< Tilbake til oversikten

Hva er egentlig forskjellen? (oljespørsmål)

MorStine sa for siden:

Ja, jeg skal i løpet av en mnd avvikle ketolysekuren og gå over til fedon. Innfører litt etter litt karber, men ikke riktig enda, føler meg ikke klar til å slutte på ketolyse riktig enda. Kan gå på den ut november, så jeg har enda litt tid igjen. Funnet ut at jeg vil ned enda ett par-tre kilo... Kanskje.

Men det jeg lurer på da, jeg har jo ikke brukt så mye oljer mens jeg har vært på kuren, stortsett gått i meierismør. Men jeg har hatt enn flaske med Odelia rapsolje stående siden i sommer, nå er den tom, og fytti grisen så dyr den er?! Og nå som jeg skal steke i rapsolje ol så vil det jo gå mye mer av det. Så da jeg var på Kiwi i helga og skulle kjøpe olje så jeg at Eldorado rapsolje koster 12 kr for en liter og Odelia koster over 60. Hva er egentlig forskjellen? Vat at Odelia finnes i en olje som er egnet til steking og en som ikke er det, men som er til salater og dressinger ol. Men jeg skjønner ikke hva som er den sotre forksjellen, hva som gjør den SÅ dyr og den andre SÅ billig...

Trolljenta sa for siden:

Forskjellen er at odelia er kaldpresset.
Bruk bare kaldpressede oljer.

Lindabtn sa for siden:

På kiwi har de BILLIG kaldpresset rapsolje. Den koster bare mellom 20-30 kroner eller noe sånt. Den kjøper alltid jeg. Det eneste jeg har erfaring med er at billige oljer spruter litt mer enn dyre. Men tror ikke det er så veldig stor forskjell, bare den er kaldpresset

MorStine sa for siden:

Aha, da må jeg se, jeg kjøpte nemlig den billige... Hvorfor må den være kaldpresset egentlig? Husker ikke det lenger, husker at det var det olivenolje skulle være, men ikke hvorfor...

safran sa for siden:

Fordi det er det som er sunnest. Velger du noe annet enn kaldpresset (helst extra virgin), så får du et produkt basert på restene av de kaldpressede, varmet opp sånn at de skal få ut siste rest av olje.

Og vær obs på at enkelte av rapsoljene smaker og lukter kattepiss. Det gjør ikke Odelia sin.

MorStine sa for siden:

Oki, min er raffinert, så da har jeg bomma. Da vet jeg det til neste gang;) Da kjøper jeg Odelia igen. Men nå hadde de bare den til steking, ikke den andre... Får dra til en bedre butikk...

Trolljenta sa for siden:

Da ville jeg kastet den og kjøpt en ny.
Gjør et søk på transfett her inne, så finner du mer info.

MorStine sa for siden:

Har lest masse om det... Tja... Får se hva jeg gjør med den da...

Nille sa for siden:

Forskjellen ? Forskjellen er pris og kvalitet. Dette henger nøye sammen når det gjelder oljer. Det finnes ikke mange billige oljer som smaker godt. Men det er jo som alltid "smak og behag"....

Du får stort sett hva du betaler for. Du kan bruke extra virgin til steking, men bare på lav varme. Det skal ikke ryke av den.

Jeg har "funnet" Oliviero butikken med sine oljer og er storfornøyd med dem. De er ikke ille dyre heller. De jeg liker best fra den butikken:

Som allround olje bruker jeg Huile d´Olive som er kaldpresset extra virgin fra Hellas (Matinea & Avia). Denne kan brukes til steking på svak varme enten alene eller 50/50 med meierismør. Nøytral og mild smak. Om jeg ikke har MCT bruker jeg den i smoothies. Til salat bruker jeg den over som basis om jeg lager urteolje(r) eller hvitløksolje.

Men Olivieri sin basilikum olje er virkelig god. De har også en sitronolje som er fantastisk til fisk. For ikke å glemme trøffeloljen som er knallgod til eggeretter.

Til steking bruke jeg enten meierismør alene eller Cocosa Pure alene - eller 50/50 av hver, - eller olivenoljen over. Men jeg har også funnet ut at et firma som heter Olivado har en veldig god avocado olje. Den tåler litt høyere temperatur enn andre oljer (utenom kokosolje).

Smaken er som baken sies det. Husker et innlegg fra MHM ang en test på oljer. Og så fant jeg det pinadø og ! Her er det mye nyttig info:

Og hvorfor kaldpresset ? Igjen har MHM - Fedoneksperten vår - perfekt svar :

Janis sa for siden:

Hvordan er Vita hjertegod rapsolje? Den har jeg kjøpt nå

Trolljenta sa for siden:

Hvis ikke du har bestemt deg for å kaste den, så har du ikke lest nok mener jeg.
Synes det er dumt at Torkil ikke skriver noe om dette i boken sin.

Trolljenta sa for siden:

Nille: Hvor kjøper du den avocado-oljen?

MorStine sa for siden:

Joda, jeg har lest nok, er skremt... Så den er borte fra benken nå! Men er den skadelig å bruke kaldt også eller er det bare når den er varmet opp at dette transfettet er skummelt?

Mange gode tips fra Nille, dessverre bor vi på landet og har ikke den tilgangen på rette oljer:(

Men da skal jeg kjøpe Odelia i morgen den dag. Foreløpig har jeg bare en liten skvett over salaten, steker jo i smør.

Nille sa for siden:

Fettet i varmpressede oljer er allerede varmet opp og ødelagt. Transfett. Det er ulovlig å selge slike i mange land.

Pleide å kjøpe den på Helgø i Stavanger. Sist kjøpte jeg den på Ultra.
Denne er det jeg bruker: www.olivado.com

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.