Til pizzafyll...laga pizza igår og jeg hadde stooore problemer med og finne tomatsaus...fant en med 10 karber pr 100 g, så jeg målte opp 100 gram å blanda i..
Selv om jeg delte opp fyllet sånn at jeg ikke fikk i meg så mye karber så hadde jeg innmari dårlig sammvittighet bare pga den tomatsausen...
synted det var mye med 10 karber pr 100 g...men den va innmari god da...
2 bokser tomater
1 hel kinesisk hvitløk (jeg er hvitløkoholker, du kan gjerne kutte ned på mengden)
1/2 liten løk
1/2 liten boks tomatpuré
1 god teskje Sukrin (jeg bruker av og til sukker, spørs hva jeg har, men søtstoff MÅ til)
salt, pepper, oregano, basilikum og annet du liker
Finhakk grønnsakene, de skal være nesten most (jeg bruker rivjern). Surr dette i en gryte sammen med litt olivenolje (jeg synes det må olje til her). Ha i tomatpuréen og la det surre litt. Ha i bokstomatene og bruk en stavmikser, potetmoser eller noe så det blir skikkelig most, om du ikke liker det litt klumpete - jeg liker det.
Ha i krydderet og sukkeret og la sausen småkoke i ca. en halvtime. Rester har jeg (avkjølt) på fryseposer til senere. Brukes som pastasaus, pizzasaus, lasagnesaus osv.
Ketchup er fullstendig bannlyst på pizza her i huset. Jeg har giftet meg inn i en italiensk familie som ser på ketchup som satans verk. :lol: Men seriøst, jeg synes det ødelegger hele pizzaen.
Forresten, av og til når jeg vil lage pizza og har dårlig tid og ikke gidder å lage en saus som skal koke, så lager jeg denne raske varianen. Bedre enn ketchup hvertfall:
tomatpuré
søtstoff
vann
salt, pepper, krydder
Bland tomatpuré og krydder/søtstoff, og ha i vann til passe konsistens. Smak til med mer krydder/søtstoff og ha på pizzaen. Jeg har forresten alltid osten UNDER fyllet. Da blir det bedre, og kjøttet kan legges på helt rått og blir stekt og saftig i ovnen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.