< Tilbake til oversikten

Hvor viktig er det med hviledager mellom styrketreningsøkter?

nalana sa for siden:

Begynte å trene styrke/kondisjon for 6 - 7 uker siden. Har som mål å trene 3 - 4 ganger i uken, og helst annenhver gang. Bruker 1 time tilsammen hver gang.
Det jeg er litt usikker på er om det er veldig dumt at det ofte blir 2 dager etter hverandre i stedet for annenhver dag, og noen ganger blir det kanskje 5 ganger i uken, fordi jeg har flere treningspartnere som trener til forskjellige tider.
Har jo ofte hørt at det er best å la musklene hvile en dag imellom, så jeg har det som mål, men er i tvil om hvor negativt det egentlig er de gangene jeg ikke får hviledag imellom.
Ligger på ca 70% i intensitet mesteparten av tiden, hvis det har noe å si for dette spørsmålet. Trives veldig godt med denne formen for trening, så hvis jeg var sikker på at det ikke var skadelig eller negativt, så skulle jeg gjerne trent 5 ganger i uka.
Her er en link som viser hva slags trening jeg snakker om:

www.sirkeltrening.no/

Nille sa for siden:

Du behøver ikke ha hviledager mellom styrkereningsdager om du trener forskjellige muskelgrupper annenhver dag f.eks. Snakk med de på treningssenteret om dette. De kan vise deg hvordan du skal gjøre for å ikke belaste de samme musklene. Da jeg trenge aktivt trente jeg f.eks. med fokus på overkropp en dag og fokus på underkropp en annen dag. I tillegg er det jo viktig med aerobisk/kondisjons trening innomellom. Får ikke mye kondis av vekter !

Grunnen til at du skal hvile er at muskelfiberne (som i realiteten slites og ødelegge når du trener) skal få restituere seg. Det er iallefall hva MIN trener har forklart meg.

nalana sa for siden:

Ok, ja da høres det jo egentlig ganske viktig ut å enten holde seg til annenhver dag eller trene forskjellige muskelgrupper de gangene det blir to dager etter hverandre. Kan bli litt kronglete siden det er sirkeltrening jeg trener, men får finne ut når det er minst folk slik at jeg ikke går så i veien.

Begod sa for siden:

Gjør det enkelt, tren som vanlig, men max 4 ganger i uka. 2 dager trening -1 dag hvile - 2 dager trening og så 2 dager hvile burde gå greit. Da de maskinene ikke har negativ motstand vil belastningen være mye mindre enn ved vanlig styrketrening. Lytt til kroppen din og se om dette funker, hver oppmerksom på at å trene mer ikke nødvendigvis gir bedre resultater.

Robyn sa for siden:

Jeg hadde samme problem og måtte dele opp i to programmer.

Beskjeden jeg fikk var at treningen var helt bortkastet om man trente samme muskelgruppen to dager etter hverandre og at jeg i teorien kunne la være å trene den ene dagen i stedet. Det ville faktisk være bedre. :eek:

Å trene samme program 3-4 ganger i uken er også i overkant selv om du får en hviledag i mellom.

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller fått satt opp to program som du kan variere mellom.
På den måten får du også med flere øvelser og muskler. :)

nalana sa for siden:

Min trening er styrke og kondisjon i sirkel, og da må man følge sirkelen ellers blir det bare surr for de andre. Se link.
Har bestemt meg for å satse på å få til mandag, onsdag og fredag. De gangene jeg vet det blir ekstra treningsdager, så skal jeg trene når jeg vet det er lite folk og dele opp sirkelen i oppe- og nedekropp-apparater. Skal nok få til det uten å forstyrre de andre ved å være dobbelt så lenge på et apparat når jeg shar tenkt å hoppe over neste.
Det skal nok gå fint. :D
Takk for hjelpen alle sammen. Alle innleggene deres tilsammen hjalp meg med å komme til en konklusjon.:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.