Jeg er redd jeg ikke får i meg nok karb. noen ganger. Når jeg er på jobb, spiser jeg i en svær kantine, og har ikke alltid de riktige grønnsakene å velge i, selv om matutvalget ellers er veldig bra.
Jeg får heller ikke veiet maten min da. Alt skjer på feelingen.
Har heldigvis straks friuke, og får kontrollert maten bedre.
Men hva har det å si om man spiser for lite karb noen dager?
Mister man bare muskelmasse, eller kan det skje andre fryktelige ting også?
(jada, det står sikkert om det i boka, men den glemte jeg igjen hjemme...)
Det er ikke så farlig viss det ikke skjer for ofte :)
Viss du føler at du får i deg for lite en dag, så ta å spis litt blomkål/brokkoli eller en liten salat på kvelden :ja:
Du mister nok ikke muskelmasse, men fettforbrenninga kan gå litt saktere (mener jeg)
Jeg tror dette er litt vanskelig å svare på, siden det vil variere fra person til person. Jeg har lest at noen får stopp i vektnedgangen når de spiser for lite karber, mens andre må ned på minimum inntak for å kunne gå ned.
Noen blir dårlig når de får for lite karber; hodepine, slapp og uvel. Du må nesten se hvordan det fungerer for deg. Hvis du blir dårlig, bør du kanskje spe på med litt ekstra karber fra andre kilder enn grønnsaker (hvis de ikke har det). Hvis du klarer deg fint gjennom uka uten, så hadde jeg ikke tatt det så nøye.
Altså hold et øye med hvordan du føler deg, hvis det føles greitt - hadde jeg ikke brydd meg. Så kan du ta opp din vanlige matrutine når du kommer hjem.
Jeg blir svimmel deluxe hvis jeg får for lite karber. Får skikkelig ekkelt tunnellsyn og uvel.. Da spiser jeg noen tomater i full fart eller en bit knekkebrød bare for å få opp karbnivået.
Muligheter for å pakke litt rå broccoli og blomkål i en plasboks og litt rømmedip i en annen?? 5 min å spise og så får du i det sunne karber/fiber... Kjempegodt syns jeg..
Jeg blir også svimmel når jeg ikke får i meg nok karber. Merker det veldig godt.
Følger man ketolysekuren UTEN varierte grønnsaker og blandet salat vil kolesterolet stige og bli mer ugunstig i fordfeling mellom godt og dårlig kolesterol. I en uke eller to har det ikke betydning men i 6 måneder er det ikke bra.
OGketose krever tilstedeværesle av vitaminer og mineralene som finnes i grønnsakene. flere stopper opp i vekttapet når de kutter ned på det grønne.
Takker igjen for tips, men det er ikke så enkelt å pakke grønnsaker for en uke av gangen, det er nemlig slik jeg jobber. En uke på, en uke av. Sånn ca. Og da er jeg ikke hjemme i mellomtiden, og heller ikke nær butikker.
Skjønner dette kan gi spesielle utfordringer.. Lykke til i værtfall, ordner seg sikkert!!!:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.