< Tilbake til oversikten

Ketolyse og pencilin

Lollypop! sa for siden:

Jeg har bronkitt og dobbeltsidig ørebetennelse, og går derfor på pencilin.
Hvordan er det i forhold til ketolyse?
Mannen min forsøker harnakket å få meg til å drikke varm melk med honning i, og sier at jeg bare får drite i om det ikke er firenelig med kuren akkurat nå. Er man syn så er man syk, eg et normalt (dog lavkarbo) kosthold må da gå greit mens man er syk.
Hva syns dere? Det frister VEEEEELDIG med det melkeglasset da. Halsen verker som fy, og jeg bruker å få god lindring av det.

Eventuelt også halstabeletter. Hvilke er minst dumme dersom jeg ikke klarer å holde meg unna det?

Andre syketips som er kjekke å ha nå?

Toyo sa for siden:

Uff...synes så synd på deg, masse god bedring!:klem:

Eneste råd jeg vil gi:
Fribol sine sukkerfrie urtehalstabletter på apoteket er et godt valg, hvis du ønsker halstabletter!

Nille sa for siden:

Varm melk med honning er en myte ! Varm melk øker slimprpduksjonen. I beste fall er det placebo effekten som kicker inn. Og varmen "bedøver" halsen så det føles bedre.

Om du skal ha noe som lindrer halsen kan jeg anbefale "Kan Jang" piller. De finnes på helsekosten og er kjempegode for halsen. De har hjulpet for meg. Når jeg har vondt i halsen bruker jeg ingefærrot i skiver. Legger et par tre skiver i en kopp og heller varmt vann over. Drikker som "te". Du kan evt. ha sitronskiver oppi for friskere smak.

Jeg har vært litt grumset i halsen i det siste. Snakker stort sett hele dagen. Fikk anbefalt en grønn te fra helsekosten som heter Qing-Xiu tea. Den er sikkert full av koffein, men også antioksidanter. Den gjorde underverker for halsen min. Grønn boks. Verdt et forsøk.

Ellers kan du prøve sukker frie sugetabeletter.

God bedring !
:klem:

Lollypop! sa for siden:

Det er sikkert en kombinasjon av placebo og at varmen bedøver.
Jeg ELSKER det i hvertfall når jeg er syk.
Men jeg spiser naturlig nok en del mindre når jeg er syk, så jeg har litt "å gå på" når det kommer til karbene. Er det veldig "NEINEINEI" å ta en liiiten skje honning i et halvt krus med varm melk da?

Nille sa for siden:

Nei, det burde du vel tåle, - må du så må du ! ;)

Lollypop! sa for siden:

Ja jeg tror jeg gjør det. Det er en så liten utskeielse at jeg ikke regner det som en prekk. Glede seg
Jeg syns det hjelper i hvertfall. :-)
Det er jo litt som en trøst nå som jeg er syk, og ikke noe jeg skal gjøre hver dag. Babyen er syk også, så det er litt slit i heimen nå.

lokkebiff sa for siden:

Penicilin (og nå evt. melk og honning) inneholder jo sukker, så du vil gå ut av ketosen du evt. er i.
Bare så du husker på det, og ikke fortviler over vekt og stix og slikt de neste dagene.

God bedring!

Lollypop! sa for siden:

Oi. Viste ikke at pencilin inneholdt sukker nei. Men det er jo ikke så mange gramene så det får gå bra. Det er jo bare en uke, og medisinen MÅ jeg jo ta. :-)

lokkebiff sa for siden:

Jojo, bevare meg vel: medisinen må du ikke kutte!!

Men bare så du vet om det, i tilfelle det går trått med vekta disse dagene - så du ikke blir fortvilet og tror du gjør noe galt med kostholdet!

Lollypop! sa for siden:

Ja det er kjekt å bli bevistgjordt det. Vekta og jeg er ikke venner fra før av, så det kunne fort blitt en storkrangel ut av dette. :-)

KrissiFontaine sa for siden:

Hei der,

Jeg har vært sykemeldt ei uke nå med vond hals, hoste, feber, snørr og tårer..
Tar aldri penicillin pga. allergi, så det går alltid lang tid før jeg blir frisk.

Men jeg har klart meg gjennom uka med Fribol Hoste/Hals pastiller fra apoteket OG Yogi Tea: Sweet Chili. Den inneholder lakrisrot og har en sterk peppersmak som hjelper godt på halsen. Anbefales absolutt!

Tidligere når jeg har hatt sår hals har jeg tatt en teskje honning med masse chilikrydder på. Det er desidert noe som hjelper for å løsne opp i systemet. Men Fribol pastillene (sterke) og teen har hatt lignende effekt.

Krissi

Lollypop! sa for siden:

Så kjekt. Det skal prøves. Takk. :)

Bee sa for siden:

Det eneste jeg vil be deg om er å lytte til kroppen din mens du er syk. Den siser klart i fra om hva den trenger.

Ellers vil jeg anbefale deg Prosan halstabletter fra helsekost. De finnes både med og uten sukker, og inneholder propolis som er naturens egen antibiotika.
Prosan finnes som hostesaft også med forskjellige styrker. Smaker KJEMPEGODT i tillegg til at den er svært effektiv. Den innehoder sukker da, men det syns jeg ikke man skal tenke på når det gjelder å bli frisk igjen.

God bedring Lolly! :klem:

Lollypop! sa for siden:

Tusen takk for gode hilsner. Jeg har bestemt meg for å kjøre generell lavkarbo frem til jeg er frisk, istedet for Ketolyse.
Jeg får jo i meg litt sukker i medisinen, hostesafte, pluss at jeg har veeeeldig lyst på et lite glass varm melk hver dag.
Prakker jeg på med like mye fett da, så tror jeg dette går gal vei.
Jeg håper jeg tar riktig avgjørelse nå. KEtose er jeg ikke i lenger alikavell så. Tar opp ketolyse igjen når jeg er frisk. :-)

Bee sa for siden:

Good for you Lollypop!
Fortsatt god bedring til både deg og babyen. :klem:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.