller annen plass at deiger og farser blir tilsatt noe gjevning og dermed er det no karbohydrater i. Men er ikke helt sikker.

Iset sa for siden:

Det er ikke potetmel og annen jevning i kjøttdeig, bare i utspedde farser, pølser og lignende. Kjøttdeig er bare kjøtt, fett, salt og vann.

Bee sa for siden:

Kos deg med kjøttdeigen din du! ;)

Selma sa for siden:

Det er kjempegodt!! Bruker å steke opp kjøttdeig som jeg har i kjøleskapet. Krydrer den med litt forskjellig, men det går i hovedsak i hvitløkspulver, bittelitt chili og pepper. Lager eggerøren av to egg, en dæsj fløte, gjerne litt raspet ost i og kjøttdeig (så mye som du ønsker). Det blir veldig saftig og mettende :D Og den går helt fint å spise selv om egg er bortimot det siste jeg har lyst til å spise :)

Selma sa for siden:

Så da kan jeg spise med god samvittighet med andre ord....Puh, lettet :D Hadde vært såååå kjedelig å måtte slutte med det:)

Selma sa for siden:

:klem: :ja:

Dadda sa for siden:

Det må jeg prøve!! Takk Selma:)

Bee sa for siden:

Og da visste jeg endelig hvem du er. :lol:

Morosamt!!;)

Selma sa for siden:

Hihi...avslørt altså? :D Trodde faktisk jeg hadde sendt deg en pm, men da har jeg altså glemt det. Hjernen min er fullstendig i dvale. Tørr snart ikke gå ut døra, da jeg er redd jeg skal glemme hvor jeg bor :o

Bee sa for siden:

HAHA!! Har ikke mottatt noen PM i alle fall. Det med dvalehjerne kjenner jeg til altså. Har hatt den i et par år nå. :p

Selma sa for siden:

Regnet egentlig med at jeg hadde glemt det ja :o Men nå trenger jeg jo ikke det da :D

Bee sa for siden:

Godt det var en liten fugl som hviska i øret mitt igår at du tilbrakte tid her inne. ;)

Selma sa for siden:

Regne med at det er den "kråka" nede i skogen..;) hehe :D

Millsi sa for siden:

MM,det hørtes veeldig godt ut! Må prøves :D

Selma sa for siden:

Veeeeldig godt, og det beste av alt: ENKELT å lage :D

Bee sa for siden:

Hihi...hun med de 4 "barna".

terry sa for siden:

Bruker nesten akkurat det samme jeg også (kjøttdeig i eggerøre) til frokost.
Jeg har fått dilla på Black Boys Tandori Masala krydder. Kan sverge på at det er noe kinamat jeg spiser :p
Kjempegodt og enkel frokost. Har mange andre krydder så det er lett å variere smaken.

Ang. kjøttdeig. Hva holder seg lengst i kjøleskap, Stekt eller rå kjøttdeig?

safran sa for siden:

Fersk kjøttdeig - 3 dager. Stekt - 5 dager. Det betyr at du kan drøye det til ca en uke i kjøleskapet ved å steke den opp.

Selma sa for siden:

I tillegg så er det så mye enklere å steke hele kladasken på en gang og bare ta det man har bruk for etterhvert :D

terry sa for siden:

Smart! At jeg ikke har tenkt på det før.:)
Har brukt å ha en 4-500g kjøttdeig liggende i kjøleskapet å bare tatt det jeg trenger til hvert måltid. Har ofte blitt en slump som lukter dårlig som jeg har kastet.

Kokkosbolla sa for siden:

Dette må jeg prøve. Selvom egg egentlig ikke er høyest på min liste.

:)

Smula sa for siden:

Ja, det er kjempelurt!

Har helt dilla på tacosalat selv og spiser det minst en gang i uka.
Kjøttdeig med eggerøre? Aldri hørt om, men det høres interessant ut.
Hva med å slenge ut en oppskrift?

Selma sa for siden:

Tror jeg har skrevet litt lenger opp i tråden hvordan jeg gjør det....Men bruker 2 egg, en dæsj kremfløte, ferdigstekt kjøttdeig som er krydret med ymse krydder (hvitløkspulver, pepper, chilipulver ol). Kan også ha raspet ost i.

I dag hadde jeg ikke ferdigkrydret kjøttdeig, men hadde rester etter taco. Så jeg brukte tacokjøttdeig i. Det ble litt spesielt, men godt spisende :D

terry sa for siden:

For en enkel frokost bruker jeg:
Steker opp ca 2-3 ss kjøttdeig. Rører ut 1-2 egg med en dæsj matfløte i et glass.
Slår eggerøra over den stekte kjøttdeigen og krydrer med salt og pepper og Black Boys Tandori Masala krydder.
rører alt grundig sammen med stekespaden så det blir eggerøre av det (krydrer kvikt så det ikke blir omelett av det).
Er også greit å ha flere forskjellige krydder for å variere litt.

Godt og enkelt og minimalt med karber. Da kan man heller ha litt flere karber til middag/kvelds.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.