Esselte sa for siden:
Er det noen som vet noe om denne sykdommen kombinert med å følge ketolysekuren?
:)
Esselte sa for siden:
Er det noen som vet noe om denne sykdommen kombinert med å følge ketolysekuren?
Morradi sa for siden:
Mener å huske å lese i boka at kolestrolet går ned når man går på ketolyse kuren :confused: men hvorfor husker jeg ikke. men hvis du går på medisiner går jo sikkert det bra, men for å være helt sikker tror jeg ville ha hørt med fastlegen eller Torkil selv :)
Torkil sa for siden:
Hei
Jeg tror jeg har svart deg på E-post, men altså: ketlysekuren er for normalt friske. Selv om kolesterolet går ned på ketolysekuren er det ikke tilrådelig å følge denne kuren når du har FH. Årsaken er ikke at det er farlig, men at det ikke er bevist å være ufarlig. Håper du ser forskjellen.
Vennlig Hilsen Torkil :)
Esselte sa for siden:
Så du råder meg altså til å slutte ! Jeg har gått på kuren i 2 mnd og gått ned 10 kg, skulle gjerne ha gått ned 10 til......
Millsi sa for siden:
Mannan min har FH,og er anbefalt og ikke begynne på denne kuren..
Torkil sa for siden:
Hei
Siden du spør!, så ja.
Alternativt må du sjekke fastende kolesterol og de øvrige blodfetter og sjekke at de ikke er blitt verre. ( de er sannsynligvis blitt bedre).
Vennlig Hilsen
Torkil
Kanutten sa for siden:
NÅR vet man om man har familiær hyperkolesterolemi (vanskelig ord!! :eek:) ?
Nille sa for siden:
Hm..... om det har funket bra uten problem i to mnd og minus 10 kilo ser jeg ikke helt at det skal funke så mye dårligere i noen måneder til. Så lenge man er under legekontroll og ser at det ikke stiger ytterligere ? En forutsetning er da også at øvrige blodfetter etc. er OK ?
Selv har jeg ikke kjent det noen steder at jeg har FH. Prøvene sier en ting mens kroppen min sier noe annet. Nå er det vanlig for min kropp at symptomer og blodprøver ikke passer i hop, men legen min (ny fastlege)har godkjent kostholdet mitt (riktignok Atkins, men tilnærmet likt ketolyse bare at jeg ligger noe høyere i karber) og har valgt å ikke medisinere meg fordi andre blodverdier som har innvirkning/noe å bety for dette er perfekte og jeg ikke er i faresonen for kolesterolrelaterte sykdommer. Men jeg testes 3 ganger pr år for å sjekke at alt er OK.
Alternativt ville jeg ha rådet til å spise litt mer karbohydrater enn Ketolysekuren tillater, men fremdles holde seg til de rette matvarene. Automatisk lavkarbo allikvel, men noe nærmere Fedon kost.
Og så vidt jeg vet er det ingen som har fått lavere kolesterol av å spise sukker, raffinert hvitt mel, pasta, ris og poteter vel ?
Millsi sa for siden:
Gentest ;)
Kanutten sa for siden:
Er som snytt utav far min da... :o Det jeg heller tenkte på var NOEN må jo begynne med dette høye kolesterolet, hva om jeg er den første???
Mamma og pappa har flott kolesterol, men jeg kan jo kanskje ha startet noe, for jeg må bare innrømme at jeg har IKKE berget kolesterolet slik jeg hadde håpet ved lavkarbo...
Millsi sa for siden:
Nei,dette er en genfeil som er arvelig! Hopper den over noen kan heller ikke ungene dems igjen få det. Mannen min fikk det,faren hans har det og halvparten av søskene. Om ungene våre har det vet vi ikke enda..
Kanutten sa for siden:
Så hvis mamma og pappa er helt ok i genveien er det ikke fare for meg heller!! Så da skyldes mitt litt høye kolesterol andre ting og kan trygt fortsette på ketolyse!!! Jippi!!! :p
Millsi sa for siden:
jepp :D Har de testet seg da? Så du vet?
Kanutten sa for siden:
Nope, men de går på medisiner og høyt kolesterol ER jo høyt uansett medisin eller ei hvis det er arvelig??
Nille sa for siden:
Nei, det er ikke høyt uansett medisin eller ei om det er arvelig. Om det er arvelig eller ikke så vil medisiner (statiner) føre til at nivået synker og holdes på et stabilt lavere og akseptabelt nivå.
[font=Comic Sans MS][/font]
MEN dessverre er det en del bivirkninger. JEG blir kjempedårlig og får kjempevondt i bl.a. ledd. I tillegg til at jeg blir fryktelig kvalm og mister nattesøvnen. Men heldigvis har min (nye) fastlege bestemt at jeg ikke skal ta dem allikevel
Kanutten sa for siden:
Men hvordan regulerer du det da??
Kanutten sa for siden:
ALT annet har blitt bedre med lavkarbo, MEN ikke kolesterolet... Jeg har fått ørten beskjeder om å ta kontakt med fastlegen for å vurdere å starte opp med medisiner...
Hvordan kan jeg finne ut om jeg har sånn derre arvelig sak UTEn å inkludere foreldrene mine??
Kanutten sa for siden:
Og gjør jeg dumt i hvis jeg velger å overse det Torkil har skrevet om at en med arverlig belastning IKKE bør fortsette??
Når jeg en gang i verden skal dø, vil jeg heller gjøre det av kolesterolet enn av en kropp full av angst... Her er det snakk om å velge mellom pest å kolera..
Millsi sa for siden:
Jeg regner med at du har lest en del om høyt klestrol? Og hva følgene av de er?? Du kan få hjrteinfakt og tette blodårer leenge før det er nødvendig. farmors til mannen døde i en alder av 50 år..de visste ikke hun hadde den genfeilen. Men det ble jo merket da ;)
Du kan gå til legen og be deg genteste for FH,men det kan hende du må betale for det selv,siden du ikke vil blande inn foreldrene.
Fanlig kolestrolmedisin er ikke den samme medisinen som de med FH bruker.
Kanutten sa for siden:
Hva koster den herligheta da???
Hvis je inner ut hva slags kolesterolsenkende middel foreldrene mine bruker, kan noen DA si meg om det er vanlig eller genlike kolesterol de har??
Millsi sa for siden:
Ja,det kan man. Men hvorfor spør du de bare ikke? Det er ikke sikkert de vet om at en slik genfeil kan ligge i familien engang. Og selv om de bruker vanlig medisin for FH,betyr ikke det at de ikke har det. Mannen min brukte vanlig kolestrolmedisiner i årevis før de fant det ut. Nå skla han skifte til en annen medisin som faktsik skal fungere..virker ikke vanlig medisin.
Kanutten sa for siden:
Kan ikke spørre, for de putrer heeele tiden om den feite fæle maten jeg spiser og har kommet med dommedagsprofetier angående kolesterolet mitt... Jeg HAR testet det og det ER høyt... ca 8..
Jeg har tro på lavkarbo og vil gjerne fortsette med det.. OG jeg har fått uventet bistand av en lege på jobb og også er begynt med ketolyse, Klysekuren som han kaller det :p
Esselte sa for siden:
Takk for svar.
Det som er merkelig var at fastlegen min sa sist torsdag at mest sannsynlig skulle jeg begynne på medisin, men ------- så viste prøvene normale verdier sa de på legekontoret i dag. De har altså gått ned mens jeg har gått på ketolyse.
Jeg skal ta ny prøve på mandag, og ny samtale med legen. Tenkte jeg bare skulle fortsette da, men prøve å øke karbohydratdelen noe.:rolleyes:
Nille sa for siden:
Jeg regulerer ikke i det hele tatt jeg. Jeg tar ikke medisiner. En av årsakene er at jeg blir så dårlig av medisinene. Alle andre blodtester er fine og ligger i motsatt ende av skalaen - jeg veldig lave fettverdier/triglyserider, så jeg er ikke i faresonen for kolesterol relaterte sykdommer/problemer. Kolesterolet ligger på jevnt 8.3-8.6 og er i den lave enden av skaleen. Og årsaken til at de andre prøvene er så flotte tror legen er på grunn av lavkarbo kosthold.
Og husk, Torkil sier IKKE at det er farlig å gå på Ketolyse, han sier IKKE at det er farlig, men at det ikke er bevist å være ufarlig
Jeg sier ikke at dere skal gå på Ketolysekuren, men om man går til legen og får sjekket ut OM det er FH og ser hvordan de andre blodprøvene ligger an, så må man ta avgjørelsen ut fra det. Altså ut fra hva man virkelig har. Ikke ut fra hva man kanskje tror at man har !
Alle som har FH eller vanlig høyt kolesterol dør ikke av tette blodårer og hjerteinfarkt. Det er flere faktorer som må til. Bl.a. kosthold og triglyseridnivå etc. Min svigermor er sett på som "verdens sunneste". Trimmer masse, danser, sykler, går tur. Spiser etter næringsrådets kostholds pyramide. Hun har (vanlig) høyt kolesterol og har vært medisinert for dette i mange år (40 år eller slikt). Da hun fikk hjerteinfarkt viste det seg at årene var spuns tette. Selv med "sundt norsk kosthold" og statiner mot kolesterol som holdt det nede mot 4-5 som skal være normalt for en gammel dame på 75 år.
Er det forresten bevist at "normalt norsk kosthold" IKKE er skadelig ?
Det er ikke sort/hvitt dette.
Kontakt legen, ta prøver, finn ut hva som er klokest å gjøre ut fra det.
Kanutten sa for siden:
Derfor jeg fremdeles kjører ketolyse, Skjønte det Torkil skrev angående hva som var dokumentert og hva som IKKE var det.. Jeg trives og som sagt panikkangsten som jeg VET kommer med høykarbo vil jeg IKKE for enhver pris ha inn i livet mitt igjen... Jeg er egentlig likegyldig til vektnedgang :p
Torkil sa for siden:
Hei
Familiær Hyperkolesterolemi FH er en dominant arvelig sykdom. Har en av foreldrene sykdommen vil barna ha 50% risiko for å arve sykdommen.
Enten arver man den eller man arver den ikke. FH kan ikke "hoppe over" en generasjon. Har man ikke FH vil heller ingen av barna få det ( med mindre da partneren har sykdommen). ca 1 av 300 har FH.
For å stille diagnosen kan man be fastlegen måle fastende kolesterol og de andre blodfetter. Ved FH er totalkolesterolet normalt godt over 8 gjerne nærmere 10. Da bør man ta kolesterolsenkende medisiner (statiner + evt tillegsmedisin)som virker ved å redusere kroppens egenproduksjon av kolesterol ( utgjør 95% av kolesterolet i blodet-resten har vi spist).
Er kolesterolprøver rundt 5-6 har man neppe FH. Er prøven forhøyet kan man utføre en gentest som kan avklare om det foreligger FH. Dette betales av det offentlige. Gentesten kan også tas hvis man vet at det er FH i familien.
Personer med ubehandlet FH har opp til 25 gange høyere risiko for tidlig hjerteinfarkt enn normale. Men mye avhenger også av livsstil. Overvekt, manglende mosjon, røyking og mye sukker virker meget negativt inn på tilstanden. Medisin er viktig, men ikke så viktig som livsstilen.
I forhold til ketolysekuren kombinert med FH er problemet at den ikke er dokumentert ufarlig, selv om mye tyder på den faktisk er nettopp det. På den annen side er det heller ingen forskning som viser det er farlig. Skal man gi råd basert på vitenskap må man være føre var og kun anbefale det man sikkert vet ikke skader folk. Hva folk gjør på egen hånd er en privatsak.
Husk på at det tar et halvt liv med høyt kolesterol å utvilke den åreforkalkning som kan gi blodprøpp. Et halvt år med ketolysekur har neppe noen avgjørende betydning i den sammenheng. Og medfører ketolysekuren vekttap, sunnere kostvaner og økt mengde mosjon er det opplagt større fordeler enn ulemper.
Uansett den som har FH og velger ketolysekuren bør måle blodfettene hver 2.-3- måned. :):):)
Håper dette var litt oppklarende.
Vennlig Hilsen
Torkil :)
Nille sa for siden:
Kjempeflott, klart og tydelig Torkil !
Kanutten sa for siden:
Mamma og pappa går på Simvastatine Actavis 40 mg
Kanutten sa for siden:
Men mamma fortalte nå at bestemødre mine hadde begge høyt kolesterol. Den ene døde som 70 åring.. den andre ble 95.. :D
Esselte sa for siden:
[
Uansett den som har FH og velger ketolysekuren bør måle blodfettene hver 2.-3- måned. :):):)
Håper dette var litt oppklarende.
Vennlig Hilsen
Torkil :)[/quote]
Hva med Familiær kombinert hyperlipidemi da.
Kanutten sa for siden:
Jeg VET ikke hva slags type kolesterol jeg ha, og egentlig driter jeg i det... Jeg opplever SÅ mange andre goder ved lavkarbo at jeg vil ikke slutte med det!!!!
Som jeg sa tidligere, "dauen skal en årsak ha " og jeg vil heller ha det fint den tiden jeg lever ennå å streve med ting :)
Torkil sa for siden:
Hva med Familiær kombinert hyperlipidemi da.[/quote]
Hei
Familiær, kombinert hyperlipidemi er nesten like "ille" som FH. Og den er skummel. Kolestyerolverdien kan være fin, men sykdommen avslører seg ved lite av det gode kolesterol. mye av det dårlige og forhøyde triglycerider. Denne sykdom overser man hvis man bare tar totalkolesterol eller hvis man ikke ser NØYE på fordelingen av de forskjellige blodfetter.
I forhold til ketolysekuren gjelder det samme som for FH. Les over.
Vennlig Hilsen
Torkil :)
Manina sa for siden:
Uavhengig av kostholdet dere går på, vil jeg anbefale dere å lese "The Great Cholesterol Con" av Anthony Colpo.
Det er også en kjent sammenheng mellom lavt stoffskifte og høyt kolesterol, jmf. "Hypothyroidism Type 2 - The Epidemic" av Dr. Mark Starr.
Kunne godt tenke meg å høre hva Torkil mener om dette? Har du lest disse bøkene, og hva synes du om dem?
Kolesterolet mitt og det til en nær slektning har steget med lavkarbo, og i mitt tilfelle har også symptomene på lavt stoffskifte også økt i denne perioden, tilfeldigheter eller ei. Har nå oppjustert mengden karbohydrater til ca. 60 g om dagen. (Lå litt lavt, da jeg ellers har det mye bedre slik.) Har også økt levaxindosen noe. Skal ikke ned i vekt. Skal ta nye prøver om noen dager.
Manina sa for siden:
Må bare si at jeg ikke vil gå på statiner. Uansett. Hva er vitsen med å utsette seg for mye større fare for kreft og andre alvorlige bivirkninger i stedet for en antatt fare for hjertesykdom?
Fastlegen min kan sukke så tungt han bare vil. Han gir blaffen i ting som plager meg så lenge det ikke slår ut på tallverdier. Men kolesterolet hisser han seg opp for, enda det ikke er påvist at det fører til hjertesykdom. Jmf. Anthony Colpo og Malcolm Kendrick.
Torkil sa for siden:
Hei
Bare en liten historie, sann attpåtill. Kinesere har behandlet dårligt blodomløp i 2000 år med gjæret rød ris. Et firma fra Sweitz undersøkte gjæret rød ris og fant et statin i denne "suppe". det er siden lansert som medikament mot høyt kolesterol - altså naturmedisin. Norges mest solgte statin, simvastatin, er også et stoff som finnes i naturen. Latså driver mange leger med naturmedisin uten å vite om det. De statiner som er trukket av markedet er så vidt jeg vet alle syntetiske varianter.
Statinbehandling er en viktig del av behandlingen av sykeligt høyt kolesterol. men likevel ikke så viktig som kost og mosjon.!!!
Vennlig Hilsen
Torkil:)
Manina sa for siden:
Til Torkil:
At et preparat er naturlig, er ikke i seg selv noen garanti for at det er sunt og uskadelig! Selv om revebjelle og opiumsvalmue er kilde for henholdsvis livsviktig hjertemedisin og smertestillende preparater, så er det absolutt ikke noe en skal ha for mye av! De fleste preparater som virker mot noe, har også bivirkninger, det gjelder også naturpreparater. F.eks. johannesurt som skal hjelpe mot depresjon, men som svekker effekten av p-piller og gjør folk mer lysømfintlige. Og om de har brukt rød ris mot dårlig blodomløp, så har de ikke brukt det mot høyt kolesterol, for det ble ikke funnet før på slutten av 1800-tallet, om jeg husker rett, og statiner ble ikke brukt mot kolesterol før de fant ut hvordan de kunne måle kolesterolverdiene og gi midler som senket dem før mot slutten av forrige århundre.
Etter det jeg har oppfattet etter å ha lest bøkene til Dr. Kendrick og A. Colpo, så er ikke problemet med kolesterol, at det er i blodet i store mengder, men at det ikke er et annet sted å gjør jobben sin. Hos noen går ikke kolesterolet inn i cellene hvor de er med på å utføre energiomsetningen. Det blir altså i blodet, og dette kan måles. Men jeg vil heller ha det inn i cellene for å gjøre den jobben det skal! Her sier Colpo at l-karnitin og Q-10 har god effekt. Her i Norge kan en bare få tak i det siste.
Colpo sier også at Omega-3 har kolesterolsenkende effekt. Selv tåler jeg ikke dette. Har prøvd mange preparater og naturlige kilder, men tåler det ikke. Så når jeg nå unngår dette, går kolesterolverdiene opp. Hva som ville vært veldig interessant for meg, er hvordan jeg kan rette opp den ubalansen eller mangelen som gjør at jeg ikke tåler omega-3 og ikke får brukt kolesterolet. Å ta statiner er som Kendrick sammenliknet det med, som å pelle av skorpen på sår...
Nille sa for siden:
Interessamt Manina, for Atkins anbfefalts faktisk å ta L-karnitin bl.a. mot høyt kolesterol. Jeg tok det selv en en periode da jeg reiste mye til USA og tok det med sjøl. Da bror prøvde å sende til meg i post fra USA ble det stanset i tollen her og desturert. Årsaken var at det er regnet som legemiddel fordi det brukes i behandling av aids-pasienter. Da måtte jeg ha lisens for å innføre det. Og siden jeg ikke har aids kune jeg bare gi opp å få lisens sa tollvesenet.
Det var andre regler for forsendelser fra EU, men da bror var i Frankrike og prøvde å sende pakka derfra var det enten a) for mye i pakken forhold til 3 mnd normalt forbruk etter dosen på boksen (Atkins anbefalte dobbel dose av det som sto på boksen fordi den doseringen var regner som kost tilskudd kun) eller b) produsert utenfor Eu og derfor ulovlig å innføre uten lisens.
Jeg fikk mange rare svar, men jeg kunne ønske at de kunne ta til vettet og tillatte innførlse på slike ting så lenge det er helsefremmende ....
Nettbutikken til Norkost solge Acetyl L-Carnitine tidligere, men de har det ikke lenger.
Akk ja !
Manina sa for siden:
Takk for god info, Nille! Da kan jeg jo slå fra meg å prøve å bestille det fra EU, og jeg som nylig var der...
Lett skal det ikke være; ganske utrolig, med tanke på hvor lite bivirkninger det er av l-karnitin, sammenliknet med dem en risikerer fra statiner!
Nille sa for siden:
For ordens skyld anbefalte Atkins 1500 mg pr dag.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.