< Tilbake til oversikten

Vanskelig dette

Hjørdis sa for siden:

Jeg har gått på Atkins, gikk ned ti kg, opp igjen 5. Har kjørt Skaldeman, men det blir veldig ekstremt da, så... nå sprekker jeg nesten daglig:mad:. Senest i går med ekte spagettimat, og mye vin til maten pluss en sukkerbombe til dessert. Men, ikke godt, i dag oppblåst, sur, føler meg tung osv.
Har ikke lyst til å gi opp slankinga og tenker kanskje en kur hvor jeg (som egentlig ikke gidder) må telle karber osv. Er blitt en tviler, har jo nå psyket meg på kun å spise mat urfar spiste, masse av Torkilds mat som egentlig er forbudt! Men, tenk å kunne få lov til å drikke lettbrus:p Så tenker jeg, alle de farlige stoffene der da? Er de ikke farlige om jeg følger dene kuren, hmmm? Osv. Du vil vel bare tjene penger på oss du også, Torkild:confused: tenker jeg da;). Tror jeg skal kjøpe boka di og i alle fall lese den. Er jeg mye innepå disse sidene får jeg jo masse støtte av andre dyktige slankere med stort pågangsmot og masse kunnskap. Men vedr det å tjene penger på oss:rolleyes:, jeg abonerer på Care Max fra Care Pharma, styggdyrt! Må vel dekke mitt dagsbehov av vitaminer det vel?

Torkil sa for siden:

Hei
Jeg tror du får velge EN filosofi. Velger du ketolysekuren er det ikke forbudt med kaffi, alkohol og lettbrus. Etter 1-2 uker vil det gå av seg selv og du slutter å telle karbohydrater. Prøv å være konsekvent ( les ikke småsprekker) i 3-4 uker da vil du se at resultatene kommer.
Ketolysekuren koster ca 600 kr (bok stix tabletter) og jeg tjener penger på det ja, men du kan jo spare 249 kr ved å låne boken på biblioteket.
Jeg har lest her at ketolysetilskuddene er de billigste på markedet (mener det var noen som jobbet i helsekost som hadde sjekket)'
Liker du fortsatt ikke tanken på ketolysekuren kan du jo kjøpe et Grete Rhoede kurs for 1890 kr (prisen sist jeg sjekket)
Lykke til
Torkil

Trolljenta sa for siden:

Selvfølgelig vil han tjene penger, og jeg unner han hver krone i salg, for han selger gode produkter som har hjulpet mange.
Det høres ut som du må gå en runde i motivasjonsboksen. Er du villig til å gjøre det som skal til for å gå ned i vekt? Dette er ikke krasst ment.

Nille sa for siden:

Nei, om du ikke gidder er det jo egentlig bare til å slå seg til ro med den vekta du har. Du får ingenting gratis vettu, det krever enn viss innsats fra din side også.
[font=Comic Sans MS][/font]
Hva som er sunt og usunt er det jo forskjellige oppfatninger om.
Hvilke "farlige stoffer" er det egentlig du mener ?
Hva du mener med "masse av Torkils mat som egentlig er forbudt" skjønner jeg heller ikke helt.
Om det er kaffi, alkohol og lettbrus du sikter til så er det kun "tilbehør" som det flott går an å følge kuren uten å drikke. Du MÅ ikke drikke/spise alt fordi om det er lov vet du :rolleyes:
Og å klage på Torkils sine priser (eller AT han tjener noen få kroner på jobben sin) mens du samtidig sier du kjøper Care Max fra Care Pharma, er vel noe motstridende - syns du ikke ?
Uansett. Les boka, lån den gjerne på biblioteket, og bestem deg for om du vil gjøre en innsats for kroppen din og for å føle deg bedre. Velger du ketolysekuren får du, som du også nevner selv, oppfølging, hjelp og støtte av masse folk med kunnskap. Det kan vel knapt sies om Skaldeman... Torkil sitt kosthold er også etter min mening milevis sunnere.:)

Karbosara sa for siden:

Hei, Hjørdis!:)

Vil bare stikke innom og si at det er en lur investering å kjøpe boka til Torkild. Den gir masse god informasjon, og kan kanskje hjelpe deg til å bestemme deg for en måte å slanke deg på. Skjønner at det kan være frustrerende å skulle forandre kostholdet når du i utgangspunktet føler at ingenting virker.:o

Jeg har selv vært der, gikk på Grete Roede i mange år og sverget til denne filosofien, til jeg en dag måtte innrømme at den ikke virket for meg, og fordi jeg sto stille i vekt så lenge, begynte jeg å "jukse" ved å skeie ut mer og mer. Men hadde kuren virket, ville jeg jo vært motivert, og da hadde jeg ikke skeiet ut så mye, tror jeg da:rolleyes:.

Det er kanskje ikke sånn du har det, men jeg opplever at jeg er motivert igjen nå. Har brukt 6mnd på å lese boka og forberede meg mentalt. Kunne ikke starte tidligere pga amming, men da jeg først var kommet så langt at jeg skulle starte, var jeg veldig klar!!!:p

Jeg har ikke vært på kuren lenge ennå, men jeg merker at jeg er innstilt på å gi dette en sjanse.

En ting som kan være litt alvorlig, er jo at hvis vi surrer for mye med å gå ut og inn av ketose, kan kroppen venne seg til det, og slutte å gå ned i vekt, og det er det siste jeg vil. :(.Derfor brukte jeg lang tid på å ta et valg ang kuren, så jeg visste at jeg ikke ville sprekke med en gang.:)
Tar jeg feil her, så tar jeg gjerne korreksjon på det...

Ønsker deg lykke til, og tenker at Boka til Torkil er et godt kjøp.
Ha en fin dag!:D

Hjørdis sa for siden:

Takk til dere for svar, det var deilig å surve litt:(. Var litt deppa:o.
Torkil, jeg unner deg å tjene penger, ikke det, bare at jeg har ett helt "bibliotek" med bøker om slanking, og har kastet lass på lass med "bli slank piller" gjennom årene. Og, Grete Rhoede er ikke noe for meg, jeg er glad i mat:D.
Til Trolljenta, tok det ikke som kritikk , skal gå i motivasjonsboksen akkurat lenge nok til å lese boka, og jeg er kjapp til å lese:).
Nille, jeg tenker på Skaldeman som jeg har satt som filosofi. Ingen oljer, bortsett fra olivenolje er godkjent, all sukkererstatning ,innkl lettbrus, er skadelig, grønnsaker under jorda gjør at du ikke går ned i vekt, frukt er fy,fy. etc.etc. Vet at mange går ned i vekt med det, men jeg er betenkt for min egen del, og da er det vel ikke noen god ide:utenutryk.
Og Karbosara, ja, jeg har vel opplevd litt av det samme, Småsprekker hele tiden,jeg, fordi jeg føler at den filosofien jeg har valgt blir litt gal for meg.
Skal kjøpe boka, jobbe med saken og, jeg skal nyte ALT tilbehøret:D Men fikk ikke svar på om mine eksklusive;) Care Max er gode nok da:).

Nille sa for siden:

Da skal i ta litt Skaldeman-myte og fakta da ? ;)

Presiserer at Skaldeman er journalist som har slanket seg og skrevet en bok om det. Han er ikke ernæringsfysiolog eller lege og har kun skrevet om egne erfaringer. Han mener å "ha sett lyset" og at hans kosthold er det eneste rette for ALLE, - med muligens unntak for kvinner. Han sier at han ikke gir helseråd, en vektreduksjonsråd. Og at om du følger hans anbefalinger gjør det på eget ansvar. Hm. Det var tillitsvekkende.

Men uansett.... De tingene han mener er "skadelig" er ikke unikt for hans diett. Det er likt for alle lavkarbo dietter. Han har ikke funnet opp kruttet, for å si det sånn. Han har bare funnet SIN måte å bruke det på !

Men litt fakta:

• Alle kaldpressede oljer er OK og ikke farlige/skadelige. Skaldeman sier IKKE at alle oljer untatt olivenolje er farlige. Jeg har lest boka hans flere ganger og har iallefall ikke funnet det noe sted. I diskusjoner vi har hatt oppforderer han til å innta naturlig fett. I den sammenheng er vel faktum at kaldpressede oljer faktisk er naturlig fett og sunnere/bedre enn mye at det såkalte "naturlige fettet" som f.eks. animalsk fett. Fett/naturlig fett er derfor heller ikke unikt for Skaldeman. Litt mertvilsomt er vel muligens at han anbefaler mengder majones, en vare som iallefall i norsk produksjon ikke kan garanteres å være fri for transfettsyrer som de fleste er enige om at ikke er sunt. Kaldpressede oljer og naturlig fett anbefales i alle lavkarbo dietter, også Ketolysekuren

• At grønnsaker under jorda gjør at du ikke går ned i vekt, - er riktig - for noen, men på langt nær alle !! Men "tilfeldighetene" vil at ingen lavkarbo dietter anbefaler stort forbruk av rotfrukter. Fordi de ligger høyt i karber og har høy GI. Dette er altså ikke enestående for Skaldeman. Ketolysekuren anbefaler heller ikke rotfrukter.

• At frukt er fy,fy er likt på alle lavkarbo dietter. Den inneholder fruktsukker som skaper ubalanse i blodsukkeret og fører til søtsgug og i verste tilfelle vektoppgang.

• Kunstig søtstoff er omdiskutert og da spesielt Aspartame. Dette er det ingen dietter som direkte anbefaler. De fleste advarer mot overdreven inntak av kunstig søtstoff. Også Ketolysekuren. Kunstig søtstoff i små mengder er ikke bevist skadelig for noen. Men det anbefales altså IKKE fordi det kan skape ubalanse i blodsukkeret og skape søtsug.
    Det finnes INGEN filosofi eller diett som er rett for ALLE. Det er derfor hver og enkelt må finne SIN måte. For å finne SIN måte er det veldig greit å gjøre seg kjent med en filosofi (eller flere) - lære om kosthold og ikke minst sin egen kropp. Og ut fra det finne frem til et unikt kosthold som passer akkurat DEG. Noen trenger å bli holdt i hånda gjennom hele prosessen. Å ha en oppskrift fra A til Å. Så MÅ man lære seg å justere etterhvert som ting viser seg å IKKE funke. Det som funker er det ikke vits å endre på. Men dette har ikke bare med å gjøre hva som er sunt eller usunt - eller farlig/ikke farlig å gjøre. Til slutt ender det opp med et slags vedlikeholdskosthold uansett. Uansett kan ikke Skaldeman påstå at hans diett er sunnere enn Ketolyskuren, for det er den ikke. Men det påstår han da heller ikke. Som sagt "han ikke gir helseråd, men vektreduksjonsråd. Og at om du følger hans anbefalinger gjør det på eget ansvar."

Hva hans tilhengere velger å tro/mene er en annen sak. Men hvorfor er det så få av dem ? Er det fordi dietten er vanskelig (ensidig/kjedelig) å følge i lengden ? Er det mangel på support og støtte. Eller ? Jeg tror det. Vi har mast på ham om å komme hit oftere og bruke lit tid på fansen sin. Jeg håper han finner tid til dette etterhvert. De som tror på ham fortjener det.

Oooops, tjener Skaldeman penger på dietten sin han også, - javisst gjør han det ! De er derfor han ikkehar tid til å svare :rolleyes:

Om det funker for deg på Skaldeman er det flott, og da er det jo bare å fortsette. Det er mange her som har prøvd det og funnet at det funker. Minst like mange har funnet det motsatt. At det IKKE funker. Det er faktisk flere (iallfall her i Norge) som går ned på ketolysekuren enn Skaldeman. Overveldende mange fler. Hvorfor kan man bare spekulere i. Men den ene behøver ikke utelate den andre.

Vi er alle forskjellige og trenger/tåler forskjellig kosthold. Så får vi finne ut hva det er og ta hjelpen fra den vi mener gir oss best hjelp/resultat.:)

SusieBlues sa for siden:

Heisann.
Jeg er enig i at du bør enten velge EN retning/bok eller lese flere og deretter velge. I begynnelsen er jo alt dette så fryktelig ulogisk i forhold til hva vi har lært før. Og avisene sier noe den ene dagen og noe annet den neste dagen.
Jeg tror du tjener på å lese en bok eller to og deretter føle etter hva du "tror" på. Dette er jo ikke en kortvarig kur, det er en livsstilsendring. Etter at du har kommet i gang og forstått hovedprinsippene, blir det mye mye lettere å foreta små endringer for å tilpasse alt dette til ditt liv. Bare ved å lese journaler og tråder her inne, kan du få masse inspirasjon og råd.
Og det med å tjene penger på slanking; siden vi her inne ikke velger å følge statens råd, så må vi hente råd fra andre steder, hos folk som har forsket mye på dette. Disse menneskene må selvfølgelig kunne leve av dette, ellers hadde de jo ikke hatt tid..
Men jeg tror at når man har kjøpt en bok eller et introkurs, så klarer man seg fint på egenhånd etter det. Da ser man bedre logikken i hva man bør spise og ikke spise og trenger ikke spesialvarer. Jeg merker at vi nå kjøper nesten bare basisvarer, lite ferdigmat.

Håper du blir smittet av vår entusiasme for lavkarbo. Vi mener virkelig at det er det sunneste. Jeg anbefaler deg å lese noen artikler på [url]www.matoghelse.no[/url]. Det er gratis og de skriver om mange av de retningene som finnes her inne. Kanskje du da får lyst til å sette deg bedre inn i en av de du finner der. Lykke til!

Hjørdis sa for siden:

Greit med litt Skaldeman-fakta, hva du kan, Nille:), blir imponert jeg, og dette er ikke spydig ment! Men kikk på side 132 , nederst på siden så sier han noe om oljer, mulig jeg tolker feil?
Men synes dere er stygge med meg,da. jeg legger meg jo langflat litt lenger opp her:confused:, Har lest flere filosofier, levd etter Atkins, lest Fedon, lest Bedre uten brød, og det meste andre jeg har kommet over, så prøver å finne meg en vei da. Og jeg vet jo at alle de her tjener penger på det, men det hender vel at dere må få ut litt gruff og:mad: eller er det bare meg:confused:. UNNSKYLD:hylgrine:

SusieBlues sa for siden:

Det var virkelig ikke meningen at du skulle bli lei deg eller de-motivert! Jeg prøvde bare å komme med forslag til hva du kunne gjøre og svare på spørsmål..

Nille sa for siden:

Nederst på side 132 i boka mi står det om "Enkel fremdriftsplan for vektreduksjon". Ikkeno om oljer. Kanskje vi ikke har samme bok ? men nå er ikke Skaldeman noen autoritet på oljer. Og han kan igrunne si hva han vil om oljer uten at jeg engentlig bryr meg så mye om det.

Da stoler jeg faktisk mer på f.eks. Prof. Dag Viljen Polezynski og de ernæringsfysiologer jeg har hatt kontakt med. De tilhører ikke "makteliten" - men står faktisk mer på Skaldemans side i ernæringsdebatten. Derfor overrasker det meg at han kan skrive at alle oljer untatt olivenolje er farlig ? Kanskje han mener at varmpressede oljer er farlig ? Det er iallefall riktig ! ALLE oljer det ikke står extra virgin og/eller kaldpresset på, bør kastes !

Kan du ikke kopiere inn det han skriver - siden jeg ikke finner det i boka mi er det ikke lett å tolke heller.

Det blir helt feil å sammenligne Torkils Ketolysekur og Skaldemans diett. De to har allerede hatt sin diskusjon om hverandres dietter, og dessverre kan jeg ikke si at Skaldemans karakteristikk (les: drittslenging) av andre slankebokforfattere har imponert meg særlig. I kampens hete faller mange ord, men som forfatter av egen slankebok bør en holde seg for god til å slenge dritt om andre. Den saken er ferdig og oppgjort og de ble enige om å være uenige. Mener også at Skaldeman endte opp med å be om unnskyldning, noe som det står respekt av.

Jeg er ikke imot Skaldemans filosofi som sådann. Men jeg er i mot måten den blir tolket på av enkelte. (Ekstremversjoner). Jeg er i mot hans ansvarsfraskrivelse i innledningen i boka og jeg er i mot hans manglende oppfølging og svar på spørsmål hans tilhengerskare har. Nettopp på grunn av manglende oppfølgning, manglende svar på spørsmål/nødvendig presisiering, mister han mange tilhengere. Dette er tatt opp med Skaldeman selv og Jan M. i forlaget Lille Måne som har utgitt boka hans. Uten at det har skjedd noe. Og JA , du har rett - det kommer en del frustrasjon av slikt.

Det var ikke meningen å være slem mot deg og la det gå utover deg altså. Det er jo ikke din skyld. Bare være klar over at han ikke nødvendigvis har den eneste rette løsningen og heller ikke er noe autoritet på alt han uttaler seg så skråsikkert om.

Nå har jeg kjøpt den siste boka hans, den etterlengtede kvinneboka. Så får vi håpe kvinnesynet hans har endret seg etter siste bok ;) Skal bli spennede å lese !

Karbosara sa for siden:

Håper du finner deg til rette her i forumet som jeg har gjort!:4klover:

Har ikke vært så lenge her inne ennå, men jeg opplever at de som er med her er oppriktige og fine folk. De jeg har møtt hittil, i hverfall.

Vær ved godt mot, ikke gi oss opp ennå, da!!!:)

megselv sa for siden:

Vil bre gi en :klem: og ønske deg lykke til!
Akkurat begynt på ketolysedietten selv og er ikke til noe hjelp. Men mislykkede slankeforsøk kan jeg alt om :sukk: Det her virker faktisk som noe jeg kan klare :D
Og ned 2.5 kg de 4 første dagene stopper ikke akkurat motivasjonen, wooohoooo!

Huldr sa for siden:

Applaus til Nille!! Du kan få sagt det, som vanlig! :klem:

Brimstone sa for siden:

Amen to that!!!! :)

Hjørdis sa for siden:

Nederst på side 132 i boka mi står det om "Enkel fremdriftsplan for vektreduksjon". Ikkeno om oljer. Kanskje vi ikke har samme bok ?
Vi har nok ikke det:o. Min bok er pocketutgave, redigert utgave fra 2007 og på side 132 står følgende: "Jeg steker en stor del av maten min, og da bruker jeg stekefett eller en blanding av olivenolje og smør. Jeg har mistro til andre matoljer, inkludert rapsolje". På side 22 står det: "Rapsolje og lignende produkter er moderne oppfnnelser". Og Skaldeman vil jo kun bruke naturlig mat.
Har ikke tid til å lese mer Skaldeman nå, skal få tak i boka til Torkil.
Og til dere alle, jeg gir ikke opp så lett, verken dere eller slankinga. Gleder meg til å ha litt kontakt og å søke råd og trøst blant dere alle:)

Nille sa for siden:

Ah, da skjønner jeg. Dvs. hva han mener. Tolkningen din forstår jeg ikke helt ... Hvor fikk du det fra at det var farlig eller fyfy ? OG at andre ting enn akkurat det han spesifikt nevner er unaturlig og derved skadelig ? Det blir vel å ta det litt for bokstavelig og tillegge herren noe mer meninger og kunnskap enn det han har ?

Men for å gå inn på hva han faktisk har skrevet klart og tydelig:

Skal du steke mat er det flott med en blanding av olivenolje og smør.
Det er helt riktig. Enten det eller kokosolje er faktisk det som er best (tåler varme best uten å ødelegges) og det som anbefales av de fleste. I tillegg har vi klaret smør. Det har de kanskje heller ikke i Sverige, men i Norge er det iallefall slik man gjorde det i "gamle dager".

Generelt sett skal ikke kaldpressede oljer alene brukes til stekning eller varmes for mye opp. Årsaken er TRANSFETT. Transfett er egentlig bare en kjemisk benevning på hva som har skjedd med en fettsyre etter oppvarming eller hydrogenering. Den endrer struktur fra cis-form til trans-form (molekylet vrir seg). Og da er den ødelagt. Hvor mye varme oljen tåler er forskjellig fra olje til olje. Noen har lavt rykepunkt, andre har høyt.

Han har mistro til andre oljer og kaller det moderne oppfinnelser. Det må være i Sverige det da ;) I Norge er det produsert rapsolje lenge før olivenoljen kom til landet. Siden midten på 50-tallet faktisk. Se link. Moderne kan det neppe kalles. (matportalen.no/Saker/1156933382.55 ) Mye raps her, men lite oliven - for å si det sånn. Og han sier som sagt heller ikke at det er farlig, det er din oppfatning - han har bare en mistro ! :rolleyes:

For å gjøre det helt klart, så er alle kaldpressede oljer er like "naturlige" som olivenolje ! Hva som er moderne og naturlig må da bare komme an på hva man er vant til og har hatt tilgjengelig. Ellers ser det nesten ut som det er mangel på kunnskap.

I internasjonale Stavanger var det f.eks. vanlig med oliven- og nøtte-, avocado oljer tidlig på 70-tallet da oljefolka kom. Italienere og franskmenn har satt sitt preg på matstellet i oljebyen og der oljefolket ferdes. Dessverre kom den amerikanske påvirkningen også, - med masse pose/ferdigmat/kakemixer etc. Akkurat den kunne vi klart oss uten.

Da tror jeg vi har oppklart saken - og jeg finner ikke mer å si :) ...akkurat nå.

Flott at du vil lese Torkil sin bok. Den forteller litt mer om vitenskapen bak lavkarbo/ketogen kost og hvorfor det funker.

Du behøver heller ikke å lage ting av bakemikser og søtstoff. Det aller best er jo om du kan klare å holde deg til ren naturlig mat og ikke måtte lage erstatninger før alt man før ville spist med karber i ! Det er DU som bestemmer hva du skal spise. Og ren mat vil alltid være best !:D

Kula sa for siden:

Var det her på lavkarbo.no denne diskusjonen og drittslengingen foregikk?

Nille sa for siden:

Ja, det var det. En del ble i ettertid slettet etter ønske fra deltakerne selv. Og som nevnt ble det bedt om unnskyldning :) Saken ansees som avsluttet.

Kula sa for siden:

Hvis saken ansees som avsluttet, hvorfor tar du den opp igjen da?

Jeg tenker f.eks. på det du skrev: "...og dessverre kan jeg ikke si at Skaldemans karakteristikk (les: drittslenging) av andre slankebokforfattere har imponert meg særlig."

Her beskylder du Skaldeman for å slenge dritt til andre slankebokforfattere, men "beviset" er slettet.

Er saken avsluttet? På ordentlig?

auroraborealis sa for siden:

Hvorfor er denne saken så viktig for deg da?
Når Nille sier den er avsluttet så er den det, det virker jo heller som du prøver å ta den opp igjen.
Det som du referer til her er jo bare en liten setning i et langt innlegg, og ikke et forsøk på ta noe opp på nytt.

Nille sa for siden:

Hva er der du er ute etter egentlig ? Det er jo beundringsverdig at du vil "forsvare" Skaldeman. Men jeg tror nok ikke det er nødvendig.

Det jeg mente med at saken er avsluttet er at diskusjonen mellom bl.a. Torkil og Skaldeman er avsluttet. Jeg skrev også at Skaldeman ba om unnskyldning. Da pleier som regel en sak å være avsluttet for de involverte - ikke ? Jeg nevnte det heller ikke (i en bisetning og en kommentar) for å starte en NY sak. Det var en faktaopplysning. I ettertid ser jeg klart at jeg kunne latt være å ta den med, og hadde jeg ant at noen skulle henge seg opp i en slik bagatell hadde jeg heller latt være.

Kan ikke se hensikten med å linke til såkalte "beviser" - men det finnes på forumet enda. Bl.a. unnskyldningen. Du får søke opp Skaldemans poster her på forumet og lese gjennom dem. Da finner du både "bevisene" og masse info om kostholdet hans som ikke står i boka.

Kula sa for siden:

Hensikten er ikke å forsvare Skaldeman, det er han nok utmerket istand til selv.

Det jeg reagerer på er at du titt og ofte lar det skinne gjennom at du er irritert på Skaldeman. Det kommer stikk og negative kommentarer når anledningen byr seg.

Jeg syns dette er synd når det kommer fra din kant, du er uten tvil dette forumets viktigste bidragsyter. Informasjonen du gir er alltid saklig og begrunnet.

• Unntatt når det gjelder Skaldeman.

Du opplyser f eks i et innlegg at han har få tilhengere. Javel? Hvordan vet du det? Begrenser du referanserammen til antall medlemmer her på forumet som har notert "Skaldeman" i filosofiboksen?

Husk på at det er ikke alle som har et behov kontinuerlig oppfølging eller et forum som dette å støtte seg til når man legger om kostholdet.

Det er flere i min omgangskrets som er blitt inspirert av mine resultater, kjøpt eller lånt boken til Skaldeman og deretter enkelt og greit redusert vekten med flere titalls kilo. Ingen av dem har hørt om dette forumet en gang. Disse menneskene fremkommer ikke i noen statistikk, og setter din skråsikre uttalelse i et underlig lys.

Personlig tror jeg at Skaldeman i løpet av et par år har gjort mer for å bevisstgjøre folk om at det finnes alternativer til de offisielle helserådene enn Atkins, Lutz, Sears, Lindberg og dr Andersen tilsammen.

Men det spiller ingen rolle. Det viktigste er at det finnes pådrivere som kan endre en generell holdning. Det såkalte lavkarbo-miljøet er fremdeles så lite at jeg syns det er viktig å rette skytsen utover, og ikke ha negativt fokus på dialektforskjeller i de ulike lavkarbokostholdsfilosofiene.

Jeg kan forstå at du, som tidlig forsto fordelene med et lavkarbokosthold og har tilegnet deg masse kunnskap i årenes løp kan reagere på en "bajas" som Skaldeman. Han dukker opp og slår fast at han har gjenoppfunnet kruttet. Det unike med Skaldeman er imidlertid hans måte å formidle budskapet på. Noen av oss (meg selv innregnet) trenger tydeligvis en tabloid budskapsform for at vi skal våkne.

Det var dette jeg var ute etter å få frem.

Iset sa for siden:

Hmm når det gjelder tilbakemeldinger fra Skaldeman, så gjelder vel dette i hovedsak DETTE forumet? At han ikke er så aktiv her inne? Men MÅ han være det da? Jeg har mailet mye med ham tidligere og han svarte alltid veldig raskt på mailene og var alltid tilgjengelig for spørsmål. Jeg er sikker på at han er det enda. Jeg har iallfall fått inntrykk av at han svarer på alle mailer han kan, og det så raskt han kan, at han har god kontakt med mange av sine tilhengere på den måten. Jeg ser ikke på det som utpreget negativt at han ikke er så aktiv på et internettforum.

Måtte bare nevne det. Jeg har ikke hatt kontakt med ham på lenge og vet jo ikke hvordan ståa er nå, altså. :)

Forresten må jeg også få tak i kvinneboka, visste ikke at den endelig hadde kommet ut. :D

KrissiFontaine sa for siden:

Så kommer jeg rett inn og skyter fra hofta; Hvis Nille ikke har sansen for Skaldeman, og gir uttrykk for det - så må vel det være helt greitt? Alle står jo for sine egne meninger her og kan uttale seg fritt om hva de synes er bra og ikke? Hvis tilhengere av Skaldeman synes hans måte bør få mer positiv omtale og vil informere mer - så er jo forumet totalt åpent for det og.
Jeg skjønner ikke problemet med at folk har subjektive meninger?

SusieBlues sa for siden:

Jeg må si meg enig med Krissifontaine her; selv om Nille helt åpenbart er en stor ressurs på forumet og er så snill at hun deler både kunnskap og egne meninger med oss "nye", så må vi ikke forlange at hun skal være upartisk eller bare komme med rene fakta. Det er så mange variasjoner og meninger når det gjelder lavkarbo. Jeg synes det er flott at noe kommer med kritiske ting om lavkarbo, da må jeg gå litt i meg selv og tenke over ting. Er jeg enig med denne personen, hvor kommer dette fra, så kan jeg sjekke andre kilder og gjøre meg opp en mening.

Uenighetene er mange, også her inne i forumet og det er FLOTT! Noen sier null søtstoff, noen sier at man ikke skal telle sukkeralkoholer, noen sier at man må.. Selv de såkalte "ekspertene" som har forsket på det, er uenige. Jeg er takknemlig for all uenigheten, for det får meg til å kanskje ville prøve ut forskjellige ting, sjekke andre kilder enn de jeg har lest hittil..

Det de fleste er enige om, er man bør finne seg EN "retning", sette seg inn i den. Så følge med på sin egen kropp, og utvide søket sitt i andre retninger dersom man føler at man kanskje må endre på ting.

Flott at du er kritisk, Nille!

Hjørdis sa for siden:

Hvordan får dere til å sitere uten å ta med hele innlegget???
Så til diskusjonen. Takk, Nille for mange opplysninger, du er kunskapsrik og det er fint å ta til seg. Om jeg skal følge Skaldemans bok så er det mange produkter som er fy,fy! Så, jeg må omstille meg om jeg skal prøve Torkil sin, ikke sant? Man må jo på en måte tro litt på det man velger.

Og når det gjelder andre innlegg her så kjenner jeg flere som har gått ned mye på Skaldeman. Derfor jeg ønsket å prøve det og:D.
Elsker egg og bacon, herlig start, men utover dagen føler jeg at det blir for heftig med alt dette kjøttet. Dette er jo om jeg følger ekstremversjonen hans. Og, det må man jo ikke.
Men jeg har lyst på pizza, Ziggylapper osv. Dette er kunstig (og derved skadelig) mat etter filosofien til Skaldeman, men lov om jeg følger Torkil om jeg har forstått det riktig. Og så en bitte liten skje hjemmelaget blåbærsyltetøy uten sukker??? Hver så snill:o Ja:)?

Kula sa for siden:

Jo, naturligvis! Men da må det vel også være greit for meg å gi uttrykk for hva jeg ikke har sansen for?

Nille sa for siden:

Alt dette ut fra en bisetning i et innlegg som omhandler noe helt annet ??
Vær så snill å ikke trekke det jeg sier ut fra sammenhengen og tillegge meg meninger jeg ikke har. Jeg skriver at han har få tilhengere igjen HER INNE. Og det er på grunnlag av innlegg i forumet og fra PMer i innboksen min fra fortvilte tilhengere som trenger hjelp. De kan ha mange forskjellige ting i "filosofi boksen" sin. Mange av dem har ikke noe, noen har Atkins og noen har Ketolyse. Jees, jeg er da ikke helt teit heller !

Faktum er at han ikke har tatt seg tid til å gi dem den oppfølgingen de trodde de skulle få og som han indikerte skulle komme..... når bare..... Det er flere tråder som er startet med dette temaet. Hvor er Skaldeman..... Det er ikke alle de som IKKE trenger oppfølging og støtte jeg snakker for. De befinner seg ofte ikke på foru i det hele tatt. Jeg snakker for alle de som virkelig trenger støtte og som faller av et kosthold som kanskje hadde funket for dem og som de kan ha godt av,- fordi de ikke får denne støtten. Det er ikke alle som tør å sende mail direkte til forfatteren av boka de har lest !

Alle mine påstander/kommentarer om Skaldeman er saklig begrunnet. Ut fra svar han har kommet med her og diskusjoner jeg og andre har hatt med ham i de årene han har vært medlem. Og når han velger å komme med direkte feilinfo må jeg da for pokker få lov til å protestere ?

JA - jeg har vært kritisk til Skaldeman, i tillegg til ovennevnte:

• fordi han selv er kategorisk og påståelig i sine uttalelser og VAR lite mottakelig for andre meninger og erfaringer. Han har moderert seg noe etter at dette faktum ble påpekt. Det er positivt og det har jeg gitt utrykk for.
  • fordi han i utgangspunktet påstår at han har funnet den eneste måten å gå ned i vekt på. Etter at jeg ga utrykk for at dette ikke er riktig modererte han det ved å si "det ER den eneste rette måten, MEN DEN PASSER IKKE FOR ALLE..."
  • fordi han har tillatt seg å "disse" andre forfattere (leger og ernæringsfolk) som da i følge ham er mindre verdt eller ikke å stole på fordi de hare er ute etter å tjene penger... Og dette UTEN å ha lest bøkene deres ? (det har han selv sagt). Torkil f.eks. hadde som Atkins "solgt sin sjel til djevelen". I den forbindelse svarte jeg "Who died and made you God ? - Kanskje vi skal tenke litt på det alle sammen ? La oss la våre filosofier tale for seg selv og heller "markedsføre" dem/det vi tror på uten å rakke ned på andre som mener noe annet. Dette ba han om unnskylding for og det har jeg også sagt det står respekt av.Jeg har støttet og hjulpet folk på Skaldeman. Og vært i dialog med herren selv når det har vært nødvendig for å gi korrekt svar. Og jeg mener fremdeles at
    kostholdet hans, som han skriver om i boka/bøkene funker for en masse personer, det har jeg aldri påstått at det ikke gjør. Men som sagt, han må akseptere at forskjellige ting passer for forskjellige folk uten å komme med påstander han absolutt ikke har grunnlag for eller kunnskap om. Dette har jeg diskutert direkte med Skaldeman i åpent forum, det er ingen hemmelighet.

Hvorfor tror du han kommer med kvinneboka si da ? I følge ham selv er det fordi mange kvinner ikke klarer å gjennomfløre kostholdet han har gått ned på selv. Dette er IKKE min påstand, men det han selv sier. Han har i den forbindelser brukt kunnskapen han har tilegnet seg fra de (kvinner) det ikke har funket for og på forumet her inne. Han lærer og formidler det videre og det er bra. En egen kvinnebok trengs ! Jeg har bestilt boka hans og venter den dumper ned i postkassa når som helst.

Og da vil jeg kommentere den ut fra mitt erfaringsgrunnlag. Ikke ut fra hva andre mener jeg bør si og mene.

Nille sa for siden:

:ja: spis hjemmelaget blåbærsyltetøy uten sukker du. Det er hverken usunt eller farlig, snarere tvert i mot. Bare ikke spise for mye, prøv deg frem og se hva du/kroppen din tåler !

Lykke til videre -og IKKE være redd for å be om råd. Det er ikke alle tråder som utvikler seg slik som dette (heldigvis) :)

Iset sa for siden:

Slemme folk, nå fikk jeg lyst på blåbærsyltetøy! :snurt:

Nille sa for siden:

:p Det er jo uuuuuuten sukker jo Iset, - og blåbær er jo kjempesunt, det vet du jo alt om - antioksidant dama ! :D

Kanutten sa for siden:

Blåbær sies å være meeeget bra som antitanter mot degenerasjon av øya, eller forkalkning som det også kalles... Liker antitanter jeg :D

Iset sa for siden:

Jammen jeg haaar ikke. :( :hulk:

Hjørdis sa for siden:

Nille, du er en knupp. Dyktig, dyktig:lesebok:og jeg er spent på hva du finner ut av kvikkeboka til Skaldeman. Har ikke tid til å lese den selv, skal jo lese om ketolyse, jeg;). Og Iset, synd du ikke bor på indre østlandet, da, så kunne du fått blåbær av meg. Men er det ikke Nora syltetøy som fører syltetøy uten sukker, tro? Må vel kunne bruke det:).

Nille sa for siden:

Lover å komme med fyldig rapport når jeg har lest den nye boka.
:D

Nora sitt syltetøy er nok for høyt i karber for Ketolyse, men hjemmelaget uten tilsatt sukker er OK :)

Kula sa for siden:

Fri og bevare meg vel, den tanken har ikke falt meg inn.

Jeg innser jo at det har foregått ting jeg ikke har fått med meg, (ulempen ved sensur/sletting?) og at jeg derfor har uttalt meg på noe tynt grunnlag. Det beklager jeg!

Men, jeg har redgjort for mitt syn allerede; jeg syns det er unødvendig å komme med spydigheter og sleivspark i utide, spesielt når det er gamle greier som er "ferdigbehandlet".

Og med det mener jeg selvfølgelig ikke at man ikke skal være kritisk! Det er forskjell på spydigheter og kritikk!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.