< Tilbake til oversikten

Regner dere proteiner?

Janis sa for siden:

Gjør dere det?

Summer sa for siden:

Man må jo sørge for å få i seg nok proteiner da, men det var gjerne ikke det du mente? :)

nalana sa for siden:

Ikke jeg.
Når jeg gjør dette riktig, så ligger jeg høyt på fett og lavt på karbohydrater. Ren matematikk tilsier at resten da blir proteiner, uten at jeg går inn for å regne på det.
Vet allikevel at proteininntaket mitt er ganske normalt i forhold til "vanlig" kosthold. Litt høyere kanskje, men ikke mye.

Janis sa for siden:

Grunnen til at jeg spør, er pga "protein-kalkulatoren" i en klistret tråd over her, tilsier at jeg må ha ca 20 g. (husker ikke helt). Trodde det da var grensen...:o

Torkil sa for siden:

hei
20 gram :eek:, det er jo bare en liten smakebitt av en biff.
Jeg har aldri regnet protein, men gjort som man bør gjøre, spist lite KH og mye fett, da blir det som er igjen protein. kanskje 200 gram pr dag, altså mer enn det man trenger, men ikke så mye at man kommer ut av ketose (les i boken).
Vennlig Hilsen
Torkil:)

Janis sa for siden:

Tusen takk, Torkil :)
Sånn er det å være nybegynner :)

Nille sa for siden:

Du har nok misforstått litt. Det er ca. 20-25 % av kaloriene som skal være proteiner. IKKE 20 gram. Tror ikke Torkil het skjønte hva du mente heller....:p

Og hvor mange gram til dagen kommer litt an på hvor mye du trener eller ikke. Det sies 1 - 1.5 x kroppsvekt = antall gram protein pr dag.

Det er anbefalt ca. 30 gram protein pr måltid. Dette tallet er satt opp fordi ernæringsfysiologer mener kroppen ikke klarer å nyttegjøre seg mer enn 30 gram protein pr. time.

Men om du spiser mer til et måltid pr dag er det ikke noen fare. Det jevner seg ut etterhvert. Det er 20-22 gram protein i 100 gram storfekjøtt. Dvs. at om du spiser en middels biff på 150-200 gram går det helt greitt. Andre kjøttvarer har også rundt 20 gram protein pr 100 gram rent kjøtt. Fisk ligger mellom 12 og 18 gram protein pr 100 gram ren vare. Kylling 19-22 alt etter hvor på kyllingen kjøttet kommer fra. Egg noe lavere, ost noe høyere (se matvaretabellen).

Jeg pleier å si at en posjonsstørrelse på 150-200 gram kjøtt/fisk/fugl for middag og 100-150 gram lunch og frokost passer bra.

Lollypop! sa for siden:

Ja jeg teller. Fordi kroppen min ikke vil gå ned i vekt dersom jeg spiser for mye.
Jeg ligger på ca 1,5 g protein per kilo kroppsvekt.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.