< Tilbake til oversikten

Gele på fun light?

Kokkosbolla sa for siden:

Hvem skrev om det?
Og tar du da fun light og gelatinplater og setter i kjøleskapet?

Takker og bukker for svar!

jeef-micro sa for siden:

Jepp :)
tror det står på gelepakka hvor mye gele pr dl saft... kok opp vannet og løs opp gelatin, sett kaldt, og la det stivne

Valeriana sa for siden:

Selv foretrekker jeg gelatinpulver framfor gelatinplater. Pulveret trenger ikke bløtlegges, du kan bare ha der rett i den varme saften. Doseringen er 1 teskje pulver pr. dl væske eller en hel pose pr. liter væske.

Babyblue24 sa for siden:

i sverige har dem sukkerfri gele litt dyrt kanskje 25 kr for en pakke

Sugarpill sa for siden:

Det har vi i Norge også, av merket Heistad.

Valeriana sa for siden:

Eller av merket Confecta.
Men fordelen med å lage gele selv av Fun Light saft er at da finnes det flere smaksvarianter å velge mellom.

Linnmk sa for siden:

Jeg har kjøpt gelatinplater men hvordan er blandingsforholdet...
Mener jeg så en oppskrift her inne et sted men finner den ikke....

Noen som kan hjelpe?

Valeriana sa for siden:

Blandingsforholdet mellom vann og gelatin pleier å stå utenpå pakken. Hvis du ikke finner noe, tror jeg du kan satse på 1 dl vann pr gelatinplate.

Selv pleier jeg å bruke pulver og ikke plater, og en toppet teskje gelatinpulver tilsvarer en gelatinplate. Blandingsforholdet mellom vann og gelatinpulver har jeg skrevet om lenger oppe i tråden

Linnmk sa for siden:

Tenkte på blandingsforholdet mellom saft og vann? Vet jo at man drikker 1+9 liksom...men den skal jo være litt sterkere i gele kanskje...? Jeg alget den for sterkt...eller i allefall smakte det helt forfærdelig søtt og jeg ble nesten dårlig...

Valeriana sa for siden:

Beklager, jeg var sikker på du mente blandingsforholdet mellom vann og gelatin.

Når det gjelder forholdet mellom Fun-light saft og vann vil jeg ikke ta sjansen på å lage den for sterk. Den kan lett bli for søt, slik du selv har erfart. Når jeg lager gele har jeg ikke noen fast oppskrift, jeg tar det litt på "slump" og smaker hvordan det blir. Blir den for sterk har jeg i mer vann, og blir den for svak har jeg i mer saft. Hvor sterk jeg vil har den varierer også litt mellom de ulike saftsmakene. Du kan jo først prøve med samme blandingsforhold som når du skal drikke saften, og hvis det kjennes for svakt, kan du lage den litt sterkere.

Bee sa for siden:

Hvilke smak bruker dere når dere lager gele?

Har kun prøvd bringebær, men den ble helt forferdelig synes jeg.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.