< Tilbake til oversikten

Hvor mange g. proteiner pr dag?

Eva sa for siden:

Leser litt forskjellige bøker og har både "Ketolysekuren" og "Ned 10 kg på 10 uker...". Begge bøker er enige om at man i begynnelsen bare skal ha 15-20 g karber pr dag. Den er grei! Men så vil jeg spørre, hvor mange g. med protein er det maximale pr dag, for kvinner/menn i forhold til denne kuren? All maten i disse kurene er jo så guff-guff, så det er fristende å spise for mye (?).

Den ene bok har 3 måltider pr dag, den andre (ketolyse) 4 måltider pr dag. Synes det er lite, og liker å få litt i meg hver 3.-4. time. Derfor hadde det vært fint å vite max antall g. proteiner pr dag, for ikke å spise for mye. Selvom det ikke er noe insulin til å lagre fettet, omdannes jo overskuddsprotein til karbohydrater som jeg har forstått, og så er vi like langt.

Beklager hvis dette står skrevet et sted, men det er omfattende å lete alt igjennom, og hvis noen vet om det, er det jo bare å slenge inn en link.

På forhånd takk og klem fra en som har vært spist "ketosekost" i en uke og har gått ned 3 kg:w00t: (nok mest vann og tarmfyll).:smile:

Nille sa for siden:

Det anbefales alt fra 0.7 til 1.5 gram pr kilo kroppsvekt pr dag. alt etter hvor mye du trener. Moderat bevegelse ca. 1 gram pr kilo kroppsvekt per dag ville jeg anbefalt. Ikke mer enn 30 gr pr måltid.

Eva sa for siden:

Tusen takk for svar Nille, det ble litt mye hoderegning for en hjerne som kun lever av omdannet fett hehe. Håper jeg kan spørre litt igjen.

Jeg veier nå ca 71,5 kg, måler 163 cm, går ca en halv time ++ pr dag, mer mosjon blir det ikke akkurat nå.

Men kan du utfra dette si hvor mange g. protein du vil anbefale på en dag? Vet jeg det, kan jeg jo fordele disse g på antall måltider jeg måtte ønske. Har til nå spist 5 måltider pr dag, og trives med det. :)

Nille sa for siden:

ca. 70-80 gr. protein pr dag :D

Eva sa for siden:

Takk skal du ha Nille. Da kan jeg få laget meg et menyplan.:D

Millsi sa for siden:

Oj,ikke mer? Da spiser jeg waay to much proteiner.. :o

Eva sa for siden:

Ja Millsi, jeg fikk også sjokk da jeg begynte å regne. Sørme ikke mye du kan fråtse der nei.:eek:

Millsi sa for siden:

Nei,var visst ikke det.. Jeg trodde vi kunne spise ganske mye proteiner jeg.. Nå tør jeg nesten ikke spise noe da? For bacon er jo å proteiner? Og til en middag aå er jo en kotelett tyngre enn 80g. HUff..

Eva sa for siden:

Her må man nok tenke fett. Altså finne fettrike produkter. I kveld spiste jeg et kyllinlår. Det var masse sprød og fet skinn på, og så ben jo. :D En kotelett kan jo også være ganske så fettmamorert, så litt håp er det. ;)

Huldr sa for siden:

Nå er det ikke 80 gram protein i en 80-grams kotelett, da :). Det er ca 30 g protein i 100 gram kjøtt tror jeg, avhengig av hva slags kjøtt det er. Med fisk kan man regne mer - 120-150 g fisk = 30 g protein. Egg har 7-9 g protein pr stk.

Eva sa for siden:

Er helt klar over det :p, men det er likevel ikke store mengder pr dag.

Her er en fin liste over proteininnholdet pr 100 g i forskjellige kjøttvarer.
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=13741

Huldr sa for siden:

Ja, det var helst Millsi jeg sa det til ;). Kanskje unødvendig å si, men det er lett å misforstå når man er ny ...

megselv sa for siden:

OMG! Tro om jeg ligger hakket for høyt så mye ost som jeg spiser... Kanskje jeg bare skulle gå og legge den brien tilbake i kjøleskapet igjen... :rulleøyne

Lilly sa for siden:

Det var visst også innlegg av meg ja... :rulleøyne At jeg ikke skal greie å logge andre ut før jeg skriver selv...

Millsi sa for siden:

Ja,der hadde visst jeg misforstått.. Men nå vet jeg jo det.

Jeg har ikke veid noenting enda,og det ser ut som om jeg slipper det :D Er i ketose med fullt utslag på stix,så da har det vel ikke noe å si?

Eva sa for siden:

Ok Frøy, det var jo bra du sa det så!:D

Ja, jeg er også i ketose, mørklilla stix. Vet ikke om det går ann å legge på seg samtidig som man er i ketose... Noen som vet?:rolleyes:

Millsi sa for siden:

Tror ikke det.. Men jeg er som sagt ny :lol:

Selma sa for siden:

Det lurer jeg også på!!!! Har vært i ketose siden dagen etter jeg startet (11. oktober), men føler ikke at det blir noe mindre av meg:confused: "Bare" blitt 4 cm mindre rundt det tykkeste på magen.....

Torkil sa for siden:

Hei
Jeg har fått en PM med bla. følgende innhold:
""Vet ikke om du har sett ovenstående tråd. Har lest boken din igjen, men finner ikke noe om antall proteiner. Er det riktig som Nille skriver, 0,8-1,5 g pr kg kroppvekt? Det blir begrenset inntak.
Men er man i ketose brenner man vel fett. Altså man kan vel ikke være i ketose og legge på seg samtidig??
Hvis du har tid, ville jeg - og sikkert de andre bli kjempeglad for en kommentar fra deg i tråden."

Proteininntaket skal ikke være for stort når man følger ketolysekuren og jeg støtter Nilles anbefalinger. I tråden er det også henvisning til hvor mye protein det egentlig er i forskjellige matvarer, det er jo ikke tale om 80 gram kjøtt pr dag maks, men rent protein uten vann.

Ved stort overskudd av protein vil overskudet nedbrytes til aminosyrer og forbrennes i leveren. Ved forbrenning frigjør hver aminosyre et molekyl glukose (som er ryggraden i alle 22 aminosyrer) og det kan hemme vekttapet.
Ketose er i seg selv ingen garnti for vekttap. Men da det er en dyr forbrenningsmetode som demper sult og gir mye energi, vil det ofte medfører et hyggelig vekttap. Men man kan ikke spise en ubegrenset mengde mat.

Håper det var litt oppklarende.

Torkil:)

Millsi sa for siden:

Nå skal jeg altså spie svinestek. Da kan jeg vel spise ca 400g kjøtt etter mine utregninger ;) Men da kan jeg vel ikke spise mer egg ol i dag da?

Takk for oppklarende svar,Torkil :)

Millsi sa for siden:

Jeg skal altså SPISE ikke spie..

Nille sa for siden:

Håper ikke du alvorlig har tenkt å kjøre i deg 400 gram med svinekjøtt bare fordi du kan ? ;)

Som jeg tidligere har skrevet, så klarer kroppen (ifølge ernæringsfysiologen) ikke å nyttegjøre seg mer enn ca. 30 gram pr time. Å spise 400 gram svinestek (som er dobbelt så mye som anbefalt mengde pr. måltid) vil du før det første få i deg for mye protein enn anbefalt OG kroppen klarer å nyttegjøre seg (ref. Torkils svar hva som skjer med resten) OG du kommer til å bli skikkelig mett, full & tung i magen.

Som også tidligere skrevet, så tåler man mer protein om man trener, - og de som trener skikkelig mye og aktivt styrke hver dag f.eks., spiser rundt 300 gram protein. Men da mye i form av protein pulver (drikk) før (ca- 20-30 gr før og 30-40 gr etter) og etter trening.

Flere som går på ketolysekuren opplever at vekta stagnerer om de siser for mye på en gang eller mer enn anbefalt mengde pr døgn. Det er liksom derfor det er anefalt mengde da. Det er ikke et tall vi tar ut av lufta for moro skyld.....;)

Millsi sa for siden:

Jeg spiste IKKE 400 gram stek..:lol: Jeg veide faktisk,og tok 200 gram på tallerkenen. Men spiste ikke opp alt :p Ble mett,ja.. Jeg har som sagt ikke veid noenting før,så jeg har trodd jeg har spist for masse. Men jeg har altså ikke det :D

Nille sa for siden:

Nei, det pleier som regel å justere seg av seg selv :D

Eva sa for siden:

Tusen takk for svar Torkil!:blomster:

Nå ser det ut som jeg ikke stoler på deg kjære Nille,:D men jeg spurte Torkil i et banalt håp om at han ville si, at akkurat hans kur kunne tillate et par gram mer, men nei.:nei:

Tror det er vanen med å stoppe at for mye i kjeften som er vanskelig å bli kvitt. Man tror ikke det går ann å bli mett av anbefalt meny. I dag har jeg overholdt til punkt og prikke, og er mett som baaare det.:ja:

Sweetflower sa for siden:

Med fare for å spørre litt dumt - men bær over, jeg er ny - hvor er disse anbefalte menyene hen? Må man kjøpe bok? :)

Nille sa for siden:

:) Det tenkte jeg ikke på i det hele tatt Eva.
Dessuten hender det jo av og til at jeg "diskuterer" litt med Torkil. Men stort sett tror jeg nok at vi er ganske så enige. Jeg har jo lest boka (både ny og gammel utgave) noen ganger også da....

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.