Kanutten sa for siden:
Guuuuuri som jeg savner klubb med fett!!! Er det noen som kan forbarme seg over meg å finne et bra alternativ?? Nepeball?? Reddikball??
Kanutten sa for siden:
Guuuuuri som jeg savner klubb med fett!!! Er det noen som kan forbarme seg over meg å finne et bra alternativ?? Nepeball?? Reddikball??
Valeriana sa for siden:
Jeg har et eksperiment på gang om å lage et lavkarboalternativ til det som på min dialekt heter kompe. Foreløpig er jeg ikke helt i mål, men jeg gir meg ikke enda. I dag har hatt et forsøk hvor jeg har brukt sellerirot og blomkål blandet med soyaprotein. Smaken ble ganske ok, men ikke konsistensen. De gikk helt i oppløsning da jeg skulle koke dem.
Så utfordringen er nå å finne noe som kan binde de sammen. Når jeg lager vanlige komper bruker jeg mel eller havregryn i tillegg til poteter. Kanskje jeg må bruke mer soyaprotein, eller kanskje jeg kan bruke bakemix? Jeg har også tenkt på å bruke egg som bindemiddel, men det virker ganske rart for meg å bruke egg i komper.
Uansett så gir jeg meg ikke, og kommer med oppskrift når jeg har klart å finne noe som fungerer.
Gerd sa for siden:
Hva med å bruke johannesbrødkjernemel?:) Det er jo stivelse...
Valeriana sa for siden:
Takk for tipset! Nå har jeg prøvd både med johannesbrødkjernemel og egg i kompene, men dessverre ble det ikke så bra denne gangen heller.
Jeg lagde først noen få for å teste, og brukte ikke hele deigen jeg hadde laget. Selv om de hang bedre sammen enn det forrige forsøket, ble de fortsatt veldig løse i konsistensen. Resten av deigen stekte jeg i steikepanna. Jeg formet deigen omtrent som kjøttkaker og stekte de i smør, det ble faktisk ganske godt.
Gerd sa for siden:
Omtrent som røsti-poteter det da?
Valeriana sa for siden:
Ja, det ble noe lignende.
Gerd sa for siden:
Jeg laga det til middag i dag; raspa blomkål, tilsette egg og JBK, salt, pepper og blanda godt sammen i maskina brrrrummmmm
Det ble skikkelig godt, og skal lages flere ganger ja... :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.