Det prøvde jeg meg på i dag. Kjøpte en 2 pk fra Bama som det sto myk og spisemoden på. Puttet oppi reker og majones etter å ha delt den i to.
Makan til griseri da! Den var jo stein hard, så jeg slet med å få biter av den. Resultatet da var jo at reker og majones spratt rundtomkring. Nå har jeg majones nedover genseren min.
Skal den være så hard? Eller var det bare tull at den var myk og spisemoden? Er det noen måte å klemme på den for å sjekke om den er myk? Skal den ha en spesiell farge?
Har skjønt at avokado inneholder mye fett, så tenkte det var en kjekk måte å få i seg både fett og grønt på. Men det var jammen ikke mange bitene jeg greide å få ut av den.
Hehe... Jeg må nå le litt da!;) Du skriver morsomt, selv om det sikkert ikke var så morsomt dette...
Jeg har ikke erfaring med avocado, annet enn at ei på jobb spiste det hver dag før, og hun spiste den som kiwi: Delte den i to og digget innpå med skje. Så den var myyyyk ja!!
Jeg kjøpte her i sommer en slik pakke med 2 store advokado som var spisemodne, og de var bare helt nydelige - passe modne. Det lønner seg imidlertid alltid å trykke litt på dem for å sjekke hvor modne de er. De skal kjennes litt myke utenpå men ikke for myke. Fargen indikerer ikke noe om hvor modne de er.
En annen fin måte å anvende advokado på er å skjære dem i tykke skiver (på langs) og steke dem på pannen, da trenger de ikke være modne. Er de litt harde skreller jeg dem med en potetskreller før jeg deler dem i 2.
Har også opplevd det samme. En umoden avokado er nærmest smakløs. En må kjenne på dem. Men dessverre er det noen som klemmer så hardt at avokadoen blir ødelagt av det når den så skal ligge i flere dager. Og en mørk og stygg avokado er ikke fristende!
Hvis avokadoen er for hard (og den skal være litt myk) kan man dele den i to og la den ligge i romtemperatur en stund. Da blir den mykere. En spisemoden avokado er helt nyyyydelig!!:) Særlig med litt salt på.
man behøver ikke dele dem i to heller. Jeg har testet med en delt (dynket med sitronsaft for at den ikke skal bli brun) og en hel som var like harde og de er like myke etter 2 dager på benken.
Og det går fortere med modningen om de ligger sammen med tomater.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.