Hei og for det første vil jeg gratulere med flott oppnådd resultat så langt !
Jeg ser at du har gått ned 16 kg på 9 mnd og veier nå 98 kg, altså har du veid 114 kg. Det betyr igjen at du har hatt en vektnedgang på 14%; av totale kroppsvekten, på 9 mnd.
Det er mye, og jeg kan da med en gang fortelle deg at man pleier å si at man ikke bør gå ned mer enn 10 til max 15%; av kroppsvekten på ett år, fordi hvis man går ned fortere / mer enn dette, viser det seg fra undersøkelser, at sjansen for å gå opp igjen i vekt, øker betydelig.
Og det er jo ikke det du er ute etter, kortvarig vektnedgang, men en langsiktig og permanent.
Mao. har du gått ned så mye som er anbefalt på ett år, og enda bedre enn det, du har holdt din nye og lavere kroppsvekt i 3 mnd. Grunnen til at du klarer det, (som ikke er lett) er ditt riktige kosthold og din trening. Det er mao. et ”bevis” på at det du gjør, er riktig.
Du forteller at du er frustrert pga at du ikke har gått ned de siste 3 mnd, og jeg kan forstå det, ut fra din flotte innsats. Men det er ingen uvanlig situasjon å oppleve, det du nå gjør.
Det jeg imidlertid kan fortelle deg, at det du har oppnådd nå, en stor vektnedgang og så en stabilisering, ikke bør frustrere deg, for det du opplever nå er faktisk det beste som kan skje, i en slankeprosess. Det du har oppnådd nå, med 3 mnd stabil ”nyvekt”, er det som kalles ”platåvekt”. Så lenge man ikke vet fordelene med dette, kan det virke frustrerende, men jeg kan fortelle deg følgende om ”platåvekt” :
Det å oppnå en ny og lavere kroppsvekt, og holde den over tid, (”platåvekt”) er svært gunstig, da kroppen på den måte ”innstiller” seg på en ny normalvekt, lavere enn din opprinnelige.
Det er nemlig slik at kroppen gjerne forsøker med alle motkrefter å få deg opp i den vekten du opprinnelig hadde, og ved å oppnå en ”platåvekt” slik du gjør nå, så ”relærer” du kroppen at dette er din normalvekt, og ikke de opprinnelige 114 kg. På den måten så blir ”motkreftene” i kroppen som prøver å få deg opp i vekt igjen, mindre og mindre jo lenger du greier å holde din nye og lavere kroppsvekt.
Mao.: Du bør ikke gå ned mer i denne omgang, for da vil du øke sjansene for å gå opp i vekt igjen, men heller ha som målsetning å holde denne nye vekten din, over jo lenger tid jo bedre. Klarer du det, hvilket det er all grunn til å tro, så har du halt i land en meget stor ”delseier” over overvekten.
Og du bør skifte fra å være frustrert, til å være meget fornøyd, over nå å ha oppnådd en platåvekt, som er det viktigste hjelpemiddel du har til å ikke gå opp igjen.
Man pleier nemlig å si at det er betydelig vanskeligere å ikke gå opp i vekt igjen, enn selve det å gå ned i vekt, og derfor er det så bra at du nå holder stabil vekt.