Titti sa for siden:
Noen som har en god oppskrift å anbefale? :sikle:
Skal ha skalldyraften til helgen og tenkte å servere noe godt til dessert som jeg også kan smake på :ja:
Titti sa for siden:
Noen som har en god oppskrift å anbefale? :sikle:
Skal ha skalldyraften til helgen og tenkte å servere noe godt til dessert som jeg også kan smake på :ja:
Gerd sa for siden:
Denne syns jeg er god :)
Ziggys nøttebunn med smørkrem
[font='Comic Sans MS'][/font]
Bunn[color=black][/color]5 stk eggehviter[color=black][/color]4 stix(ts) Splenda
250 gr mandler[color=black][/color]Solkrem[color=black][/color]5 stk eggeplommer[color=black][/color]1,0 dl kremfløte[color=black][/color]3stix(ts)Splenda,
100 gr smør, ev. 50 gram viss du ikke er så glad i smørsmaken[color=black][/color] 5-10 dråper vaniljeessens etter smak[color=black][/color]Pynt[color=black][/color]Ristede mandelspon og/eller sjokoladestriper[color=black][/color]Fremgangsmåte[color=black][/color]1. Mal mandlene i en mandelkvern, eller sammen med søtningsmiddel i en foodprosessor eller blender. Stivpisk eggehvitene, og vend dem forsiktig inn i mandelblandingen med en slikkepott. Vend det sammen i maks 1 minutt, ellers vil eggehvitene falle helt sammen. [color=black][/color]2. Smør en springform på f.eks. 24 cm, legg evt bakepapir i bunnen, og fyll den med mandelrøra. Stekes ved 160 grader i ca 30-35 minutter på nederste rille. Avkjøl.[color=black][/color]3. Rør sammen plommene, fløte, søtningsmiddel og vaniljeessens i en kjele. Varm det opp over svak varme, og rør hele tiden til fløten og eggeplommene tykner. Ta kjelen av plata, og rør smøret i terninger inn i kremen. Rør kremen til den blir jevn og glatt. Avkjøl.[color=black][/color]4. Ha smørkremen over mandelbunnen i springformen, og glatt det utover. Pyntes med mandelspon, som du gjerne kan riste i en tørr panne til de er gylne. eller sjokoladestriper laget med litt smeltet 70% sjokolade.[color=black][/color]Oppbevares kaldt. Kan også fryses.[color=black][/color][color=blue][/color][color=black][/color] Totalt karber denne oppskrifta blir ca 33
Titti sa for siden:
Takk for oppskrift, Gerd :klem: Blir dette noe ala sånn kake med gul krem...hva heter det igjen....tenker mens jeg skriver, hehe. Suksessterte?
Gerd sa for siden:
Ja gul krem... Er ikke sikker på navnet :o
Begynte å tenke på om den bunnen kan være god til ostekake???:rolleyes:
Titti sa for siden:
Prøvde meg på denne en gang, men dreit meg ut med den gule kremen, den ble helt rennende. Tror jeg hadde smøret oppi med en gang...eller noe sånt :lol:
Sikkert god til oste eller fromage kake også :ja:
Gerd sa for siden:
Lagde den til 17. mai, og syns den var veldig god.... Siden har ikke jeg baka kake :p
Skal vel avkjøles litt før smøret has i, tror jeg...:D
Tror jammen jeg skal prøve å bruke den til ostekake... (Sier jeg som sitter her og er søtsjuk :o)
Titti sa for siden:
Dette så også digg ut : forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1819
Gerd sa for siden:
ÅÅÅÅÅÅ JA!!! :sikle: Den skal prøves!!!! ;)
Distrea sa for siden:
åååå ja.... At jeg ikke har sett den FØR! :rolleyes:
Tuppen sa for siden:
:sikle: den såg nyydelig ut!!!
Titti sa for siden:
Dette serverte jeg i helgen:
1 Lavkcalori fruktcoctail (heistad), 3 bananer, en halv boks ananas, to appelsiner.
2 bokser med Sans Vaniljeis.
Hakkede nøtter og rapset sjokolade.
Hell av saften på fruktcoctailen. Hakk opp frukten og bland sammen.
Legg først et lag med is i en glassbolle, ha frukten over og så et nytt lag med is.
Heller over saften fra fruktcoctailen og pynt med raspet sjokolade og nøtter.
Nam nam :sikle:
Nille sa for siden:
har dere lov å spise alt dette på Eurodiett ? :eek:
Det er jo rene høykarbo nytelsen jo !
Tuppen sa for siden:
reagerte litt her jeg også....
Enid sa for siden:
Hehe, nei det eneste vi har lov å spise på ED av dette er Heistad fruktcoctail, 150 gram pr dag, eller 1 appelsin.
Titti sa for siden:
Nei, nei, dette er selvfølgelig ikke Eurodiett, sier seg vel selv :rolleyes:
Men det er en Lindberg dessert og oppskriften er beregnet til 8-10 porsjoner.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.