Ja - rød eller hvit??
Og så kommer det jo helt an på hva du liker da, liker du kraftige viner for eksempel?
Men sånn utover det:
Rød - Montepulciano d´Abruzzo, en veldig hyggelig italiener. Ikke for tung.
Litt sånn "pastavin", men det går fint an å drikke den uten pasta også - og i ditt tilfelle bør du jo det.
Hvit - Domaine Tariquet, en tørr fransk vin, men den minner litt om sånne Riesling-viner, for den har sånn muskatellpreg.
Den finnes også i trelitere på polet - men det hørte du IKKE fra meg!
:_plystre:
Har to hvitviner som jeg syns er veldig gode. Den ene er Tommasi (men tror ikke alle pol har den i utsalget sitt, men du får bestilt den på nettet.) og den andre heter Pinot Gris - vet ikke om den er på polet heller, for jeg kjøpte den på Stena Saga da vi var på svipptur til Danmark.
Hvis du ikke liker kraftige rødviner, kan det være en god tommerfingerregel å styre unna spanske og chilenske viner, de er ofte ganske kraftige. Det ble nevnt Campo Viejo? Jeg synes den er nydelig, men den er som sagt kanske kraftig.
Italienske og franske viner er ofte lettere.
Min erfaring er at det går bra å drikke en del vin, så¨lenge den er tørr.
En populær og god rødvin som inneholder ekstra lite sukker, er Vajra Langhe Rosso (1,00 g/l). Et hakk opp i raffinement og et hakk ned i karboinnhold: Domaine De La Solitude fra Bordeaux. (0,70 g/l)
Hvitvin: prøv Pommier Petit Chablis. "Sjokkerende god kvalitet til petit chablis å være." (1,00g/l)
Champagne er jo også noe som er gøy å drikke en del av, her bør man se etter de som er merket "Brut nature", dvs uten tilsatt sukker. Lermandier-Bernier Terre De Vertus er en veldig bra champagne med 1,5g/l. (Til sammenligning har Moët & Chandon hele 12,9g, og i tillegg er den dyrere og dårligere.)
Noen musserende kan drikkes, men du bør alstå være bevisst på å kjøpe uten tilsatt sukker. (merket med Brut Nature eller Non-Dosage.) Sjekk også www.vinmonopolet.no/ , der står det oppgitt sukkerinnhold i de fleste viner.
Signerer denne. :) Ellers er Chilenske rødviner til under 100-lappen som regel veldig gode. Det er mange gode rimelige spanske rødviner også - se etter Tempranillo-viner. Det er alltid vellykede kjøp. :)
Man kan vel også spørre på polet hva de kan anbefale ut i fra våre kriterier også, akkurat som hva som bør drikkes til forskjellig mat:).
Hyggelig å høre at det er lov til drikke sprudlevin og:D
Problemet mitt er at det er aaaalt for godt med vin. Lett for å tenke at jeg har fortjent ett glass, gitt;).
God tur,pleier å være gøy med jentetur:syklubb:
Polet her nord vil IKKE si hvor mye sukker vinen inneholder da de sier at mengden varierer litt fra det som kommer opp på skjermen. Det er pga diabetikere at de har fått restriksjoner med å komme med sukkeropplysninger som KAN være feilaktige..
Nei, står ikke der, men hvis man sjekker på vinmonopolet.no kan man få en pekepinn med henhold til sukkerinnhold.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.