Den nærmer seg fort, jula, og jeg er ofte like blank. Men i år er jeg litt i forkant, Jysk har sååååå mye fint innen stearinlys både med og uten duft, med og uten fat og mye annet snadder! Til en billig penge!!! Har hamstret mye der allerede jeg :o
I tillegg til div stargorinlys får venner og bekjente nykverna kaffe fra nykvernakaffebutikken :D
Jeg kan ha mange forskjellige ting da..så lenge de passer i stilen min..Og den inneholder så mye...
Jeg er litt sånn shabby chic, med en egen vri....
Liker å ha det litt personlig rundt meg...Og litt annerledes...
Men lyst og romantisk er vel stikkord her hos oss;)
Jeg skal lage hjemmelaget appelsin- og kirsebærlikør i år, tror jeg. Dessuten lager jeg ekte gammeldags honningkake og småkaker som jeg pakker inn. Ost og hjemmebakt brød er også en suksess, spesielt hos mamma.
Datteren min maler kopper som jeg brenner i ovnen, flott besteforeldregave.
Jeg har akkurat vært inne på tråd vedr. vin, og kan jo fortelle at vi kjøper vin til alle voksne i familien til jul:) De er så vant med det nå så de regner vinen fra oss inn i det de handler på polet selv til jul:o
Jeg gir av og til bort lapp med garanti om middagsinvitasjoner, barnepass, opplevelser etc. Ellers er ullsokker ("læsta") alltid populært, luer og votter det samme. Til tantene mine som ikke har barnebarn kalender med blider av ungene gjennom året, til besteforeldre portretter av barebarna (S/H eller farge, sjøllaga), nå som jeg ikke spiser julekaker . men som jeg elske rå lage - små bokser med julekaker (for 2 år siden ble ei venninne syk, jeg bakte 7 slag og lefser til henne, det var årets gave, hun og resten av familien satte svært stor pris på det).
Jule gaver ja....hihi
Dette med kurv med mat o.l er en meget god ide til enten besteforeldre eller venner med dårlig råd.
Kaffekrus med kaffe ved siden av, duftlys o.l er gode venne gaver synes jeg.
Og gaver som BiB snakket om; barnevakt, middag ute,kino, konsert, massasje..ja masser man kan tenke på her :ja:
[font=Comic Sans MS][/font]
Juletre....jeg kjøpte juletre til en av mine venniner som ikke har allverdens med penger og la det på trappen men hilsen nissen.
Da jeg var innom like før jul med gaver sa hun at en eller annen fantastisk person hadde vært og lagt juletre på trappen hennes..hun hadde spurt alle kjente men fant ikke ut hvem det var og da jeg avslørte det gråt hun og kastet seg om halsen min....At et juletre til 150 kroner skulle bety så mye for noen er for meg rørende..:ja:
Dere med små barn kan jo få barna til å lage fingermalerier som dere rammer inn å gir f.eks besteforeldre. Morro for barna og verdifullt for dem som får det!
Jeg skal lage filt-tøfler til alle. Det er bilde og mønster av de i KK sitt julemagasin som nå er i salg =) Kjøpte det i går. Koselig!!
Farmor skal få min versjon av nabo-brødet. Hun liker alt som er korn og frø i. Også skal jeg skrive oppskriften pent på hjemmelaget papir og ramme inn.
Og med idè her inne fra så skal venninnen min få kurv med te og kaffe og sjokolade og to kopper og stearinlys og en flaske vin.
Svigers skal få førjulskurv med fyrstikker, tennbriketter, pølser fra slakteren, termos, to kopper og sjokolade. De elsker å gå tur i skogen å lage bål. Da kan de ta den med når vi skal ut i skogen å høgge juletrerne vi skal ha!! Ja.. god ide.
Ja.., kurv på alle denne julen! Takk for tanken!! Det er jo helt supert =) Selv de som har ALT trenger en kurv med hyggelige saker.
Å.. nå gleder jeg meg enda mer. Vil gi oktoberkurv!
Jeg har brodert slike juleforkær til å henge på vinflaske, så får de gamle i familien en flaske vin med forkle, vinåpner fra Tupperware og en Twistpose el konfekt.
Ellers er det praktisk å drive med Tupperware, for jammen er det mange gaver som er av plast fra oss i år. Mange som har sagt ting de kunne tenke seg å bestille men ikke tatt seg råd til. Dette har jeg notert meg bak øret, så få de til jul...
Planene er klare for de aller fleste. Alle 5 gutta jeg deler hus med er klare, de 3 eldste får noe til PS2ene sine. Og slalåmutstyr til de to eldste guttene, de små får langrennski.
Da er de første julegavene i hus, takket være tips herfra:D
Har vært på kremmerhuset i dag og kjøpt kurver til halv pris som jeg skal fylle meg litt av hvert. Er såååå utrolig fornøyd med meg selv:D
Eggelikør skal jeg også lage og putte oppi, så jeg har kjøpt noen fine flasker til å ha det i. Lagde eggelikør i fjor med hjemmelagde etiketter, og det var stor suksess:D
Eggelikør er farlig godt:p Husker ikke helt hvordan jeg lagde det, annet enn at jeg hadde egg og sprit i :D. Men det anbefales å prøve. Det ble myyyyye smaking mens jeg holdt på i fjor. Det var sjeldent morsomt å stå på kjøkkenet:o
Sånn i dag er det nok ikke lurt å drikke den selv nei, for det er en god del sukker i det:( Desverre. Så i år blir det dårlig med prøvesmakingen for min del, får nøye meg med å lukte;).
Hihi...ja, det er utrolig hvor gøy det kan bli på kjøkkenet...sånn midt på formiddagen:D
Til besteforeldre har jeg de siste årene gitt kurv med div matvarer, dem har jo ALT.. så er så vanskelig.. men mat, kaffe osv har en alltids brukt for;)
Kjæreste, mamma og pappa og lillebror har jeg ikke NOE peiling på enda.. :p
Til de veninnene jeg kjøper til blir det nok stearinlys, pyntefat ol.. slår godt ann dersom en treffer riktig stil personen har fra før..:)
Jeg har ingen aning om det vil funke.....det skal koke en stund da (hvis jeg ikke husker helt feil). Vet ikke hvordan splenda fungerer mtp varmebehandling. Har ikke oppskriften her jeg bor nå, men kan lete den frem når jeg drar hjem. Hvis det er noen som er interessert da:)
Forresten, hva er johannes???
Har forresten strikket et par tovede tøffler ferdig i dag. De skal puttes i kurven sammen med andre småting, og gis i julegave:D
Så gøy det er å være igang med juleforberedelser....SNART JUL:D Ihvertfall advent;)
Ahhh....burde kanskje skjønt at det var sånn mel-greier :)
Mener helt bestemt at jeg kokte det....husker at jeg står med visp å rører i en gryte....når jeg kaller tilbake minnene :D Men som sagt tidligere, så er jeg ikke 100 % sikker på oppskriften. Uff, nå blir jeg utålmodig etter å sjekke....må knø meg til å finne den så snart som fy:)
Angående eggeplommer er det riktig at det ikke skal koke, men man skal varme det opp til kokepunktet og ta det av varmen før det koker...
også er det eggeplommene det blir tykt av, tror nok ikke man trenger noe mel av noen slag....
jeg tror jeg bare hadde h-melk, vaniljestang,sukker og eggeplommer også avkjølte det og når det var kaldt så hadde jeg sprit i........men er så lenge siden jeg lagde det at jeg er ikke 100%sikker på ingred.
Henger meg på denne tråden og innspillet om gavekort :) Limer inn min kommentar fra en annen tråd om julegaver:
"Jeg har selv fått slike gavekort og jeg ble utrolig glad! jeg hadde et rom som desperat trengte å få malt vegger og tak, men jeg manglet energi til å gjøre det. Fikk et gavekort fra mine barn hvor de hadde notert hva de skulle gjøre for meg og når :D og nå er det gjort :D tenker på gaven hver gang jeg går inn i rommet :) De har vært snille og gitt meg slike gaver før også :)"
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.