< Tilbake til oversikten

Prior kalkunfilet

Trolljenta sa for siden:

Kjøpte en sånn stor 750 grams kalkunfilet på butikken i dag og lurer på om noen har noen forslag til hva jeg kan bruke den til. Kan jeg steke hele greien i ovnen eller må jeg begynne å dele den opp?

Kanutten sa for siden:

Jeg helstekte min i steikovnen; surra den først på steikepanna sånn at den ble skikkelig brun før jeg la den i ildfastform med lokk på for å gjennomstekes i ovnen.

Deretter lot jeg den hvile til saften hadde "satt" seg, derretter skar jeg den opp i passelige posjonspakker som jeg frøs. Noe ble til salatkjøtt, noe til gryteretter og noe bare varmet oppigjen med saus og brokkoli til.

Snadder!!

Trolljenta sa for siden:

Det hørtes lurt ut.. Den går ut på dato om to dager, så var halv pris. Blir litt mye å trykke i seg 750 gram kalkun på to dager ja :p
Men, hvor lang tid og hvor mange grader?

wander sa for siden:

Dette er det beste jeg vet:

Skjær i skiver og dypp skivene i krydderblanding (paprika, oregano, urtekrydder, kyllingkrydder, estragon etc - hva du liker selv) og legg de i ildfast form. Dryss over med ost og sted det i ovnen på 200 grader i ca 30 minutter) Dette er så godt at du aner ikke.

Ved siden av har jeg brokkoli, blomkål, champignon, paprika, purreløk, rødløk som er surret litt i panne med masse smør og krydder. Når det er stekt litt heller jeg over litt fløte og lar det koke litt.

Kanutten sa for siden:

Jeg frøs unna det jeg ikke spiste dagen etter. Blir MYE kjøtt hvis du skal spise det dag etter dag, ja. Gror fjær på deg da...:o

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.