Jeg var på helsekosten i dag for å kjøpe Kal Stevia Pulver ekstrakt, men de sa at den hadde gått ut av produksjon. De anbefalte noe som het BjørkeSøt, pga at den ikke skulle forandre blodsukkeret. Så jeg gikk rett på og kjøpte en boks, men nå da jeg kom hjem og tittet nærmere så ser jeg at den har 99,8g karbohydrater. Det syns jeg var litt volsomt. Noen som har kjenskap til dette søtningsstoffet.
Så hvilke søtningsstoffer burte jeg bruke, og som helst smaker mest like vanlig sukker?
KAL stevia er nok ikke ute av produksjon, men tatt ut av forretningens/kjedens sortement. Årsaken er at Mattilsynet støtter seg på EU's vitenskapelige råd som har lest noe forskning som viser at stoffet visst kan ha negativ virkning på menns forplantningsevne, og en annen forskning som sier at stoffet kan gi avfallstoff som er vanskelig for kroppen å bryte ned... EU har forbudt stevia, og dermed innretter Norge seg etter det.
Til første punkt sier jeg: Prevensjon? :snill:
Andre punkt: Vanskelig å bryte ned? Hva med syntetiske stoffer da? Det erke mulig å bryte dem ned... :geip:
BjørkeSøt? Hva annet står det på etiketten? Hva er det laget av? :)
Jeg vet NutriSweet har 99,8g karbohydrater, men disse skal være av en type som ikke taes opp... :)
BjørkeSøt xylitol er en naturlig sukker-erstatning til kaffe og te, kalde drikker, baking og matlaging. Det frigjør karbohydrater langsomt og egner seg derfor for diabetikere og slankere på lav-karbohydrat dietter. Gir ikke hull i tennene slik sukker gjør.
40% færre kalorier enn sukker
75% mindre karbohydrater enn sukker
100% naturlig - ingen farlige kjemiske stoffer som i mange søtningsmidler
I motsetning til sukker og andre søtnings- midler er BjørkeSøt basisk (ikke syredannende) i munnen og forsterker tennene og tann- emaljen i stedet for å skade dem
Forbrennes langsomt i kroppen (lav glykemisk index)
Skaper ikke store svingninger i blod- sukker og insulinnivå slik sukker gjør
Er som sendt fra himmelen for diabetikere og slankere
Produktet er altså ikke egnet for Atkins Induksjon... ;)
gjør det søte liv sunnere
[left]BjørkeSøt xylitol er en naturlig sukker-erstatning til kaffe og te, kalde drikker, baking og matlaging. Det frigjør karbohydrater langsomt og egner seg derfor for diabetikere og slankere på lav-karbohydrat dietter. Gir ikke hull i tennene slik sukker gjør. [/left]
Hva er BjørkeSøt xylitol? BjørkeSøt xylitol smaker som sukker og kan brukes som sukkererstatning i kaffe og te, kalde drikker, baking og matlaging. Men så opphører likheten. Den har ikke de skadelige virkningene sukker har for tenner, blodsukker og kaloriinntak.
BjørkeSøt er naturlig BjørkeSøt xylitol er en naturlig substans som finnes i fiberrike grønnsaker, frukt og løvtrær som blant annet bjørk. Det fins dessuten i kroppen hvor vi produserer opp til 15 gram daglig i det normale stoffskiftet. De fleste søtningsmiddel på markedet er derimot fulle av kjemiske stoffer med ukjente og farlige virkninger for kroppen. Hold deg heller til det naturlige og ufarlige og bruk BjørkeSøt xylitol.
BjørkeSøt xylitol har i årtier
vært brukt i Russland som et søtningsmiddel for diabetikere. I Japan har det praktisk talt vært ukjent inntil for noen få går siden. I dag kjøper japanere xylitol-søtende produkter for over 3 milliarder kroner årlig.
BjørkeSøt styrker munnhygienen BjørkeSøt xylitol motvirker hull i tennene, i motsetning til sukker. BjørkeSøt xylitol har også lav glykemisk index (7, mens sukker ligger på hele 100) og har dermed minimal innvirkning på blodsukker- og insulinnivået. Det er en langsom og sikker energitilførsel. Med BjørkeSøt xylitol trenger du ikke lenger å nekte deg søte fristelser. Det må være søt musikk i de flestes ører.
[font=Arial][size=1][color=#244b53]Referanser:
American Diabetes Association, Clinical practice Recommendations, Diabetes Care Supplement 1, 1996. Bar A, “Caries prevention with xylitol, a review of the scientific evidence”, World Review of Nutrition and Diabetes (55) 1988, s. 1-27.[/color][/size][/font] [left]BjørkeSøt kan kjøpes i mange helsekostforretninger, eller direkte fra Pharmax
Nammenam. Kjøpte Bjørkesøt i helsekosten i går (69 kr) og hadde det i kaffien i morges, kanskje ikke mer enn en 1/8 strøken teskje, men du verden så søtt dette ble (men kan selvfølgelig også være fordi jeg ikke har spist rent sukker på to måneder)..anbefales!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.