< Tilbake til oversikten

Betennelse og vondt i ryggen (samt bruk av voltaren)

01jun07 sa for siden:

Hei.

En stund siden jeg har skrevet noe her sist nå..
Litt forandringer på meg denne tiden ja. er nå ca 127kg, og vekta raser fremdeles nedover, merkelig, men noen uker går jeg nesten ikke ned, men påfølgende uker går det både 2 og 3 kg. Synes uansett at 23 kg på 4 mnd ikke er så galt.

Bakgrunnen for mitt spørsmål er at jeg har slitt med ryggen siden påske.. eller egentlig har den bestandig vært et "svakt punkt", men like før påske kræsja det helt og jeg hadde problemer med å gå. Gikk til lege som sendte meg videre til røntken, utposning på en skive i ryggen, og betennelse i ryggmusklaturen ble påvist. Behandligng med fysiaterapaut og kiropraktor fulgte (helt til nå faktisk) og jeg ble gradvis bedre. I mai startet jeg slankekur på null karbo, og 1 juni startet jeg denne kuren. Var faktisk 155kg 18 mai fant jeg nettopp ut.. (var på MR røntken og der hadde de maksvekt på 160kg tror jeg, og da måtte jeg veie meg og fant ut jeg var 155)...

iallefall.. Nå siste ukene har jeg fått gradvis mer vondt i ryggen.. ikke det, har vært vondt hele tiden, og jeg blir liksom aldri helt god.

Spørsmål nr 1: Vil ketolysekuren gi dårligere/saktere sår healing? vil det være gunstig for meg å "pause" kuren til jeg er bedre i ryggen?

Spørsmål nr 2: går det greit å bruke voltaren på kuren, og hvordan vil det og ketolysetabelettene gå sammen?

Er rimelig sikker på at svaret på begge spørsmålene vil være "går greit", men vil bare være sikker.

Knubbelubba sa for siden:

Det eneste jeg vet er at betennelsesdempende kan holde igjen litt vann i kroppen.

01jun07 sa for siden:

nja, nå er jo ikke det værste siden vannet alltids kommer ut, og det er langtidseffekten jeg er ute etter :)

hadde håpet at torkil kunne svart.. Legen jeg var til i dag var en nyutdannet turnuslege, gidda ikke spørre engang.. hadde det vært min vanlige lege hadde jeg tatt det opp med han, siden han har peiling..

men takk alikavell for svar!

Huldr sa for siden:

Han er nok ikke her hver dag, men han er nå innom her innimellom og svarer på det meste, har jeg sett ... :)

Summer sa for siden:

Spørsmål nr 2 skal ikke jeg synse noe om, men spørsmål nummer en er jeg rimelig sikker på at ikke er tilfelle. Lavkarbo er betennelsesdempende (blant annet fordi man skiller ut mindre insulin), og muskeloppbyggende fordi man oftest tilfører kroppen mer byggesteiner. Bare husk å bruke riktige oljer, da mye omega 6 er betennelsesfremmende (ikke bruk soyaolje feks, men bruk kalpresset olivenolje). Vektnedgang også kan jeg ikke skjønne annet enn at er av det positive siden det vil belaste mindre.

01jun07 sa for siden:

ja, godt poeng, er ganske nøye på det der med oljene og det.. har lest noen av ziggys poster på det.
Bruker sånn cocosa til steking.. har også mct, men ikke begynt å bruke det enda.. vet ikke helt hvorfor :)

Grunnen til at jeg har tenkt dette er det som sies rundt operasjoner, at man skal ut av ketose før det for bedre sårhealing.. og er usikker på om det er bare sårhealing, eller mer med det. DEssturen er jeg ikke sikker på at det "bare" er betennelse i ryggen, noen mener at jeg kan ha en brist i en muskel, uten at jeg helt vet hva det er, og hva det vil medføre.. kjenner det iallefall rimelig kjappt i ryggen når jeg er ute å går, samtidig som at jeg får litt sånn "lammelse" nedover på baksiden av foten når jeg går endel..

Hun legen mente at jeg bare skulle ta det med ro noen dager, og bruke voltaren.. Kiropraktoren mente jeg skulle ta det med ro og være forsiktig. En jeg kjenner som har vært på en idrettshøyskole mener jeg skal ta dt veldig med ro mtp ryggen, har også fått beskjed om å bremse på dykkinga siden man kjøler ned, og så tar tunge løft (dykkeflaskene mine veier 40kg).. sammtidig som at sistnevnte mente at jeg måtte undersøke mer med tanke på kuren, men så visste han lite om det utenom det at kroppsbyggere brukte det for å få mer markerte muskler..

safran sa for siden:

Jeg skulle ønske jeg også fikk vite om det er sånn at betennelsesdempende kan stoppe vektnedgang. Jeg har nemlig gått opp to kilo på den uken jeg måtte ta Ibux og Napren-E. Kanskje det bare er vann? Men da burde jeg vel ha gått ned igjen ved pilleslutt, og det gjorde jeg ikke.

safran sa for siden:

Nå har jeg søkt litt her inne, og det kan se ut som om slike tabletter holder vann og fører til vektoppgang og -stans. Faderullan, må jeg liksom velge mellom smerter og fett, nå? :mad:

Fedona sa for siden:

Hei.

Jeg har lurt på det samme. Hvor fant du svar?

safran sa for siden:

Jeg tok et søk på "betennelsesdempende" og fant flere som hadde samme erfaring.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.